Gå til innhold
Arkivverket
Mari Ågedal

Folketellingen 1891, Bjelland og Grindheim herred

Recommended Posts

Mari Ågedal

Hei,

 

Jeg leter etter huslister for Valand gård, og tror den skal ligge i tellingskrets 1b.

Imidlertid mangler noen huslister og denne siden kommer opp (som jeg ikke klarer å lese.)

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52900/1074/

 

Hva betyr det? Finnes disse huslistene?

 

På forhånd takk for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Det står 'Ubeboet'.

 

Hvem leter du etter?

 

Er det Valand i Nord-Audnedal?

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Jeg leter etter Bergthor (Bertel) Nilsen Valand og kona hans Gunvor Olsdatter. Begge født i 1853.

De hadde også barna Nils f 1880, Ragnhild f 1882, Christi f 1885, Ole f 1887 og Karen Oline f 1890.

 

Familiehistorien sier at Bergthor tapte gården Valand i kortspill og stakk av til Amerika, mens han etterlot sin gravide kone (gravid med min manns bestefar) og barna uten hus og hjem. Jeg er usikker på om dette stemmer, da skjøtet på gården Valand ble overdratt til andre på auksjon allerede i 1885.  

De står fortsatt med bosted Valand i Karen Olines dåp i 1890. Bergthor dro i juni 1892 og min manns bestefar ble født 23.09.1892. Da står de også med bosted Valand, selv om faren var forsvunnet.

I FT 1900 bor Gunvor alene på en knøttliten fattig plass som gårdbruker, med alle barna.

 

Det hører med til historien at han var sporløst borte i 37 år, før han kom tilbake og ble tatt imot av sin kone med åpne armer.  :mellow:

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Jeg er usikker på hvor Valand hørte til på den tiden.

Det er ikke med i verken bygdeboka for Grindheim eller Bjelland.

Det hørte ikke til Konsmo da? Det ligger i grenseomådet, og grenser til både Øvre og Ytre Øydne, som begge er med i Grindheim (sammen med Høyland)

I huslisten 1b nevnes vel ikke Valand? http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52900/9/

Der er det gnr. 1-3? Som er Høyland, Ytre Øydne, Øvre Øydne.

Og i andre søk så dukker alltid Valand opp i Nord-AUdnedal prestegjeld, Konsmo sogn, både før og etter 1891.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person_avansert?fra=1860&til=1900&k%5B%5D=1024&k%5B%5D=1025&k%5B%5D=1027&fornavn=&etternavn=&kjonn=&fodselsaar=&fodselsdato=&fodested=&bosted=Valan*&jobb=&hendelsesaar=&hendelsesdato=&connection=overid&b1_fornavn=&b1_etternavn=&b1_kjonn=&b1_fodselsaar=&b1_fodselsdato=&b1_fodested=&b1_bosted=&b1_jobb=&b2_fornavn=&b2_etternavn=&b2_kjonn=&b2_fodselsaar=&b2_fodselsdato=&b2_fodested=&b2_bosted=&b2_jobb=

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

I 1900 i Nord-Audnedal ligger Valand i tellingskrets 8 (om det er riktig gård.) http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/tellingskrets/tf01037234000005

 

Da er det i så fall her: http://www.arkivverket.no/URN:db_read/ft/52902

.

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Nord-Audnedal herred, Statlig folketelling (RA/S-2231/E/Ea), 1891-1891, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52902/19/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft20100129350850.jpg

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Ja, er det Stridsland krets, så er det tellingskrets 4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Ja, der var de! Jeg tok feil av herredene. Sognegrensene er så rare der, med Valand som en bit av Konsmo (eller Nord-Audnedal), langt inne i det logiske geografiske området til Bjelland/Grindheim.

 

Her er Bergthor: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52902/1121/

Så da bor han altså på Valand i 1891 også.

De var nok leilendinger på den tiden, så han mistet iallefall ikke gården i kortspill dagen før han dro. Men kanskje noe annet? Tja, det finner vi nok aldri ut av.  

