Gå til innhold
Arkivverket
Nan Barås

Karen Poulsdatter, født ca 1816, Eik-Sem-Tønsberg

Recommended Posts

Ann-Mary Engum

Greit med lenke til vielsen. :)

 

Her fra FS:

Karen Paulsdr

Norway Marriages, 1660-1926

birth:
1816
 
marriage:
3 September 1841
Ramnes, Vestfold, Norway
spouse:
John Arnesen

 

Vestfold fylke, Ramnes, Fon, Vivestad i Ramnes, Ministerialbok nr. I 5 (1841-1861), Viede 1841, Side 414-415
Permanent bilde-ID: kb20061117040008
 

 

Vestfold fylke, Ramnes, Fon, Vivestad i Ramnes, Klokkerbok nr. I 1 (1813-1847), Viede 1841, Side 434-435
Permanent bilde-ID: kb20070424630166
 

 

----

 

Karen Paulsdt

Norway Census, 1875

birth:
1816
Slagen Sogn Sem Prgj
residence:
1875
Tuftepladsen, Ramnes, Vestfold, Norway
other:
John Arnesen

 

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

1865-telling for 0718 Ramnæs

            Distriktsnr. Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard 23 1 Søndre Ramnæs Hoved Ramnæs Plassen   Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Havre

 

113

1 1 John Arnesen   Husm. med Jord g 54 m Ramnæs Pr. 1 1 

 

114

2   Karen Paulsdatter Hans Kone   g 53 k Tønsberg    

 

115

3   Arne Johnsen Deres Søn Dagarbeid ug 17 m Ramnæs Pr.    

 

116

4   Johan A. Johnsen Deres Søn   ug 11 m Ramnæs Pr.    

 

117

5   Hans A. Hansen Fostersøn   ug 2 m Ramnæs Pr.    

 

118

6   Ingebor M.?? Christoph.datter   Tjener ug 33 k Ramnæs Pr.
 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60718&gardpostnr=23&personpostnr=113&merk=113#ovre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Hellerud

Hei!

 

Anne kom meg akkurat i forkjøpet, men legg merke til at det oppgis en vaksinasjonsdato da Karen giftet seg, og dette er den samme som gjenfinnes i det konfirmasjonsnotatet Anne (og jeg selv) fant frem til!

 

Vennlig hilsen

Marius

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nan Barås

Hei Anne

 

Kunne du lagt ut dåpslinken en gang til??

Får opp giftemål i Johannes kirken i 1933.. evt sagt hvilken bok/prestegjeld det er fra??

 

Men konfirmasjonen kan se ut til å stemme :-)

 

Dette er min tippoldemor, og jeg skulle gjerne klar å finne ut hvem moren hennes er.

Samt at "Henne" navnet som far har ved hennes giftemål, ikke ser ut til å være veldig vanlig..
Fin å kunne komme litt videre på han også :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Tonby

Jeg beklager feil på linken til kirkebok. Jeg aner ikke hva som skjer når jeg legger ut linker. Det virker som det henger igjen linker jeg har laget tidligere på dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nan Barås

Ikke nor problem Anne! Og takk Leif for liken!!

Vanskelig å si om dette er riktig Karen...

Men synes det kanskje er litt rart å sette "Sørensdatter" som etternavn?!?

 

Dog så jeg at hun står som 25år ved giftemål i 1841, noe som medfører ca 1816...

Men i familien er 1812 et tall som er vært nevnt.

Hvor riktig/nøyaktig er de tallene som ble skrevet? Sjekket de dette opp mot bøker eller trodde de på det som ble sagt av individet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif B. Mathiesen

Du skal ikke henge deg opp i  alder. Alder var ikke så viktig på den tiden.

 

Ved vielsen til Karen er faren opppgitt til å være Poul Henne. Ved dåpen Poul Sørensen fra Fredrikshald  =  Halden.

 

Hvis man søker på  etternavnet Henne i FT 1801 finnes det både i Tønsberg og Fredrikshald. Men desverre ingen Poul.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058190000547

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058282001224

Endret av Leif B. Mathiesen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nan Barås

Ja, dette har jeg sett tidligere..

Kanskje søstre av Paul !?! Men alltid syntes at det er rart han ikke dukker opp noe sted.

 

Men dersom det er denne Poul Sørensen fra Halden, så er jo ihvertfall det et skritt videre.

(Dog like imponert hver gang de uægte oppgir korrekt farsnavn ved giftemål. Tydeligvis ikke ukjente familieforhold på den tiden :-) )

 

Men Anne, artig med den siste linken og Tufteplassen.
Kusinen min (samme forfedre) bor på Tufte i dag, via giftemål. Verden er liten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nan Barås

Hei igjen!

