Gå til innhold
Arkivverket

Peder Torson Sele - "synden for Bergen"


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

I eit skifte på Berge i Utvik (SF) i 1759 er eine arvingen, Anne Olsdtr (f.1726 på Kleppe i Gloppen), oppgjeven å vere gift med Peder Torson Sele, som bur "synden for Bergen".

 

Eg mistenkjer at dette kan dreie seg om Peder Torsteinson Verlo og kona Anne Olsdtr som får 4 born på Verlo i Utvik frå 1751 til 1757, og så forsvinn derfrå.

 

Er det nokon som tilfeldigvis har ei bygdebok eller ei anna kjelde som kan gje meg svar på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdebok for Fana står det følgende å lese på gården Sælen: Per Torsteinsen var paktar her omlag samstundes med Ola Olsen (fra 1758). G.m Anna Olsdtr.. Barn Anna Maria, Lars, Kristense, Erik.


Anna Maria døpt 24.05.1759, Lars døpt 12.11.1761, Christenze 04.11.1764 og Erich 05.05.1767.

 

En Tosten Pedersen Sælen var konfirmert i Fana i 1769, 17 år gammel.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk - ja då kan vel ikkje vere tvil om at det er rette folka; dei har ein Torstein som er fødd på Verlo i 1751. Men så har dei gjerne flytt vidare etter dette og?

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har de nok Aase. Om det har noen direkte sammenheng, vet jeg ikke. Men den neste paktaren var fra Jølster og han var  der fra 1782. Men jeg finner ingen andre barn konfirmert i Fana, ei heller døsfall som kan knyttes til familien. Om du hadde funnet noen av barna i 1801 kan kanskje det indikere hvor de ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Morten Gregoriussen Støfringshaug f. 1755 i Jølster død 1793 på Sælen. Han var gift i 1776 med Aasa Nilsdtr. Hus født 1747 i Jølster. Hun flyttet tilbake til Jølster i 1793 og tok med seg barna som var født i Fana. Klaus, Johannes, Magnhild, Gregorius og Kari. Sønnen Lars bosatte seg på Sælemyr i Fana.

 

Om man leser pakterne i rekkefølge var altså Ola Olsen paktar samtidig med Per. Han var paktar fra 1758 til 1768 da han druknet. Per har da trolig overtatt etter Ola's død og har muligens vært der til 1782 da Morten overtok.

 

Imidlertid finner jeg som sagt ikke andre barn konfirmert i Fana enn sønnen Tosten.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan for ordens skyld nevne at jeg ikke finner noen av barna død eller gift i Fana, ei heller dødsfallet til  Peder eller Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett ham, men vet ikke når PT Selle var født.

 

Det er også en Peder Torstensen som får barn i Bergen på den tiden og det er en med samme navn som gifter seg i Bergen i 1768, men han er ungkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Lars. Da endte nok familien opp i Bergen etter at de forlot Sælen gård i Fana. Kanskje man kan finne de andre barna også konfirmert der. Sønnen Lars var født 1761, sønnen Erich 1767 og datteren Anne Maria 1759, alle på Sælen. Og ingen av dem ble konfirmert eller døde i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna, Peder Tostensens enke ble gravlagt 6. sept. 1793.

 

SAB, Domkirken Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 9, 1776-1821, s. 56-57

 

 

Edit:

Måtte søke i det gamle registeret for å finne henne. Dessverre fanger ikke det nye søkesystemet opp merknadene som er ført i det gamle registeret.

 

Anna i ny versjon

Anna i gammel versjon

 

Hennes alder er transkribert til 73 år, men skal det heller være 70? Hun var uansett født i 1726 (#1).

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for fine innspel medan eg har vore på farten i dag! Og no har eg lyst til å utvide persongalleriet litt, fordi der er fleire personar på flyttefot her.

 

Peder Torsteinson er nemleg også nemnt i eit skifte, på Verlo i Utvik (noverande Stryn, SF). Arvelatar er Torstein Kristofferson Verlo, med overlevande kone Brite Jakobsdtr, og 5 born med forrige, ikkje namngjevne kone:

 

Aleksander Torstensen, gift og buande i Sunnfjord - Kristoffer Torsteinson, konstabel i Bergen - Peder Torsteinson, gift og buande "i huset" (dette er altså før han flytta til Sælen) - Marte Torsteinsdtr, gift med Hans Olsson Skavøypoll - Anne Torsteinsdtr, gift med Jon Jensson Husevåg.

 

Dei to jentene lokaliserer eg i Nordfjord, men Aleksander og Kristoffer slit eg med å finne att. Er det nokon som er flinkare enn meg?

 

Men eg stoggar ikkje her. Eg skal nemleg tilbake til Gloppen 1701, der ein Torstein Kristofferson er dreng på Lotsberg, oppgjeven til å vere 24 år gammal. Dette er så avgjort eit sjeldent namn, og eg skulle finne det rimeleg at det er same mannen.