 

Iallefall, tusen takk for hjelpen!    :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Ja, der var de! Jeg tok feil av herredene. Sognegrensene er så rare der, med Valand som en bit av Konsmo (eller Nord-Audnedal), langt inne i det logiske geografiske området til Bjelland/Grindheim.

 

Her er Bergthor: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52902/1121/

Så da bor han altså på Valand i 1891 også.

De var nok leilendinger på den tiden, så han mistet iallefall ikke gården i kortspill dagen før han dro. Men kanskje noe annet? Tja, det finner vi nok aldri ut av.  

 

Iallefall, tusen takk for hjelpen!    :)

Det står at han var jordbruger og Stavarbeider, kan det stemme? Trodde først det sto slavearbeider...

De lagde i perioder store mengder stav i dette området, som gikk til tønnefabrikker/bødkere ved kysten, og det fortsatte helt opp til 1960-70-tallet.

Ellers er jeg helt enig med deg i at det ikke ser ut som om han tapte gården i kortspill.

Den skiftet jo eier flere ganger før 1891 også, iflg panteboka.

Men det var nå en underlig sak at han bare forsvant til Amerika, og dukket opp igjen etter 37 år.

Veldig spesielt må jeg si..

 

Har forøvrig slekt fra både Høyland og Ytre og Øvre Øydne, men ikke Valand..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Det står at han var jordbruger og Stavarbeider, kan det stemme? Trodde først det sto slavearbeider...

De lagde i perioder store mengder stav i dette området, som gikk til tønnefabrikker/bødkere ved kysten, og det fortsatte helt opp til 1960-70-tallet.

Ellers er jeg helt enig med deg i at det ikke ser ut som om han tapte gården i kortspill.

Den skiftet jo eier flere ganger før 1891 også, iflg panteboka.

Men det var nå en underlig sak at han bare forsvant til Amerika, og dukket opp igjen etter 37 år.

Veldig spesielt må jeg si..

 

Har forøvrig slekt fra både Høyland og Ytre og Øvre Øydne, men ikke Valand..

Ja det stemmer sikkert at han var stavarbeider. Den yngste sønnen hans, Bergtor Bergtorsen (oppkalt etter faren sin som dro før han ble født, no less...) kjøpte seg egen gård da han ble voksen, der han også hadde en sag som skar stav.  (En av Ågedal-gårdene, som du kan se av navnet mitt.)  :)

 

Ja, historien er spesiell. Vi har forsøkt å spørre de gamle i bygda som har møtt dem, men de vil ikke egentlig snakke om det, eller har ikke hørt den versjonen vi har. Det kan også være at "vår" historie er farget av Bergtor d.y sitt nokså forståelige sinne mot sin far (som han nektet å møte). 

Jeg har også forsøkt å finne ut av hva han gjorde i USA hele den tiden, men det er vanskelig med et slikt navn som sannsynligvis er blitt veldig anglifisert. Jeg har et mulig treff på en "Bertie Nelson" i en cencus, men det er også alt.  :mellow:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Ser at han reiste ut fra Kristiansand som Bertel Nilsen i 1892, med destinasjon Iowa?

Og at han var fadder i apr 1892, bare 2 mnd før han "stakk av".

 

Det var ikke han som døde på Daland i 1923 da? Det er jo rett ved Valand også..

 
SAK, Bjelland sokneprestkontor, Ministerialbok nr. A 4, 1887-1923, s. 283
 
Og "beviset":
Bortsett fra at det står feil fødselsår på begge to på steinen!
 
Jeg har lagt dem inn i treet mitt, via koblinger mot kona Gunvor Olsdtr Ågedal, som jeg hadde foreldrene (og søster) til fra før. Ikke direkte slekt til meg selv, men via andre tråder.
 
 
 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

 

Ser at han reiste ut fra Kristiansand som Bertel Nilsen i 1892, med destinasjon Iowa?

Og at han var fadder i apr 1892, bare 2 mnd før han "stakk av".

 

Det var ikke han som døde på Daland i 1923 da? Det er jo rett ved Valand også..

