Gå til innhold
Arkivverket

Nye kirkeboknavn blir for lange.


Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Når jeg går inn på f. eks kirkeboken for Beitstad og skal prøve å kopiere "Kronologisk liste 1792. Side 176", så er jeg ikke i stand til dette, ettersom den kun kopierer

Kronologisk liste17 og resten blir borte. Starter jeg bakfra for jeg kun med e 1792, Side 176. Det er altså ikke mulig å få lagt inn kildedetaljen uten å måtte skrive den inn selv fordi man nå har lagt med Namdalseid (Eid, Elda, Ås), Malm (Kirkreid) i Beitstad i navnet. Hadde det enda gått an å få kopiert Kronologist liste 1792 fra Filter kunne man skrevet inn side selv, selv om dette også er tungvint

(Nord-Trøndelag fylke, Beitstad (Solberg), Namdalseid (Eid, Elda, Ås), Malm (Kirkreid) i Beitstad, Ministerialbok nr. 741A01 (1722-1815), Kronologisk liste 17

e 1792, Side 176)

 

Gamle versjonen:

I gamle versjonen så det slik ut: Beitstad, Ministerialbok nr. 741A01 (1722-1815)  Kronologisk liste 1792. Side 176

og intet problem å kopiere ut kildedetalj.

 

Er det mulig å gjøre noe med dette? Det er tydelig at dette skjer når man lager slike veldig lange kirkeboknavn.

 

Kunne man f eks lage det slik:

 

Linje 1.(Nord-Trøndelag fylke, Beitstad (Solberg), Namdalseid (Eid, Elda, Ås), Malm (Kirkreid) i Beitstad, Ministerialbok nr. 741A01 (1722-1815)

Linje2 Kronologisk liste 1792. Side 176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjerne ikkje oppdaga den nye, enkle kopieringsknappen?

 

https://media.digitalarkivet.no/view/11426/47392/1

 

Eg har ikkje forstått kva symbolet skal førestille, men det står langt til høgre her (ein samantrykt firkant med ein liten prikk over?)

 

Eit lite klikk på den, så har du fått ei tilvising du kan kopiere inn der du vil på vanleg måte (ctrl V hos meg).

 

SAB, Gloppen Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 4, 1758-1784
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070228300152
 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke sett den, men den er også krøkkete å bruke. Da må jeg kopiere inn en haug av informasjon jeg ikke trenger, lime det inn og så fjerne alt som ikke skal være med.

Det kommer da ut slik:

 

Nord-Trøndelag fylke, Beitstad (Solberg), Namdalseid  (Eid, Elda, Ås), Malm (Kirkreid) i Beitstad, Ministerialbok nr. 741A01 (1722-1815), Kronologisk liste 1792, Side 176
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070927660101.,

 

og alt jeg skal ha er "Kronologisk liste 1792, Side 176". Men greit nok, dette er bare et problem der de har blåst opp navnet på kirkebøkene, og

heldigvis er det ikke slik i de fleste kirkebøkene. Men krøkkete er det.

I dette tilfellet er det omtrent like raskt å bare skrive det inn..

 

Men takk for svaret.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.