Gå til innhold
Arkivverket

Skuespiller Rene Zellweger, halvt norsk også av samisk ætt?


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Jeg er kjent med at Renes mor kom fra Vadsø. Jeg fikk for noen dager siden spørsmålet om at Rene kunne ha samisk blod i årene siden så mange fra Nord-Norge har det. Jeg har sjøl ikke hatt tid. Kanskje noen i dette forum veit mer om dette enn meg.

På forhånd takk.

Per Otto Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Da kan jeg jo svare vedkommende at hun kan skaffe seg kvenedrakt. Moren er da en kvart kvene, og Rene kan altså vise til kvenske oldeforeldre. Noe hun vel er klar over. Hvis ikke må hun jo få vite det. Kvenedrakta er jo også fin, om den ikke helt matcher samedrakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun deltok jo på et slektsstevne, så noe vet hun nok om slekten. Den siste artikkelen lenket til i #3 påstår også at Zellweger har samiske aner, men noen må jo ev, gjøre et arbeid her.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic her, men det er kanskje flere som reagerer på følgende utsagn i Dagbladet (jmf linken lagt ut ovenfor):

 

"Grunnen til at Renee Zellweger hadde et så særpreg i ansiktet, men smale øyne og epikantisk/"mongolsk" øyefold, er fordi hun har en uvanlig genetisk blanding. Med en sveitsisk far og en mor som er delvis kvensk og samisk, hadde Renee et noe østlig ansikt, sier Dutton, som sammenlikner hennes øyeparti med den islandske artisten Björk, som har inuittaner. Han synes det er trist at Zellweger ser ut til å ha operert ansiktet."

 

Dette var sannelig noe "spillenytt" selv for meg, som bor i nord! At samer og kvener har mongolsk øyefold (!) og andre asiatiske trekk samsvarer dårlig med sannheten. For ordens skyld: Samer er en gammel europeisk befolkning, og er ikke mer beslektet med asiater enn hvilken som helst europeer, ifølge dna-undersøkelser. For øvrig har mange kvener samiske innslag, ettersom det har vært vanlig særlig for kvenske menn å gifte seg med samiske kvinner. Dette kan være forklaringa på at Zellweger etter sigende skal ha samiske aner.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#6. Det er vel NRK.no som nokså ukritisk har gjengitt en artikkel fra Daily Mail.

 

Jeg avviser selvsagt ikke muligheten for at Zellweger også har samiske aner, men det gjelder jo å få det dokumentert ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg burde kanskje ikke ha nevnt at kvendrakta ikke matcher samedrakta. Jeg mente at Kvandrakta ikke er så kjent som samedrakta. Da håper jeg at kvenene er unnskyldt. Kvensk har vel ikke oppnådd samme status som samisk språk. De som veit bedre må korrigere meg. Renes oldefar på morssiden var altså Kvensk og hette Isak W. Hildonen.

Mitt siste spørsmål blir: Har Rene Zellweger vært på disse kanter og besøkt sine slektninger?. Noen som veit noe om dette?

Endret av Per Otto Egeberg Asak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hildonen er nok opprinnelig et finsk navn, som i Finland skrives som Hiltunen (evt. som Hildunen eller Hiduinen). Jeg har ei finsk bestemor, og gjennom henne en finsk DNA-match med etternavnet Hiltunen og 16 andre som har Hiltunen blant anene sine. Disse matchene mine ser ut til å ha navnet fra området Kuusamo og Pudasjärvi (Østerbotten) - der jeg har en del aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnstein m.fl.

 

Så Hildonen har altså ikke noe med Hilton å gjøre? Ingen finsk gren av slekten fra Hildetun på Romerike? Kanskje har Asak noen overraskende opplysinger på lur fortsatt?

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are Gustavsen! En dårlig spøk spør du meg.

Han bør i stedet holde seg til Middelalderen. Det har han greie på.

Han kan i stedet prøve å gi en forklaring på etternavnet mitt. Ryghs hypotese om at Asak er et "åkernavn" er forlengst lagt til side av meg og mange andre. Dette navnet er en skikkelig utfordring for Middelalderforskere ( og for de Middelalderinteresserte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg vil tro at det meste av hennes aner er norsk. Ekkerøy hvor moren kommer fra var en av de " norske" bygdene i Varanger. Vi har felles aner fra Hardanger  som var soldat på Vardøhus ca 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Solfrid K H skrev:

Jeg vil tro at det meste av hennes aner er norsk. Ekkerøy hvor moren kommer fra var en av de " norske" bygdene i Varanger. Vi har felles aner fra Hardanger  som var soldat på Vardøhus ca 1780.

 

Kanskje du kan endre visningsnavnet "Solfrid K H" til ditt fulle navn? :-)

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16. Ang. Mitchell: Arnfrid Mæland har dokumentert de norske anene hennes. Finnes nok egen tråd om det på det gamle brukerforumet, samt Mælands egen nettside (hvis den eksisterer ennå).

 

Mæland har avvist påstanden om at Mitchell har samiske aner:

 

http://jonimitchell.com/library/view.cfm?id=2119

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2016 den 11.00, Are S. Gustavsen skrev:

Så Hildonen har altså ikke noe med Hilton å gjøre?

Tenker du på kjendisen Paris Hilton, hun har også norske røtter. Hilton-kjeden (hoteller) i USA er eid av hennes familie, navnet er norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest kjente amerikanske skuespilleren med norske aner er Marilyn Monroe. I tillegg har Pricilla Presley forfedre fra Egersund ROG. Denne byen har anlagt en plass dedikert henne, og hun ble invitert til innvielsen, men avslo. Pricilla var gift med Elvis. Hun har spilt inn minst en film i serien Mannen med den nakne pistol (komedie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fremdeles tvil om motorsyklisten Mortensen fra Haugesund er faren til Marilyn Monroe. Derimot er det minst tre skuespillere med NORSKE SLEKTSNAVN. Kristanna Loken, Kresten Wiig og Kristen Wangsness, alle disse er ganske kjente. Hva er med skiløpere med etternavnet "Bjørnsen"?. Kikkan Randell var jo norskættet, og drøftet tidligere. Det samme gjelder vel for Linsay Vonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan sikkert diskuteres hvem som er den mest kjente norskamerikaneren. Her er det mange å velge mellom. En høyest subjektiv vurdering ble publisert i 2014:

 

http://www.genealogi.no/wiki/index.php/Tidenes_mest_kjente_norskamerikanere_i_USA_(liste_publisert_i_2014)

 

#21. Påstanden om at Marilyn Monroe hadde far fra Haugesund er for lengst avvist. Den juridiske faren, Martin Edward Mortensen, var født i California i USA. Men Martin Edwards far Martin Mortensen ble født 8. februar 1861 i Stavanger ... Alt ifølge slektsforskning utarbeidet av Arnfrid Mæland, og som er gjenfortalt i Stavanger Aftenblads artikkel 18. mars 2011, "Marilyn Monroe - litt siddis". Så gjenstår jo spørsmålet om Martin Edward faktisk var faren til Marilyn, som det har vært mange diskusjoner om. Men hvis pater est-regelen følges, var farfaren altså norsk. Varhaugbuen skrev litt om dette i 2011, med oppsummering av artikkelen i Stavanger Aftenblad

 

http://www.varhaugbuen.no/files/VB_3-2011.pdf

 

Synes dog vi heretter kan holde oss til Rene Zellweger  i denne tråden, så kan man følge gamle (eller opprette nye) for andre norskamerikanere.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.