Gå til innhold
Arkivverket

Inger Madsdatter Molstad angivelig døpt 13 juni 1728 , Brandbu på Hadeland , finner ikke hennes fødsel , dåp og kjødelig opphav ...


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei , jeg har denne Inger Madsdatter Molstad som stammor , det eneste jeg vet om henne er at hun angivelig skal være døpt 13 juni 1728 i Brandbu på Hadeland , og gift med en Hans Hansen født i 1727 ved garden Skjærstad , Gran på Hadeland . Hans Hansen skal ha vært bruker av gardene ; Løken store , Berger og Imset på Løten  

 

Er det noe som kan hjelpe meg å finne Ingeer Madsdatter Molstad sin  fødsel og dåp ? 

 

Her er kirkeboken for 1728 , men jeg forstår ikke denne kirkeboka .

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603820532

 

Er det noe som vet noe om denne Inger Madsdatter sine foreldre og opphav , noen påstår hun skal stamme fra en lensmann på Biri i Oppland .

 

På forhånd tusen takk for god hjelp , svar og innspill 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har en god del notater om Skirstad og Molstad. Jeg har vel en 2-3 slektsledd bakover både for Inger Madsdtr fra Molstad og kanskje for Hans Hansen fra Skirstad. De fikk først 4 barn på Hadeland, og trolig 4 barn til, der jeg har funnet noen dåpsinnføringer under Store Løken i Løten. 

 

Jeg kan ikke legge ut alt dette på digitalarkivet. En del er sekunda vare – fra Løtenboka – og jeg har ikke sjekket kildene ordentlig. Det gjelder gardene Store Løken, Berge,  Imset, Finstad lille, Igulstad og flere, se under.

 

Det finnes mye tilgjengelig på nettet allerede. Jeg vil anbefale Ole Arild Vesthagens slektssider. Han er omtrent 100 % å stole på i alt han publiserer  og det er tett med kildeangivelser. Se http://www.oavesthagen.no/

 

Blar du nedover der, finner du liste over mine aner, og der er det tusenvis av flotte sider med slektshistorie og gardshistorie fra Hadeland og mye mer. Han har også skrevet om Lysenslekta i Vestoppland slektshistorisk tidsskrift 2015 nr 3 s 178-202

 

Se ane 646 og 647 Bertel Pedersen Lysen og Karen Lauritsdr Melby. Se på slutten av dokumentet om sønnen Mads Bertelsen. Og så kan du gå bakover til eldre aner.

 

Bertel Lysen var altså far til Mads Bertelsen Molstad. Kona hans var Kiersti Wilhelmsdtr Leil/Leyel oa, og var fra Arneberg i Romedal, Se Romedalsboka 1 s 179 ff. Se også Ovenstad om Ley - Leyel. Men Vesthagen har ikke skrevet noe mer om Inger Madsdtr f i 1728. Hun kom altså til Skirstad gift med Hans Hansen. Det går fram av Vesthagens notat s 44 at Hans Hansen Skirstad og Ingers bror Bertel Madsen Molstad var svogere. Se der.

 

Vesthagen har også fyldige referanser til Skirstad – se ane 1182 og 1183. På side 28 i denne lenken er Nils Hansen på Vestre Skirstad og kona Berte Amundsdtrs barn ført. Barn nr 5 er Hans Hansen dp. Skirstad 17.2 1737. Det er en viss mulighet for at det er han som var ektefellen til Inger Madsd. Men alderen og andre forhold passer ikke godt.

 

Brukeren på Østre Skirstad på den tiden het Hans Hansen fc 1698, d 1751, gift i 1723 med Gunnil Andersd Elnes ca 1694-1746 og så med ei Kirsti Pedersd. Skifte på Skirstad 19.9 1746 etter Gunnil og 17.4 1752 etter Hans Hansen. Deres eldste sønn het også Hans Hansen, f i 1724, men giftet seg i 1747 og kom til garden O i Gran, og første datter ble kalt Gunnil, så denne Hans er ikke Ingers ektefelle.

 

Randi Bjørkvik har antydet muligheten at Hans Hansen kan være sønn av Hans Nilsen Håtveit gift 22.10 1727 med Kari Hansd. Man finnet ett barn: Hans Hansen dp Håtveit takksigelsesfest – dvs ca 11. februar – 1730. Denne Hans Nilsen var nok fra Håtveit, men trolig med mor fra Skirstad (Hans Olsen Håtveit gm Ragnil Olsd fra Skirstad) , nevnt av Vesthagen øverst på side 8. Kom denne Hans Nilsen tilbake til Skirstad?  Er det mulig at det var to med navnet Hans Nilsen på Skirstad samtidig? Det er noen holdepunkter for det, uten at jeg vil drøfte det nærmere her.

 

Altså: Jeg vet ikke godt hvem Hans Hansen gift med Inger Madsdtr er

 

De fikk 4 barn på Hadeland. Ingen av barna til Nils Hansen og Berte Amundsd var faddere. Anders Hansen Skirstad var fadder i 1761, men han var fra Østre Skirstad

 

Oppkalling – Hans og Ingers barn

1 Kirsti – etter Ingers mor

2 Hans – etter Hans’ far

3 Kari  - passer altså best med at Kari Hansd fra Håtveit kalles opp

4 Mads – morfaren

5 Anne – fra Leyel??

6 Lars  - evt fra Melby

7 Kari – den første døde

8  Inger-Maria

Berit/Berte Amundsdtr Skirstad kalles ikke opp. Oppkallingsreglene ble fulgt nokså strengt på Hadeland på denne tida. Konklusjon. Det passer best med at Kari er mor til Hans, og at Hans Hansen Skirstad som kom til Løten var født på Håtveit.