Må ty til dere igjen.

 

Nå har jeg bladd meg gjennom Berg, Idd og Halden i tidsrommet 1770-1790, på leten etter Paul.

Men finner ingen Paul, sønn av Søren.

 

Er det noen andre distrikter/sogn som kan være aktuelle på den tiden??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Har du sjekket ut denne Karen Poulsdt som står som Sørensdt ved dåpen.

Døpt 17/1 1813. Moderen gift kone Anne Kistine Pedersd. Til barnefader blev udlagt Poul Sørensen fra Fredrikshald

https://media.digitalarkivet.no/kb10081107220050

 

Konfirmert som Karen Paulsdt i 1827

https://media.digitalarkivet.no/kb20070426610004

 

Karen Sorensdr

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
6 January 1813
 
christening:
17 January 1813
VOR FRUE, TONSBERG, VESTFOLD, NORWAY
residence:
1813
Tønsberg, Vestfold, Norway
father:
Povl Sorensen
mother:
Anne Cirstine Pedersdr

 

 

Det må være to  par med samme navn?

 

Soren Povelsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
5 January 1810
Notteroy, Vestfold, Norway
christening:
8 January 1810
Nøtterøy, Vestfold, Norway
residence:
1810
Nøtterøy, Vestfold, Norway
father:
Povel Sorensen
mother:
Anne Kirstine Pedersdatter

 

 

Vestfold fylke, Nøtterøy, Tjøme i Nøtterøy, Ministerialbok nr. I 3 (1791-1814), Fødte og døpte 1810, Side 146-147
Permanent bilde-ID: kb20070426630413
 
---
 
  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Nøtterøy
  • Kommunenummer: 0722
  • Navn på bosted: Hellesmo*
Antall personer registrert på bostedet: 5. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet tidslinje.gif

 

Søren Poulsen

hf g Gaardeier 1809 Notterø Pr.   tidslinje.gif

 

Johanne Reiersdatter

Hans Kone g   1813 Notterø Pr.    

 

Julia Mathilde Sørensdatter*

Deres Datter ug   1854 Notterø Pr.    

 

Julius Robertsen

Logerende ug   1846 Notterø Pr.    

 

Amalia Andersdatter

  ug Tjenestepige 1844 Notterø Pr.  
 
 
---
 
Det var nok to par med samme navn i Vestfod i den perioden.
Povel Sorensen

Norway Marriages, 1660-1926

marriage:
1 December 1806
Nøtterøy, Vestfold, Norway
spouse:
Anne Kirstine Pedersdatter

 

Vestfold fylke, Nøtterøy, Tjøme i Nøtterøy, Ministerialbok nr. I 3 (1791-1814), Viede 1806, Side 380-381
Permanent bilde-ID: kb20070426630470
 
Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nan Barås

OK, oppsummering:

 

I starten av denne linken hadde Karen sin fars navn ved giftemål og dåp, mor ved konfirmasjon og dåp.

Vaksinasjonen har samme dato ved giftemål og konfirmasjon.

Så ganske sikkert at dette er samme jente hele veien.

 

Det du har sendt over nå Ann-Mary gir jo mening, men blir forvirret av det som står ved Karens dåp.
Der gis det uttrykk for at de ikke er gift. Men tenker, det var kanskje noen som hadde ekteskapelig problemer da også som fikk uttrykk via slike setninger?!?

Kanskje han var i Halden, men ikke født der?!?

- Har møtt på et par sånne tidligere på Hedmarken..

 

I så fall tenker jeg at denne informasjonen du kom med nå kan stemme.

Søren er broren til Karen.

Og Søren ble gift med Johanne.

Og at disse generasjonene startet på Nøtterø.

 

Hvorfor Paul/Povel tok Henne til etternavn blir sikkert ukjent, men har lest meg opp til at det ikke var et ukjent navn i Tønsberg.
Dog kommer ikke hans navn opp hverken som barn/etterkommer (i riktig alder), eller andre historiske medier jeg har lest.

 

Uansett, takk så meget for bistand alle sammen!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Angående dåpen.

 

Fra innlegg # 4

 

"Moderen gift kone Anne Kistine Pedersd. Til barnefader blev udlagt Poul Sørensen fra Fredrikshald"

 

Kan ikke skjønne hvorfor  ble skrevet slik, om barnet var ekte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Henne var vel en apoteker i Tønsberg hvis jeg ikke tar feil. Jeg ser det står Hellesmo i 1806 og det er en gård på Tjøme.

 

TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×