Gå til innhold
Arkivverket

Gjestgiver Bent Michelson Sandbech Bakholmen Austevoll HRD (1601 - )


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Austevoll 2 - Gard og ætt - Austevoll sokn
Beskrivelse: Utgitt: 1981. Forfatter: Johan Tufteland. Gårder: ... Bakholmen ...

Er det noen på forumet som har denne boken og kan gjøre et raskt lite oppslag under Bakholmen.

Bare for å (dobbelt-)sjekke:
- Når og hvor døde Bent Michelson Sandbech (Sønstabøvågen Bømlo eller Bakholmen Austevoll)
- Hvor var kone I. Anna Lauritzdtr fra; hennes fødested
- Står det noe om familienavnet Sandbech og dets opprinnelse
- Står det at han var gift med II. Anna Andersdatter Brose

Kilder:
https://www.geni.com/people/Bent-Sandbech/6000000007399912429
(en privat nettside på Geni hevder)
Bent Michelson Sandbech
Fødselsdato:     1601
Fødested:     Bakholmen, Austevoll, Norway
Død:         1665 : Bømlo, Norway
Nærmeste familie:     
Sønn av Mikkel Bakholmen
Ektemann til I. Anna Lauritzdtr og II. Anna Andersdatter Brose
Far til Jannike Bentsdatter Sønstabø; Anna Cathrine Bentsdatter Bentsdatter; Maren Bentsdatter
Sandbech; Hans Bentson Berntson Sandbec Sønstabø og Lars Bentson Berntson Sandbec Sønstabø

og Bømlo Bygdebok I, som sier:
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012041208088
(se vedlegg)
at han levde de siste årene på Austevollpost-8296-0-46410000-1463644864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest innleggene fra den tidligere debatten i 2008, der noen av brukerne hadde vært aktive helt siden 2004. Etter 2008 har vi som kjent fått DNA-verktøyet, har du en test ute på nettet, så kan vi se om det er en match. Jeg er på GEDmatch M213654, og vil gjerne sammenligne kromosomer med noen her på forumet som har Bent Michelson som ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest innleggene fra den tidligere debatten i 2008, der noen av brukerne hadde vært aktive helt siden 2004. Etter 2008 har vi som kjent fått DNA-verktøyet, har du en test ute på nettet, så kan vi se om det er en match. Jeg er på GEDmatch M213654, og vil gjerne sammenligne kromosomer med noen her på forumet som har Bent Michelson som ane.

 

Eg har ikkje tatt noen DNA-test og er litt usikker på hva vi kan finne ut...

Eg vet allerede at eg er i slekt med meg sjøl på fleire måtar og eg føler av og til at slekta på Haugalandet og i Sunnhordland går litt trill rundt i krusedull og alle er litt i slekt med kvarandre :)

Eg har minst eitt par linjer bak til han (to av døtrene tror eg i farten uten å ha sjekka), men ingen reine manns- eller kvinnelinjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Jannike og og Anna Katrine er "direkte stammor 10 trinn". Dei er begge tipp-tippoldemor til Bertel Nilsen "Strømøen" som er min tipp-tippoldefar.

Hvem stammer du fra og hvilke muligheter er det ev. for å finne DNA-match?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge gards- og ættesoga skal Bent Michelsen Sandbæk være død ca 1689.

"Bendik var ei tid på Kyvik, Stord. Kom seinare til Sønstebøvåg og så til Austre Bakholmen."

Navn på ektefelle er ikke nevnt.

 

I Austevoll kultursoge I, s. 407 er også Bent nevnt. Heller ikke der er navn på ektefelle nevnt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppslag, Lars.

 

Til Åsbjørg: som skrev "Både Jannike og og Anna Katrine er "direkte stammor 10 trinn". Dei er begge tipp-tippoldemor til Bertel Nilsen "Strømøen" som er min tipp-tippoldefar. Hvem stammer du fra og hvilke muligheter er det ev. for å finne DNA-match?"

 

Jeg har disse søstrene som direkte aner også. Mulighetene for å finne akkurat Bent er nokså liten, og det krever mye arbeid å lete. Men testen FamilyFinder på FTDNA koster under 1000 kr, og hvis du allikevel driver med slektsgranskning så hvorfor ikke. Hvis vi skulle ha noen felles segmenter, jeg er 50% Bømlo, så er det ikke nok til å påvise bestemte navngitte aner. Vi må også skaffe en tredje-part, så nå forstår du hvorfor det er så mye mas i slektsgranskermiljøene: ta en test, ta en test. Fordi jo flere testtagere, jo større er sjansene for å identifisere DNA-segmentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.