Gå til innhold
Arkivverket

Søk i folketeljingsløysingi - nytt/endra søk - ny frustrasjon!


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Hjarteleg takk til Anne-Lise, Bjørn, Otto, Torbjørn og Espen for nye kommentarar kring denne problematikken....

 

Det kan vel ikkje herska tvil om at debatten kring emnet er interessant og gjevande for dei fleste.  Ein kan jo alltid læra noko nytt, og ein bør jo vera open for det, sjølv om ikkje tekniske spørsmål er òrsaki til at me alle sit og nyttar tidi vår i Brukarforum!

 

Eg saknar framleis eit svar på spørsmålet mitt om KVIFOR denne piltastfunksjonen i dette tilfellet er bytta ut med søkeskjema og vonar at ameriknarane som nyttar Brukarforum forstår dette minst like lett som meg...

 

Men eg ønskjer ikkje trekka debatten ut i det uendelege, lat meg berre seia at eg nyttar iMAC heime med US-tastatur, og der finst vertikaltasten ute til høgre som tredje tast ovanfrå i kombinasjon med backslash.  MEN det gjeld berre på US-engelsk.  Når eg i System preferences omdefinerer til norsk tastatur, er berre ikkje vertikaltesten nokon stad.  Eg har heller ikkje nokon separat sifferblokk ut til høgre, men eg kan, alt etter språkversjon, henta fram ulike spesialteikn ved å nytta, til dømes med norsk tastatur-definisjon:

 

Shift+Alt A gjev ◊

Shift+Alt S gjev ∑

Shift+Alt D gjev ∆

Shift+Alt F gjev ∫

Shift+Alt E gjev É

Shift+Alt C gjev Ç

 

Alt-tasten åleine + ymse bokstavar gjev atter andre teikn...

 

Skifter eg tastaturdefinisjonen attende til US-engelsk, får eg ved dei same tastetrykki helt andre teikn!!

 

Eg ligg for tidi på sjukehuset, og her sit eg med min laptop MacBook Pro - som har nøyaktig same tastatur som IMAC'en heime...

 

Var dette oppklarande?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mac trykker du alt7 og har |   :D

 

Trykk ned alt tasten ta taste rekka fra § til `og se hva du får bruk Word eller Pages.  (Øverste rekka på tastaturet). En annen ting er at Mac er veldig forskjellig fra PC og gir andre resultater på hver tast. Så gi opplysninger om at du, som jeg bruker Mac. Send meg mailadresse så sender jeg deg en bruksanvisning på snarveier til Mac.

 

Paal

Endret av Paal Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac er en annen verden... Var sikker på at du brukte PC, men ser ut til at du har fått nødvendig hjelp for å finne |-tasten, og forhåpentligvis vil du da få en aha-opplevelse, og kanskje til og med føle behov for å utrope et lite "Eureka" ;-)

 

God bedring (hvis du er syk da..)!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring Lars, jeg håper du ikke ble altfor sint på meg!

 

Her er noen lenker med oversikt over de forskjellige tastaturene og s.k. ascii-koder som kan brukes for spesielle tegn.

 

http://rmhh.co.uk/ascii.htmlHall Genalogy Website, ascii Keyboard Codes

 

http://www.theasciicode.com.ar/

 

https://en.wikipedia.org/wiki/QWERTY#Norwegian

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kjempetakk til Anne-Lise (endå ein gong!) og til Paal, Bjørn og Olaf for nye nyttige og interessante innlegg!

 

Alt + 124 gjev ingi meining hjå meg, men derimot Alt + 7 var det som skulle til!  Eg får fram vertikalstreken og kan nytta denne i det vidare arbeidet!  Men om denne oppdagingi vil føra til færre spørsmål frå mi side i Brukarforum i tidi som kjem, kan eg ikkje lova...!

