Gå til innhold
Arkivverket

Svenske kilder - Betydningen av 'försvarslös' og etternavnet Salin


ELIN DALEN-RASMUSSEN
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Min tippoldefar Olof Jonsson Salin kom til Norge i 1871. I Sverige er han registert som 'försvarslös'. Jeg tror det er viktig å forstå hva som legges i det ordet.

Var han fredløs, altså uønsket i Sverige? Kunne man bare være uønsket? Da måttem an vel ha gjort noe galt nødvendigvis. Men da burde man vel havnet i fengsel. Eller var han av det man kan kalle 'reisende' slekt? Og hva legger man så i det begrepet?
 

Og hva skal man ha gjort for  å være 'försvarslös' i Sverige?

 

Da han kom til Norge oppgir han navnet Olof Jonsson Salin i 1872 da han blir far til en gutt i Nesna/Dønna/Skeid.

 

Jeg lurer på hvor Salin-navnet stammer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn telling 1875,sånn for orden's skyld.

 

1875-telling for 1828 Nesna

 

  Kretsnr Herad Bustad nr. Bustad Gardnr Merknad 553 6b Nesna 38 Skeid 162b Johannessen

 

  Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Bostatus Hestar Kyr Sauer Bygg Havre Poteter

 

3663

1 1 Anton Klæbo Johannessen m hf g Gaardbruger, Leilænding og Fisker 1836 Dønnes, N. b 1 3 7 2 2 6 fglass.gif

 

3664

2   Johanna Hansdatter k Kone g   1824 Dønnes, N. b           fglass.gif

 

3665

3   Ole Edvard Johan Antonsen m s     1866 Dønnes, N. b           fglass.gif

 

3666

4   Hanna Helmine Oline Antonsdatter k d     1862 Dønnes, N. b           fglass.gif

 

3667

5   Peder Martin Zahl Karlsen m Logerende ug Løskarl, Fisker 1852 Herø i Helgel. b           fglass.gif

 

3668

6   John Kristofersen m Logerende ug Løskarl, Maler 1806 Kvam Sogn Stod Prgj b           fglass.gif

 

3669

7 1 Olof Jonson Salin m Husfader Johanna Johds Mand g Inderst Murer 1840 Sverige f   2 1     fglass.gif

 

3670

8   Johanna Fredrike Johansdatter k Logerende g Ernærer sig og Børn ved Syning og Spinding 1844 Herø i Helgel. b           fglass.gif

 

3671

9   Johan Oluf Salin Olufsen m Johanna Johansds Søn     1872 Dønnes, N. b           fglass.gif

 

3672

10   Bergitte Johanna Jæger Olufsdatter k Johanna Johansds Datter     1874 Dønnes, N. b

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f71828&gardpostnr=553&personpostnr=3669&merk=3669#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan laga försvar eller förvarslös betyr at han ikke hadde arbeid eller tjeneste.

Så arbeidslös er vel en god oversettelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olof Jonson Salin i 1875.

 

 

Har du en kildehenvisning til der han har denne betegnelsen?

Finner ikke noen dokumenter i Sverige som tilsier at han heter Salin, men når han kommer til Norge heter han det. Han emigrerte fra Sverige 11/12-1871 eller 12/11-1871

 

 

Her er første registrering av Olof Jonsson Salin i Norge i 1872. 

https://media.digitalarkivet.no/view/2587/36

 

Og første folketelling registrert (1875)

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052417005139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei.

 

Det skuddet treffer blink, gitt. 

Det er gjennom dette sporet jeg klarte å komme videre til Sverige til slutt. Jeg fikk bekreftelse på at Olof Salin som endte sine dager i Sandnes, og er min tippoldefar, har beveget seg sagte men sikkert nedover norskekysten fra Nesna. Og han kom til Nesna fra Finflo, Helsingtuna i Sveige som løsdriver.

 

Men jeg vet fremdeles ikke opphavet til Salin-navnet.