 

 

 

 

Her følger litt summarisk om dette ekteparet og deres barn, men jeg kan ikke garantere at opplysningene som refererer seg til Løten er korrekte.

 

GM/HM – gardmann/husmann, gm – gift med, f, dp, d, b, k – født, døpt, død, begravet, konfirmert

 

Hans Hansen (Skirstad)        gmG 18.9 1755           Inger Madsd Molstad Nordre

f Håtveit??, f Skirstad?                                            dp Molstad 3sTr 1728

b Berge i Løten 3.8 1797, 70 år                               d Imset i Løten 25.11 1817                          

Trolovet v Gran [kirke] mandagen 23.juni 1755 soldat Hans Hansen og Inger Madsd Molstad. C: Halvor Gudbrandsen Molstad, Hans Jonsen Molstad.

 

Ingers bror Bertel Madsen fikk overdratt Molstad fra sin far.  Ved skjøte av 23. juni 1755 solgte han gården til svogeren Hans Hansen Skirstad for 1000 rdl, og Bertel Madsen flyttet til gården Helgaker.  2 år senere kjøpte han tilbake Molstad for 1070 rdl, skjøtet datert 28. januar 1757, tinglyst 12. november. Hans må ha flyttet til Helgaker.

 

Hans fikk barn på Molstad 1756, Helgaker 1758/61 og Grinaker i Tingelstad i 1763. Hvor var han mellom 1763 og 1766?

Løtenboka: På Løken Store i Løten mellom 1766 og 1786, på Berge Gnr 39/1 mellom 1780 og 1789; døde på Imset!? Kalles Berger v begravelsen

 

Inger hadde en annen bror Vilhelm Madsen f 1726 som også kom til Løten. Se mer under Molstad, og under BY Gnr 220 i Løten. Se også Ole Arild Vesthagen i Vestoppland slektshistorisk tidsskrift 2015 nr 3 s 178-202

 

Inger er ved FT 1801 75 år, enke på Berge i Løten, føderåd. Ikke barn på Berge da. Døde 25.11 1817, 96 år, 22 uker - vilkårskone på Berge, men døde på Imset. Brukeren på Berge i 1801 var Gudbrand Larsen 53. Imset er nabogard, vest for til Berge

 

En del opplysninger om familien  - se Løtenboka I, Berge s 521ff og Imset

 

 

B:

f i Gran

1  Kirsti Hansd                        dp Molstad      KrHF 1756      k71 Løken-Løten 16

            gm Løten 1779 Anders Andersen Finstad Lille østre dp 27.2 1752

            barn på Berge 1780, 1783, Grylling i 1786

            (Anders gift igjen?)

2  Hans Hansen                       dp Helgaker     AlHeD 1758    43 i 1801, d 2.9 1819

            gm Løten 1781 Anne Kristensd Englaug  46 i 1801; dp 13.6 1756, d 1.12 1827

            Fadder på Berge 1786

            GM Imset 1790-93, så plassen Imsethagen. skifte 10.1 1820. Barn

3  Kari! Hansd             dp Helgaker     25sTr 1761     

            ?b 24.11 1762, 1 år - uten navn: et barn til Hans og Inger Madsd Helgaker

4  Mads Hansen          dp Grinaker     22sTr 1763      38 i 1801

            ??gm Mari Larsd 45 i 1801;

            FT 1801 HM Imset

hvor?

5  Anne Hansd ??       --dp Gran        ca? 1764         ikke funnet døpt i Gran?

            I følge Løtenboka gm 1788 Nils Olsen

            =? usikkert

            (?gift som pike uten sted 14.11 1788 inderst ungkar Nils Olsen Stor-?Løken)

f i Løten

6  Lars Hansen                        dp Løken Store           12.10 1766      34 i 1801

            gm 19.4 1790 Berte Pedersd Murstad dp 13.11 1763. 37 i 1801

            GM Berge 1789-94, GM Igulstad Løten 1798-1808, GM Finstad lille vestre 1808-12,

            GM Sandbækken 1812-20

7  Kari Hansd              dp Løken Store 23.7 1769      d 3.8 1832

            gm ca 1795 Ole Pedersen Lerberg i Vang 1765-1827;

            GM Imset 1796-1823. 7 barn;

8  Inger-Maria Hansd dp Løken Store 2.8 1772, 29 i 1801 d 21.9 1832

            gm 1800 Ole Eriksen Morthov  dp Morthov 2.8 1772 d 7.10 1832

            FT 1801 HM Gjerløv i Løten; bruker Morthovrønningen fra 1803 sd, seinere Imsetsveen sd

 

Bruk dette med varsomhet. Jeg tar gjerne imot korrektur oa

 

Hilsen Per Jacob Desserud, Løvika 43, 6013 Ålesund

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jo Per Jacob kommet med et detaljert svar og allerede henvist til mine slektsnotater. Jeg kan bare tilføye at slekten fra Lysen i Gran og Melby i Biri kan følges langt bakover i tid, i en gren tilbake til lagmann Dyre Sevaldsson. Alt i mine slektsnotater kan fritt benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg retter en stor takk til Vigdis Brenna for transkribsjon og til  Per Jacob Desserud for svar , innspill og masse nyttig informasjon samt link til Ole Arild Vesthagen sin hjemmeside . Samt en stor takk til Ole Arild Vesthagen i # 5 som stiller sine sleksopplysninger til disposisjon . Imponert over det arbeidet som er gjort og lagt ned i disse slektsnotater . 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.