Gå til innhold
Arkivverket

ROG: Etterlyser leseranmeldelse av "Slektene Velde og Espeland"


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Etterlyser leseranmeldelse av "Slektene Velde og Espeland" undertittel "og inngiftede slekter"

Er dette en oppfølger til Odd Espelands bok "Det kom ein mann over heia"?, jeg vet at biblioteket er en mulighet. Rogaland Historielag har boken for salg, så den kan skaffes.

 

Men er det noen her på forumet som har lest "Slektene Velde og Espeland" og kan gi en omtale.

Link webshop http://nettbutikk.rogaland-historie.no/butikk/slektene-velde-og-espeland-3/

 

AKH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterlyser leseranmeldelse av "Slektene Velde og Espeland" undertittel "og inngiftede slekter"

 

Er dette en oppfølger til Odd Espelands bok "Det kom ein mann over heia"?, jeg vet at biblioteket er en mulighet. Rogaland Historielag har boken for salg, så den kan skaffes.

 

Men er det noen her på forumet som har lest "Slektene Velde og Espeland" og kan gi en omtale.

 

Link webshop http://nettbutikk.rogaland-historie.no/butikk/slektene-velde-og-espeland-3/

 

AKH

Ikke direkte svar til ditt spørsmål. men her er det mye historie fra Bjerkreim, bla. mineboka til Jonas Velleson født på Veen : http://www.bjerkreim.info/

 

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boka kom ut i 1957 og har vært etterspurt. Nytt revidert opplag kom ut i 2009. Har begge disse utgavene.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til Geir: jeg vil bare for ordens skyld si at den antatte DNA-matchen fra Hegelstad viste seg å ikke oppfylle alle kriteriene, det var en forhastet slutning. Svaret ble etter noen runder, Sogneprest Oluf Jonon m/frue, på Årstad i Egersund.

 

Så John Arthur, jeg har lest en nettutgave av boken "Det kom ein mann over Heia" om Velle Ånunsen som bodde på Espeland i Bjerkreim. Og siden denne boken ikke lenger er å få kjøpt, så kom tanken om at kanskje "Slektene Velde og Espeland" omhandler samme tema, for da kan jeg jo kjøpe denne som en erstatning. Er han Maurits, hele Rogalands far, historie her. Er det en god bok syns du.

AKH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerkreim har ett bra historielag, så en henvendelse dit kan kanskje hjelpe deg. Du kan og få ett par navn på gode lokalhistoriker i Bjerkreim av meg.

Når det gjelder Bjerkreim, så var vel "hele" bygda i slekt med hverandre for noen generasjoner siden. Veen - Espeland hadde god kontakt, det er heller ikke mer enn 2-3 km mellom disse gardene. For tiden er eg i kontakt med to personer i USA, som ikke hadde kjennskap til hverandre, hvor begge stammer fra samme slekter på både Veen og Espeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerkreim har ett bra historielag, så en henvendelse dit kan kanskje hjelpe deg. Du kan og få ett par navn på gode lokalhistoriker i Bjerkreim av meg.

Når det gjelder Bjerkreim, så var vel "hele" bygda i slekt med hverandre for noen generasjoner siden. Veen - Espeland hadde god kontakt, det er heller ikke mer enn 2-3 km mellom disse gardene. For tiden er eg i kontakt med to personer i USA, som ikke hadde kjennskap til hverandre, hvor begge stammer fra samme slekter på både Veen og Espeland.

 

Nei, da er jeg ikke blitt så mye klokere, men nye kontakter eller et utvidet kontaktnett er jeg ikke ute etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.