 
SAK, Bjelland sokneprestkontor, Ministerialbok nr. A 4, 1887-1923, s. 283
 
Og "beviset":
Bortsett fra at det står feil fødselsår på begge to på steinen!
 
Jeg har lagt dem inn i treet mitt, via koblinger mot kona Gunvor Olsdtr Ågedal, som jeg hadde foreldrene (og søster) til fra før. Ikke direkte slekt til meg selv, men via andre tråder.

 

Jo, det var han som døde på Dalan. Det var der Gunvor flyttet med barna da han dro, og dit han ble tatt imot da han kom hjem igjen. 

 

Her er Gunvor og barna i FT 1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037232000005

og her i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036591000968

 

Hun var tydeligvis usikker på selv, hva status var. I 1900 står hun som g %u% (transkriberingen), i 1910 er hun oppført som enke. Og så kom han hjem i 1929. 

Ganske pussig at de tok navnet Valand, forresten. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Det må jo være en feil ett eller annet sted her?

I Kirkeboka: SAK, Bjelland sokneprestkontor, Ministerialbok nr. A 4, 1887-1923, s. 283 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb10411105312213

står det at Bergthor døde i 1923, mens du mener han ikke kom hjem igjen før i 1929?

Det står 1923 på gravsteinen også...

 

Hvor har du 1929 fra?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Ja du sier noe.... Det har alltid blitt fortalt i familien at det var 37 år han var borte, så dette har jeg faktisk ikke regnet på.  :blink:  Du har jo helt rett. Enda en ting som ikke stemmer med familiehistorien altså.  Takk for at du oppdaget det. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Når det gjelder etternavn så tror jeg ikke de tok det så nøye før 1923. Det sto jo heller ikke i kirkebøkene ved dåpen, vanligvis.

Det var nærmest for adresse å regne. Men etter navneloven 1923 skulle man jo ha et fast etternavn/familienavn, og med tilbakevirkende kraft så ble det jo Valand?

Men Berthel het tydeligvis Aagedal da han døde i 1923. ?

Gunvor het jo ved Folketelling i 1900 Gunvor Olsdatter Aagedal Daland. Og den gården de bodde på het tydeligvis Dalan, selv om den tilhørte Ågedal Ytre, dvs den var skilt ut fra denne, og tilhørte Bjelland. Litt lenger nord ligger Dalan, med eget gårdsnummer, og denne ligger i Grindheim. Og enda litt lenger nord ligger Ågedal Øvre igjen, også i Grindheim (kommune og sokn). Ganske forvirrende. Og like ved ligger også Valand, som tilhørte Konsmo sok i Nord-Undal herred.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Når det gjelder etternavn så tror jeg ikke de tok det så nøye før 1923. Det sto jo heller ikke i kirkebøkene ved dåpen, vanligvis.

Det var nærmest for adresse å regne. Men etter navneloven 1923 skulle man jo ha et fast etternavn/familienavn, og med tilbakevirkende kraft så ble det jo Valand?

Men Berthel het tydeligvis Aagedal da han døde i 1923. ?

Gunvor het jo ved Folketelling i 1900 Gunvor Olsdatter Aagedal Daland. Og den gården de bodde på het tydeligvis Dalan, selv om den tilhørte Ågedal Ytre, dvs den var skilt ut fra denne, og tilhørte Bjelland. Litt lenger nord ligger Dalan, med eget gårdsnummer, og denne ligger i Grindheim. Og enda litt lenger nord ligger Ågedal Øvre igjen, også i Grindheim (kommune og sokn). Ganske forvirrende. Og like ved ligger også Valand, som tilhørte Konsmo sok i Nord-Undal herred.

En liten oppsummering:

Gunvor vokste opp på en av gårdene på Ågedal ytre, til hun giftet seg med Bergtor Nilsen på Valand og flyttet dit.

Bergtor dro, og Gunvor flyttet til et bitte lite hus på Dalan, like ved Ågedal ytre. Hun bodde der fortsatt da Bergtor kom hjem. Hun kalte seg visstnok Aagedal eller Dalan, alt ettersom. Hennes yngste sønn kjøpte jo et av brukene på Ågedal ytre og kalte seg for det.

