Gå til innhold
Arkivverket

Søker info om fam. Peder Pedersen Bang 1722-1770 og hustru Modesta Danielsdtr. Fæster 1723-1770. Vågsøy, SF og Bergen.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å nøste opp litt i gamle floker. Peder Pedersen Bang ble døpt i Bergen 31.05.1722 og ble begravet samme sted 29.10.1777. Han giftet seg i Selje, Nordfjord 28.12.1751 med Modeste Danielsdtr. Fæster. Hun var døpt i Bergen 11.10.1723 som datter av Daniel Bastiansen og Modeste Alexandersdtr. Fæster og hun døde i Selje/Vågsøy 1770.

 

Jeg har funnet seks barn .

 

Daniel Bastian døpt 18.04.1754, konfirmert i Selje 1770.

 

Peder døpt 16.11.1755 i Selje.

 

Bastian døpt 16.10.1757 - gravlagt 04.12.1757 i Selje.

 

Ane Marie døpt 16.10.1757 i Selje. Trolig død før 1762.

 

Hans døpt 26.02.1760 i Selje.

 

Ane Marie døpt 05.09.1762 i Selje.

 

Jeg vil gjerne vite mer om Bang familien, og ikke minst skjebnen til disse barna. Jeg antar at familien flyttet til Bergen en gang mellom 1770 da Modeste døde og 1777 da Peder døde i Bergen.

 

Jeg har ingen opplysninger om hva Peder Bang drev med i Selje eller hvor de bodde der. Likeså er jeg interessert i opplysninger om barna Daniel, Peder, Hans og Ane Marie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bodde på garden Våge-Vågsberg,her er det som står i BB for Selje under omtale om garden. Karen Rasmusdatter Lindgård enke etter borger i Bergen Hans Foermann, i 1744 selde hun godset til Daniel Bastiansen gm Modesta Aleksandersdtr. Fæster(Nevnd i 1680 årene Aleksander Fæster og systeri Margrethe kjøpte garden), godset gikk så over til versonen deres Peder Pedersen Bang gm datteren Modesta Danielsdtr., i 1776 fikk Peder P. Tonning skøyte på godset. Vågsberg er utskilt fra Våge og Alxeander Fæster rydde garden siste del av 1660 åri. de dreiv gjestgivere og handelsted.

Endret av Rune Bergesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rune.

 

Da drev de nok med handel som store deler ellers av Fæster slekten. Jeg finner ingen av dem der i 1801, så familien flyttet nok til Bergen etter Modesta's død. Jeg får pløye databasene for Bergen i håp om å finne noen av etterkommerne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2

Pantebøkene gir andre årstall.

 

Karen sal. Hans Foermands solgte Vågsberget til Modester sal. Daniel Bastiansens i 1740.

SAB, Nordfjord sorenskriveri, pantebok nr. II.B.a.5, 1739-1745, s. 118-119

 

Peder Pedersen Bang solgte Vågsberget til Peder Pedersen Tonning i 1772. Peder Bang hadde overtatt garden ved skjøte 15. feb. 1752.

SAB, Nordfjord sorenskriveri, pantebok nr. II.B.a.7, 1755-1772, s. 360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete. Da flyttet trolig Peder Pedersen Bang til Bergen rundt den tiden og døde der 1777. Men jeg sliter fortsatt med å finne igjen barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% sikker. Men Peder Madtzsen Bang og hans hustru nr.2, Marie Hansdtr. døpte en sønn Peder 31.05.1722. Den Peder Bang som døde 1777 var angivelig 57 år gammel ved sin død.

 

"Vår" Peder Pedersen Bang døpte en sønn Peder og to døtre Anne Marie.

 

Jeg har dessverre så langt ikke funnet noe skifte som kan bekrefte eller avkrefte hva som er rett eller galt. Men det er i det minste nærliggende å tro at Peder Pedersen Bang forlot Vågsberget etter salget i 1772. Sønnen Daniel ble konfirmert i 1770, samme år som Modesta døde. Jeg finner ingen spor etter dem i kirkebøkene for Selje eller i Fylkesarkivets baser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen til Peder Bang gir oss i alle fall en pekepinn på hvilket kirkesogn vi skal lete i - Nykirken.

 

Edit:

Har bladd igjennom pantebok (register) i aktuell periode for å se om Peder Bang kjøpte eiendom i Bergen - dessverre uten fangst.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i alle fall at Peder Madtzen døper sine barn i Nykirken og han og kona er fadder mange ganger. Jeg ser også at kone nr.2, mor til Peder Pedersen Bang  ved flere anledninger skrives som Anne Marie Hansdtr.. Dette gjør meg ennå sikrere på at det er rett Peder Pedersen Bang jeg har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. De døpte sin første datter for Cathrine etter Peder Madtzens første hustru Catharina Østensdtr. som ble gravlagt 16.10.1713.

 

Jeg finner 3 barn med Catharina Østensdtr. og 4 barn med (Anne) Maria Hansdtr. (Meyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket litt i de ulike databasene som ligger ut for Bergen og ser der at Madtz Pedersen Bang fikk borgerskap i Bergen 15.01.1683. Der står det at han var fra Randers i Danmark.. Han opptrer i Koppskatten for Bergen 1689. Og i følge den var han gift med Mette Christensdtr. og hadde 3 barn.

 

Det er skifte etter Mette 11.05.1712.

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1169&storleik=

 

Her kan vi lese at hun etterlot seg to felles sønner, Per som var gift og Christen som var over 25 år. Hun hadde vært gift tidligere med en Christen Knudsen og med ham hadde hun datteren Christence.

 

Madtz Pedersen Bang døde i Bergen i 1716 og ble gravlagt fra Nykirken 22.05.1716.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000000721474

 

Peder Madtzen Bang fikk borgerskap 19.03.1711.I følge borgerboken førte han en liten jekte. I tidligere innlegg har jeg vært innom Peders ekteskap og barn.

 

Sønnen Madtz fikk borgerskap i Bergen 01.09.1740 som kjøpmann. Han døde i 1752.

 

 

Jeg klarer imidlertid fortsatt ikke å finne igjen noen av barna etter den andre sønnen, Peder Pedersen Bang fra hans ekteskap med Modeste Danielsdtr. Fæster. Jeg antar at Peder tok barna med seg tilbake til Bergen etter å ha solgt Vågsberget i 1772 og at det er han jeg finner gravlagt her 29.10.1777. (Se innlegg 1)

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.