 

I Gloppen gifter han seg i 1704 med Mari Olsdtr Egge, og får ein son KRISTOFFER same året. Men han døyr dessverre i 1710, så om konstabelen Kristoffer i Bergen skal vere son her, må dei ha fått ein ny etter 1710.

 

Vidare får Torstein og Mari sonen Ola i 1707, død same året; då er dei busette på Vassenden i Gloppen (under Eide).

 

Så får dei i dotter Marte i 1708. Eg har så langt ikkje funne ut noko sannsynleg fødselsår på Marte Skavøypoll, men håpar eg kan greie det, og dermed sjå om det er truleg at dette kan vere same personen.

 

Til slutt får dei ei dotter Kristense i 1710 då er dei busette på Sande i Gloppen, og det er det siste sporet eg har etter dei i bygda vår.

 

Eg tykkjer det er svært rimeleg at det er den same Torstein som døyr på Verlo, men har ikkje noko bevis.

 

Eg er også nysgjerrig på kvar han kjem frå før han er på Lotsberg i 1701.

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase, du skriver ikke noe om når skiftet etter Torstein Kristoffersen Verlo ble avholdt. I og med at sønnene alle var gifte, får vi vel heller ikke vite alderen deres.

 

Men om alderen i Lars innlegg (3) stemmer var Peder født omlag 1723. Spørsmålet blir jo da når Torstein Kristoffersen giftet seg andre gang med Brite Jacobsdtr. og hvor dette evt skjedde.

 

FamilySearch har disse barna etter Torstein Kristoffersen alle døpt i Gloppen.

 

1. Christopher døpt 07.12.1704

 

2. Ole døpt 01.01.1707

 

3. Marthe døpt 29.01.1708

 

4. Christentze døpt 07.12.1710

 

5. Alexander døpt 22.05.1713

Jeg har ikke sjekket dette mot kirkebøkene.

Det går så (om opplysningene er korrekt) 10 år før Peder blir født, men som du sier, så må dette ha funnet sted utenfor Gloppens grenser.. Et annet spørsmål er jo om det er flere hustruer inne i bildet her.

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg beklagar at årstalet for skiftet datt ut under redigering: Det er i 1750. Og du verda, der var jammen Alexander fødd i Gloppen; det har eg oversett. På garden Grov denne gongen; stadig på flyttefot.

 

SAB, Gloppen Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 2, 1712-1735, s. 20-21
 
Då er det ikkje minste tvil om at vi har same familien føre oss. Alexander Torsteinson er ikkje akkurat Ole Olsen.

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en Alexander Tostensen som gifter seg i Førde 19.11.1744 med en Anna Dorthe Nielsdtr.

Tror det står Fæster bakom brudgommens navn, men i min tidligere jobb med Fæster kan jeg ikke huske jeg var borti noen med navnet Tosten. Jeg klarer heller ike å tyde brudens gårdsnavn.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070227240630.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen har du rett. Dette var interessant. Kan dette paret finnast att seinare? Kan mor ha vore Fæster? Eller kan han ha fått namnet i "dåpsgåve"? Hans Erikson Rygg er fadderen hans; han er gift med Katrine Fæster, og dei misste sonen Alexander i 1712.

 

Eg les brura som Giessing.

 

Redigert igjen: Her er jordfestinga til Alexander Hansson Rygg - SAB, Gloppen Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 2, 1712-1735, s. 14-15
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070228290455
 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo, på min søken etter Fæster slekten, ved flere anledninger sett bostedet nevnt som Fæster. Kan dette være et sted i Sunnfjord som fikk tilnavnet Fæster etter folket som bodde der? Det får meg jo til å tenke på Klokkeren Modester Fæster som vi styrte lenge med, inntil brikkene falt på plass og vi fant ut det var snakk om en mann og ikke en  kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette Tostensen navnet i innlegg 18 må være en feil.

 

Du nevner Hans Eriksson Rygg. Han og kona fikk en ny sønn Alexander døpt 29.09.1716. Vi fant ham aldri død, men knyttet ham til to døtre født i Førde, Maren Dorthea Alexandersdtr. døpt 13.02.1746 og gift 22.11.1769 i Bergen med Jacob Abrahamsen. Og den andre datteren , Nielske Marie Alexandersdtr. døpt i Førde 23.04.1749 (trolig død 1847) og gift 23.03.1781 i Bergen med Giert Storm..

 

Vi fant aldri ut hvem Alexander Hansson Fæster var gift med, men trolig er det dette ekteskapet jeg nå snublet over i innlegg 18.

 

Maren Dorthea: Se nederst høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070227240639.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo ingenting med ditt tema å gjøre, men likevel kopierer jeg det inn her, slik at vi trolig kan utelukke ekteskapet i 1744 til å gjelde " din Alexander Tostensen".

