Gå til innhold
Arkivverket

Når døde sogneprest Torjus K. Staksnæs (f. 1853)?


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut når sogneprest Torjus Kristensen Staksnæs døde?  Han ble født 6. januar 1853 på Omdal, Tromøy (Aust-Agder) - og vokste opp på Staksnæs (nåværende Eydehavn).  Jeg har relativt god oversikt over yrkeskarrieren hans.  

 

I 1888-1889 var han kapellan i Gjerstad (Vegårshei sogn).  Etter et par studieår i Tyskland virket han som sogneprest i Vågå i Gudbrandsdal fram til han i 1906 ble tilsatt som sogneprest i Lærdal i Sogn.  Der var han fram til 1916, da han tiltrådte som sogneprest i Ådal, Buskerud, hvor han var fram til 1922. Han var så et halvt års tid prest ved Botsfengselet i Oslo, før han muligens returnerte til Ådal.  Dette siste er jeg usikker på, men jeg har et sted sett at han også skulle ha vært prest i Ådal i perioden 1923-1936.  

 

Kona, Gurine, døde i Oslo i 1950 - og er begravet på Vestre Gravlund.  Jeg har imidlertid ikke funnet hverken dødsår eller gravsted for Torjus Staksnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona står som enkefrue i adressebøkene for Oslo fra og med 1929 og deler bolig med et par døtre ...antar det er døtre da..jeg vet jo ikke :).( Trudvangvn 2 A.) År 1927 står ingen av dem i adresselistene for Oslo, og år 1928 er ikke skannet. Da har du i det minste en viss peiling på når de kom til hovedstaden og at presten er død før 1929.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!  Jeg har nettopp sett i en oversikt over norske prester og teologer, publisert i 1925, at han ikke er med der.  Dermed innsnevres den aktuelle tidsperioden ytterligere.  Det jeg vet sikkert, er at han levde i 1923.  Antakelig kom familien til hovedstaden i 1922/23 - men på det tidspunktet muligens bare midlertidig.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Aftenpostens dødsannonser den 6. november 1928, døde Torjus Staksnæs 4. november 1928 og ble begravd fra kapellet Vestre Gravlund 9. november 1928.

post-3741-0-04776200-1463434129_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.