Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål knyttet til et bilde tatt av Anders Beer Wilse i 1921 - Tunghørtklassen ved Ila skole?


Signe Idsøe Røed
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg jobber med en historie knyttet til et bilde Wilse tok i 1921 ( se vedlegg ) 

Norsk folkemuseum som eier bildet har ikke mer informasjon om hvem som er avbildet.
Norsk Døvemuseum kjenner heller ikke til bildet.
 
Nasjonalbiblioteket har andre fotografier som Wilse tok i 1921. Dette viser undervisning på Ila skole i noe som kan være undervisning av tunghørte elever.  Senere, i 1923,har han tatt bilder av  døvelærer Jacobine Rye ( på Granhaug offentlige skole ) Jacobine Rye hadde også ansvar for tunghørtklassene på Ila. Jeg mener å gjenkjenne Rye i midten av bildet fra Ila skole ( 1921 ) 
 
Grunnen til at jeg er interessert er at jeg har bilder av to elever som gikk i tunghørtklassen. Utifra noen av disse bildene kan jeg si at jeg gjenkjenner en kanskje begge på bildet. Men selv med en god fotokopi fra Norsk folkemuseum så er vi ikke sikre.
 
Vet noen om hvordan jeg skal gripe dette ann? 
Å få bekreftet at dette var tunghørtklassen på Ila hadde vært en fin start.
 
Vennlig hilsen 
Signe Idsøe Røed

post-9180-0-52092300-1463135151_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Ila skole fra 1965 til 1974 og da var det også egen klasse/egne klasser for døve og tunghørte barn/ungdom der. Jeg kjenner igjen inngangen nederst i skolegården, rett ved skoleporten ut mot Fougstadsgate. 

 

Her er lenke til et bilde av Ila skole fra Oslobilder. Midt skolegården ser du en lav bygning, som gikk under navnet "Skuret" - dit trakk vi inn når det regnet. Til høyre for skuret ligger nedre skoleport og det er der bildet av klassen fra 1921 må være er tatt. 

 

http://oslobilder.no/OMU/OB.Y2344

 

Ila skole feirer vel for øvrig 100-årsjubileum i år. 

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Ila skole fra 1965 til 1974 og da var det også egen klasse/egne klasser for døve og tunghørte barn/ungdom der. Jeg kjenner igjen inngangen nederst i skolegården, rett ved skoleporten ut mot Fougstadsgate. 

 

Her er lenke til et bilde av Ila skole fra Oslobilder. Midt skolegården ser du en lav bygning, som gikk under navnet "Skuret" - dit trakk vi inn når det regnet. Til høyre for skuret ligger nedre skoleport og det er der bildet av klassen fra 1921 må være er tatt. 

 

http://oslobilder.no/OMU/OB.Y2344

 

Ila skole feirer vel for øvrig 100-årsjubileum i år. 

Hei! Morsomt at du kjenner igjen inngangen. Da vet jeg plasseringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Groruddalen historielag har sendt meg følgende mail : 

 

Takk for informasjonen. Damen i midten er høyst sannsynlig Jacobine Rye.

Vennlig hilsen
Jan Arne Tangerud 
Groruddalen historielag 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.