Gå til innhold
Arkivverket

Pågår det endring av snarveier?


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Her Transkriberte kirkebøker  kommer en til en treffliste med 7900 treff, (hvorav 1000 vises), istedenfor søkeskjemaene for forskjellige kirkelige handlinger som døpte, viede, gravlagte.

 

For å finne igjen snarveioversikten, må en velge Om Digitalarkivet / Om kildene / Kirkebøker  og fra siden Digitaliserte kirkebøker velge Transkriberte kirkebøker for å komme hit: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Kirkeboeker/Transkriberte-kyrkjeboeker

.

Det virker som det pågår endringer som kanskje ikke er ferdige? (Gjelder også snarveier til skannet materiale.)  Om så er tilfelle, hvordan kommer det til å bli?

 

Jeg har av og til fått inntrykk av at noen snarveier er midlertidige, så spørsmålet er om de særskilte søkeskjemaene vil forsvinne helt og at en senere bare vil bli henvist til Finn kilde?

 

De listespesifikke søkeskjemaene har vært viktige for å kunne finne igjen personer som f. eks. gifter seg eller gravlegges på et helt annet sted i landet enn hjemfylket, eller for å finne flere barn født av en bestemt person.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt til snarvei til Søkeskjema for transkriberte kirkebøker. Takk for innspillet!

 

Framsiden vil nok bli endret etterhvert. Den er ikke optimal for det vi ønsker å bruke den til.

Vi har ikke umiddelbare planer om å fjerne de listespesifikke søkeskjemaene, de er jo svært nyttige. Men vi har lyst til å endre på dem slik at når du skal søke etter viede vil du også kunne søke blant viede dissentere og borgerlig vigde, og ikke bare fra listetypen viede i kirkeboken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenker til dei listespesifikke skjemaa finn ein elles til høgre på sida når ein går inn på kjeldeveljaren, dvs. under overskrifta "søk i hele landet". (Har ein bruk for denne oversikta fleire stader? hmm.gif)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden menypunktet Transkriberte kirkebøker

 

ikke gir noen mening, ønsket jeg bare en lenke til søkeskjemaet, slik det hadde vært tidligere og som Anette la inn : Søkeskjema for transkriberte kirkebøker

 

Menypunktet som var blitt endret gir treff på altfor mange bøker, (Søket ditt gav 7900 treff. Her vises de 1000 mest relevante), hvor bare rundt 1/8 vises. Ikke er det sortert alfabetisk og heller ikke geografisk (hvordan velges de mest relevante ut?), så dette punktet er vel kanskje ikke nødvendig å ha blant menyene på DA-forsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å få flere til å ta i bruk Finn kilde. Lenken til listen over alle kirkebøkene i Finn kilde er kun ment som en inngang. Jeg tror dessverre at det er mange som ikke vet at de kan få en veldig god oversikt over kildene ved å bruke Finn kilde. 

 

Så jeg lar den stå inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn kilde finner en på Digitalarkivets forside.

 

I den samme omleggingen av snarveier, forsvant også lenken til forsiden av nytt visningsprogram for skannet materiale og en blir sendt direkte til søkeskjemaet / -ene. Sikkert ikke så dumt det, men da mangler altså lenke til forsiden. Nå må en gå inn på enten skannede folketellinger eller kirkebøker og trykke seg tilbake til Hjem, for å komme hit: https://media.digitalarkivet.no Da blir det ikke så lett å oppdage f. eks. Annet materiale, (som inneholder mye interessant), eller feltet for direkteoppslag med bilde-ID, når forsiden er 'gjemt' bort..?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært et ønske om at lenkene skulle gå direkte til søkeskjemaene og ikke til en ny framside hvor man så måtte klikke seg inn i søkeskjemaene. Som sagt skal vi også justere framsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

(Nå har jeg fått med meg at feltet for direkteoppslag kommer til å bli plassert øverst på den planlagte nye forsiden til skannet materiale.)

.

.

Et nytt problem er at lenken Søk i skifteregistre bare viser en ufullstendig treffliste og at selve søkeskjemaet er blitt borte.

 

Kan dere erstatte lenken på forsiden til transkriberte, søkbare skifteregistre med følgende lenke? (Jeg fant den via en gammel tråd.)

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet. Jeg har nå endret lenken for søk i skifteregister og søk i dødsfallsmeldinger til å gå til søkeskjemaet. Det som er uheldig er at du ikke får se hvilke kilder som er med og område-betegnelsen er ikke helt god alltid. Men vi lar det stå slik nå også håper vi at vi også får gjort noe med DA-framsiden når vi er ferdig med inngang til skannede arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når jeg har funnet den kirkeboka jeg vil åpne, deretter åpner den og blar endel sider att og fram, hvordan kommer jeg så tilbake til der jeg kan finne en annen kirkebok? Jeg har bare funnet to muligheter: enten trykke på nettleserens tilbake-knapp ørten ganger til jeg har kommet forbi alle sidene jeg hadde besøkt, eller å lukke nettleseren og åpne den igjen, og så søke opp den neste kirkeboka. Begge disse metodene er vel langt fra ønskelige, for ikke å snakke om svært tungvinte, så finnes det en snarvei, og hvor?

 

Hvis en slik snarvei IKKE finnes, kunne det vel kjapt ordnes ved å la kirkebøker åpnes i et nytt vindu.

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den blå linjen over kirkeboksiden ser du dette foran nummeret på kirkeboksiden:

Hjem Søk kirkebøker Norge Innhold kb(nummer)

 

Trykk deg bakover ved å velge Søk kirkebøker Norge.

.

En tilfeldig kirkebokside: https://media.digitalarkivet.no/kb20061110010434

.

Denne 'brødsmulestien', (som den kalles), er ikke synlig om du har slått på fullskjermvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.