 

Det er skifte i Bergen 05.03.1749 etter salige Niels Jersing. Barna er fra hans første ekteskap og her nevnes som barn nr.3, datteren Anna Dorthe, gift med Alexander Fæster. De skulle oppholde seg enten i Sund eller Nordfjord.

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=483&storleik= 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Nils Jersing (Jessings første hustru, Dorethe Greve nevnes nederst på siden at datterene Anna Dorthea ble gift med Alexander Torstensen Fæster. Enten har sollied funnet det samme ekteskapet som jeg fant i Førde i 1744 eller så begynner jeg å lure på hva dette er. For jeg har aldri vært borti noen som het To®sten Fæster i all min søken etter denne slekten. Her er det mildt sagt noe merkelig.

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1396&storleik=

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur at eg er inne på ei muleg forklaring i forrige innlegg. Eg skal redigere inn litt meir om det her, men må gjere eit par oppslag fyrst.

 

Redigert:

 

1. Vi veit at Aleksander Torsteinson (Verlo) var gift og busett i Sunnfjord ved skiftet etter faren Torstein Kristofferson Verlo i 1750. På den måten passar han godt til ekteskapet du har funne.

 

2. Namnet Alexander er eit uventa namn ved dåpen på Grov i 1713. Kvifor blir det brukt? Teorien kan vere at Torstein er på rimeleg god fot med Hans Erikson Rygg, som er ein "stor" mann i Gloppen på den tida. (Grov og Rygg grensar til kvarandre). Torstein brukar ein kjent gammal teknikk til å skaffe seg godvilje hos Hans, nemleg å kalle han til fadder, og attpåtil bruke namnet til Hans sin nyleg avdøde son - ? Og når han så gifter seg med ei "fin" dame, hektar han på Fæster og, som blir brukt av Hans sine etterkomarar?

 

Framleis berre teori.

 

Ein annan teori er at Torstein si kone er ei Fæster, men eg finn ikkje noko som tydar på at han har skifta ut Mari Olsdtr Egge som han gifta seg ned i 1704.

 

Redigert igjen:

 

Kan dei to døtrene du nemner i eit tidlegare innlegg vere hans?? Og har du andre førekomstar av "Alexander Fæster" som kan dragast inn?

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nevne Alexander Didrichson Fæster som giftet seg i Kinn med Anne Pedersdtr. Ebeltoft. Det er skifte i Rognaldsvåg i Kinn etter denne Alexander og han etterlater seg kun datteren Modester som senere ble gift med Ole Olsen Fengestad.

 

Dessuten har vi Alexander Heljeson Fæster  ca 1712-1743.  Han ble gift med Anne Margrethe Corneliusdtr.. Det er skifte etter denne Alexander i 1746 og dermed utelukker det de to jentene født i Førde i 1746 og 1749.

 

Vi har også en Alexander Hansen Fæster født i Bergen 1733, sønn av Hans Michael Alexanderson Fæster og Boel Hermansdtr. Loding. Han ble konfirmert i Bergen 1750 og døde senere samme år. Hans Michael fikk også en sønn Alexander i sitt første ekteskap med Elisabeth Zandersdtr. Bærdt. Han var født rundt 1720. Men vi fant aldri noe mer om ham og antok han døde siden faren døpte en ny sønn Alexander i sitt andre ekteskap.

 

Jeg har også en Alexander Jensen Fæster født 1710 i Bergen som sønn av Jens Alexandersen Fæster og Berthe Henriksdtr. Farnow. Han har vi ikke funnet noe mer om.Det siste jeg har registrert om ham er i hans mors skifte i 1735. Da er han oppgitt til å være myndig.

 

Vi vet med sikkerhet at Hans Eriksson Rygg og Kathrine Alexandersdtr. Fæster døpte en ny sønn Alexander  29.09.1716. Jeg vet ikke om bygdeboka sier noe om barna deres eller om det finnes noe skifte etter Hans eller Kathrine. Jeg holder imidlertid en knapp på at den Alexander som giftet seg i Førde i 1744 er deres sønn og at farsnavnet skal være Hansen og ikke Torstensen. At så Sollied  i en merknad i skiftene i Bergen gjentar Alexander Torstensen Fæster kan bero på den samme opplysningen som jeg fant i kirkeboka i Førde. Det stammer neppe fra skiftene ettersom det er påført som en merknad.

 

Om din teori likevel skulle vise seg å være riktig, hvor blir det da av den Alexander Hansson Fæster som ble født i Gloppen i 1716?

 

 

En rettelse. Når det gjelder Alexander Jensen Fæster f. 1710, så sier skiftet etter more i 1735 at han oppholdt seg i København sammen med brødrene Rasmus 23 år og Henrich 21 år.

 

 

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.