Gå til innhold
Arkivverket

Er det et slektsforhold mellom Lars Knudsen Asheim og Elling Magneson Bysheim?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Er det et slektsforhold mellom Lars Knudsen Asheim 1762-1834 (Gulen) og Elling Magneson Bysheim 1624-1716 (Osterøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare sånn i løse luften, det ville ha hjulpet med lenker til kildene, samt foranledningen for spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt om Bysheimslekta

 

https://forum.arkivverket.no/topic/202619-mons-olavsson-og-anna-johannesdtr-myking-på-osterøy-forfedre/

 

Grunnen til at dette dukket opp er at jeg har reg. min egenslekt i My Heritage, men jeg har også reg. mine svogrer og svigerinner sine slekter der. Det var da det dukket opp en som hadde såkalt "smart match" med både slekta på Asheim i Gulen og Bysheim på Osterøy. Derfor var det jeg lurte på om det var et slektsforhold mellom disse to slektene. Det ville i så fall vert meget interessant.

 

Elles så fant jeg ut noe meget interessant.

 

Jeg hadde i utgangspunktet reg. mine oldeforeldre og deres søsken og deres etterkommere i My Heritage, men så måtte jeg gå en generasjon lengre tilbake.

 

Hvis jeg aå begynner å telle dette med slektaforholder på den ene handa: så sier jeg at tommeltotten er meg, pekefingeren, min far osv. Da vet jeg også at finger nr to er mine fettrer og kusiner, finger nr 3 mine tremenninger, og finger nr 4 mine firmenninger. Dermed er det veldig enkelt og finne ut i hvilken generasjon jeg eller mine slektninger befinner seg i. Enkelt og greit ikke sant :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ætter selv trippel fra Elling Magnesen Bysheim, så dette interesserer litt.

 

Hans far, Magne Olsen Bysheim, er lagrettemann på 1640-tallet. Husker jeg ikke helt feil så bruker han samme bumerke som en av lensmannsslektene på Lindåshalvøya - vel helst den på Seim og Hjelmtveit eller alternativt den på Midtgård. For en god del år siden hadde en lokalavis en artikkelserie om slike lokale bumerker, og disse har jeg et eller annet sted. Litt for store papirbunker gjør imidlertid at jeg nå ikke kan gjenfinne dem uten å foreta en større leteaksjon. Det jeg nevner ang. bumerket er altså noe usikkert. (Oversikter over slike merker burde for lengst vært lagt ut på Digitalarkivet!)

 

I tillegg har jeg notert om Magne Olsen Bysheims far Ole på samme gård at han er "født i Lindås 1540". Antagelig er dette observert i en bok eller et annet skrift uten at jeg nå husker akkurat hvor.

 

En del personer flytter i eldre tid fra Lindåshalvøya (Alenfit-området) litt "innover i lendet" til Hosanger-delen av Osterøy (noe en del navneskikk også tyder på), så at Magne Bysheim kan ætte der ute fra er slett ikke utenkelig. Likevel er avstanden helt inn til Risnesfjorden (der Asheim ligger) temmelig stor. Men skulle det her f.eks. være snakk om gamle lavadelige slekter (som gjerne er opphav til lokale jordeiende lensmannsætter), så har vel disse et noe større geografisk spredningsområde enn bondeslekter flest. En evt. ætling ved Brekke i Sogn kan jo også tenkes å ha en linje bakover til en nordhordlending som har flyttet innover dit i litt nyere tid.

 

Tar med at Elling Magnesen Bysheims sønn, lagrettemann Arne Ellingsen Røsland, er g.m. Anna Monsd. Hole (mine trippelaner), som muligens på flere vis har opphav i Alenfit-delen av Lindås (via Heimvik i Hosanger og kanskje Hopland ved Seim). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.