Jeg registrere at det ikke er mange som heter Salin i dag heller. Mona Salin i Sverige er jo berømt... usikker på om det finnes kobling der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Sverige kommer han fra? Det kan være Salin er utledet fra stedet han kommer fra.

 

Han kom fra Finflo, Hälsingtuna. Ikke noe i min forskning som jeg klarer å legge godviljen til for å tenke at Salin er utledet fra noe sted han har beveget seg. Når jeg googler Salin ender jeg hovedsaklig opp i Finnland... Men har ikke spor som jeg kan tolke til Finnland så langt. Men skal jeg dømme etter utseendet til Oluf Salin, så kan man jo lure ;-)post-9205-0-69261100-1463859567_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tror ikke Salin/Sahlin er så uvanlig navn i Sverige.

Min mann heter Sahlin,en av hans aner fikk det som soldatnavn.Det kan også være yrkesnavn,knyttet til spesielle yrker.

 

Har også sett at noen bare tar et navn når de kommer til Norge,uten at de har hatt noen tilknytning til navnet i Sverige.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tror ikke Salin/Sahlin er så uvanlig navn i Sverige.

Min mann heter Sahlin,en av hans aner fikk det som soldatnavn.Det kan også være yrkesnavn,knyttet til spesielle yrker.

 

Har også sett at noen bare tar et navn når de kommer til Norge,uten at de har hatt noen tilknytning til navnet i Sverige.

 

Hilsen Kari

Hei. Takk for svar. Kanskje hadde hN Salin-navnet da uten å.bruke det i Sverige.

Salin uten 'h' er det ikke mange som har. Men kan jo ha blitt blandet, og endret over tid.

 

Hvor har din mann sine aner fra i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans ane Gustaf Svensson f. 1856 i Høgsäter,Älvsborg,fikk Sahlin som soldatnavn.Det har vært skrevet både med og uten h,kanskje litt avhengig av hvem som skrev....

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Försvarslös - se http://runeberg.org/nfae/0372.html

 

Salin - Tror nog kanske namnet var Selin med E.  Jag bor i Hudiksvall ett stenkast från Finflo och Selin klingar riktigt i mina öron om han kom därifrån

 

Oi, dette er jo riktig spennende! Er det bare et slektsnavn, eller er det et sted? Dere svensker har jo mange -lin-navn, men jeg vet ikke hvilken sammenheng det har til folk eller omgivelser.

 

Kan du fortelle mer om Selin-navnet i Finflo?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
7 minutter siden, Tove Backström skrev:

Hej Elin! 

Detta var ju ett riktigt gammalt inlägg så du har säkert löst det för länge sedan. Men namnet var Sahlin och här är är han i vigselregistret från Hälsingtuna kyrka, året var 1855 
http://solace.se/~blasta/register/halsingtuna_vb4.htm

 

Elin Dalen-Rasmussen har ikke vært pålogget siden 29 juli 2016.

Du kan jo prøve å sende henne en Pm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary, jag vet. Men chansar på att hon kanske har markerat att hon följer ämnet samt får varsel om nya aktiviteter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På ‎16‎.‎03‎.‎2019 den 16.08, Tove Backström skrev:

Hej Elin! 

Detta var ju ett riktigt gammalt inlägg så du har säkert löst det för länge sedan. Men namnet var Sahlin och här är är han i vigselregistret från Hälsingtuna kyrka, året var 1855 
http://solace.se/~blasta/register/halsingtuna_vb4.htm

1855-09-30 1855-09-09 Guldsmed. Gesällen Fr. Gust. Sahlin Hudiksvall Bondd. Margta Pärsdotter Björka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ELIN DALEN-RASMUSSEN skrev:
1855-09-30 1855-09-09 Guldsmed. Gesällen Fr. Gust. Sahlin Hudiksvall Bondd. Margta Pärsdotter Björka

Var Sahlin din slekt?
Jeg har ingen navn i min slekt som kan tenkes å ha sammenheng. Har lagt ved det jeg her fått kjennskap til så langt. 

 

Skjermbilde.JPG

olof 2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.