Gå til innhold
Arkivverket

Søke etter felt som kan enten inneholde en verdi eller være tomme?


Bjørn K Nilssen
 Del

Recommended Posts

Et savn jeg har innimellom er muligheten til å søke etter en verdi i et felt, men samtidig returnere treff hvor feltet er tomt, f.eks. et årstall|NULL. Posten er jo ikke nødvendigvis uaktell fordi et felt mangler, imotsetningn til hvis det står en annen verdi der.

Ofte mangler f.eks. årstall i posten, som på personer som far/mor ved dåp, og da kommer den ikke med i trefflister heller.

Jeg skulle gjerne kunne søke på f.eks. 1832|1831|NULL

Dersom det står 1833 i posten kommer den ikke med, men hvis det er et tomt felt der så kommer den likevel med.

Vet at dette er fullt mulig med SQL, men man kan jo ikke bruke SQL direkte her..

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare for årstall, men alle felt.

Mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det er noen begrensninger i Sphinx?

Men etter det jeg husker så var det tidligere ikke mulig å søke med wildcard inne i ord, som Pet*ersen f.eks., mens denne begrensningen nå er vekk?

Så det går jo an å håpe?

Det er jo ganske merkelig at de ikke har med dette da. Det er åpenbart mange felt man ikke trenger å fylle inn, og da er de jo NULL. 

En annen ting er at at det som sto i linken handlet om at integer ikke hadde NULL-verdier, men det virker som om f.eks. årstall her er lagret som tekst, siden man kan bruke wildcards/*? Det kan man jo ikke på integers/tall?  

Og det er også mange som havner utenfor treffliste om man søker med f.eks. Fødested/Bosted etc dersom det ikke er fylt inn (og det er det jo ikke alltid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.