 

Eg er då ikkje sint på deg, Olaf!  Du berre sa kva du meinte (nett som meg!), og det skal vera lov i eit land som Noreg der uttrykksfridomen vert halden so godt i hevd.  Me ser diverre so altfor mange døme på i andre land, og dei treng ikkje liggja so langt unna, at ein vert «kuppa» med ein gong ein kjem med uttaler som er «ubehagelege» for visse leiande krefter

 

Jau, eg har lege til handsaming på eit sjukehus i Tyskland sidan tysdagskvelden og reknar med å verta liggjande her til slutten av neste veke.  Eg er nøydd til å skåna meg, men det er godt å ha ættegranskingi å ty til om andre sider ved livet skapar vanskar.  Eg takkar for helsingar og ønskjer dykk alle nok ein gong ein god Pins og 17de mai!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen deler sin frustrasjon over ting her på Digitalarkivet/ forumet så blir forumet et stasjonert område å befinne seg på. Jeg lærer enormt mye ved å lese svarene  på innlegget fra Lars Øyane.

 

Så Lars.... fortsett med å dele dine frustrasjoner, det er mange som får en aha opplevelse når "spesialistene" kommer med forklaring på hvordan det kan gjøres enkelt og greit.

Noen skal selvfølgelig hovere over hva de kan..drit i de og gjør som meg og ta til deg det som er relevant. Ingen kan kunne alt her i verden.

De fleste er heldigvis ordentlige mennesker som kun har agenda for å hjelp. Feks Anne-Lise  Ære være de

 

Mvh

Ivar

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne meningsutveksling viser helt klart, at forskjellige maskiner med ulik OS, Språk og tastaturmuligheter totalt gir ulike muligheter.

 

Det er derfor viktig at Arkivverket holder seg til bruk av tastatur etc. som ligger innenfor det som er vanlig i Norge. Det gjelder også bruk av nettlesere. Klart at brukere bruker forskjellige nettlesere, men Arkivverket MÅ ha løsninger som er allmenne for brukerne og ikke bare for spesielt interesserte.

 

Kanskje bør Hjelpefunksjonen i det nye opplegget fokuseres sterkere i siden samt at de funksjoner som står på http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soekog som også skal brukes i Skanna Opplegget samles.

 

F.eks. var det ikke alle som er klar over at når man står i det Skanna Opplegget kan trykke <H> og man får opp hjelpeskjermbildet. Til mange programvarer man står i er bruken av <F1> det som aktiverer Hjelp i den applikasjon man er inne i.

 

Bare for å nevne det så bruker jeg alltid < og > for å makere at det er en tast jeg snakker om, selv om det er bokstav, tall eller funksjonstast av en eller form.

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forskjellige layoutene som er brukt på tastaturer kan være et mareritt for programmerere, fordi man tildels har forlatt de opprinnelige standardene. Selv om det er koder for de grunnleggende tastene for bokstaver og tall, foretas det stadig tilpasninger av tastaturer til nye områder, som f.eks. spill hos Windowze og nettverk hos Mac. Sjøl skriver jeg dette i Linux, på et gammelt 105-tasters norsk tastatur, hvor norsk tegnsetting og tastaturlayout ar avledet av internasjonalt 105-tasters US-tastatur, med modifiseringer og tilleggsfunksjoner av Gtk+ og Xorg i Linux, samt egne instillinger av enkelte taster. M.a.o., ganske normalt! :)

 

Man kan jo gå seg vill i mindre!

 

Her er etpar linker som gi et lite innblikk i noe av det som finnes av layouter, samt noen taster for modifikasjoner, det er ikke helt enkelt å finne ut av!

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

 

https://en.wikipedia.org/wiki/AltGr_key

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en 20-års periode fram til 1990 arbeidet jeg med utvikling av informasjonssystemer innen bibliotek - som også handler om håndtering av tekster og likner i struktur en god del av det Arkivverket har bygd opp. En grunntanke var å unngå spesialtegn og ikke minst kombinasjoner av slike - men dette var vanskelig å unngå. Først la man inn kjekke kombinasjoner for oss innvidde, disse gikk etter hvert over i vanlig bruk ute hos de avanserte brukerne med de positive og negative konsekvenser som denne diskusjonen viser. Etter hvert som tastaturstandardene ble flere, kunne det hele bli ganske utfordrende.

 

Jeg har sett systemer som definitivt var helt håpløse, men som regel er det bare å bite tennene sammen og håpe at det systemet man arbeider (eventuelt) sliter med, holder seg uendret eller aller best: forbedrer seg.

 

I vårt tilfelle tror jeg det bare er å bite tennene sammen og prøve å få lært det nye som må til

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.