 

Ågedalen er egentlig en lang og nokså ufremkommelig dal uten vei (jeg skjønte det først da jeg så på kotekartet) som går fra Ågedal ytre i Bjelland til Ågedal øvre i Grindheim. Dalangårdene ligger i denne dalen, spredd utover.

 

Ellers gravde jeg litt mer i går, og fikk høre at Bergtor Nilsen kom hjem gammel, syk og loslitt, med båt til kysten og gikk oppover dalen der han banket på hos Gunvor. Interessant at hun sto som enke i FT 1910, det viser iallefall da at det stemmer på det tidspunktet at ingen hadde hørt fra ham.

Det finnes et fotografi der hun har tatt et amerikabilde av ham (som gammel, han hadde det sikkert med seg) og montert i en ramme med et bilde av seg selv.

Hun tok ham inn, men Bergtor Jr nektet å møte faren sin og møtte ham aldri. Bergtor Sr døde visstnok bare noen måneder senere.

 

Som ung skulle han visstnok ha vært en veldig flott fyr, mye flottere enn henne, ble det sagt. Men en ordentlig drømmertype som heller ville skjære vakre kniver enn å flytte stein.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Det er jo en fascinerende historie uansett.

Skulle gjerne ha hørt hans begrunnelse for å ha vært så lenge borte.

Den må jo ha vært god for at hun skulle ha "kjøpt" den?

Og det hadde absolutt vært spennende å ha funnet ut hva han drev med over i Amerika i så mange år.

Det hadde absolutt vært interessant å sette dette collage/fotografiet, om du vil dele det.

 

Han ble jo døpt Berthor i 1853, men har åpenbart gått under mange navn også i Norge. Så i Amerika kan det jo være brukt enda flere forskjellige navn også? Jeg har ikke noen av disse betalingstjenestene der borte, men har kikket litt på Familysearch, uten særlig hell.

Hadde forøvrig besøk på døra av to søte unge jenter fra Mormonerne i går, og fikk benyttet anledningen til å takke for alt arbeidet mormonerne har gjort for slektsforskningen, og fikk samtidig spurt om de kunne forklare hvorfor deres allmektige gud trengte så mye hjelp av menneskene at de selv måtte holde styr på sine forfedre om de skulle ha noe håp om å treffe dem igjen i himmelen. Det kunne de ikke svare på... Men Familysearch er uansett nyttig i mange sammenhenger :-).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Ja jeg har en Burt Nelson i Census Minesotea i 1895. Født ca 1853 i Norge, 3 år i Minnesota, arbeidsmann, bosatt i Luverne Township Rock.

I United States census i 1900 har jeg en annen Burt Nelson, denne ugift, født 1854 i Norge, immigrert i 1893, leieboer i Iowa. Begge kan jo være ham, eller så kan det være en helt annen.

 

Bildet av dem sammen ligger her: http://digitaltmuseum.no/011014093319?page=9&owner_filter=FMA&query=gunvor&pos=211

men amerikabildet av ham som det er klippet ut ifra er her: http://digitaltmuseum.no/011014079426?page=5&query=valand&pos=101 Han ser sliten ut, stakkar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Ja jeg har en Burt Nelson i Census Minesotea i 1895. Født ca 1853 i Norge, 3 år i Minnesota, arbeidsmann, bosatt i Luverne Township Rock.

I United States census i 1900 har jeg en annen Burt Nelson, denne ugift, født 1854 i Norge, immigrert i 1893, leieboer i Iowa. Begge kan jo være ham, eller så kan det være en helt annen.

 

Bildet av dem sammen ligger her: http://digitaltmuseum.no/011014093319?page=9&owner_filter=FMA&query=gunvor&pos=211

men amerikabildet av ham som det er klippet ut ifra er her: http://digitaltmuseum.no/011014079426?page=5&query=valand&pos=101 Han ser sliten ut, stakkar.

Morsomme bilder :-)

Og ja, han så litt sliten ut.

Det står jo at han døde av nervelammelse, men dette er en diagnose som jeg ikke finner noen moderne betegnelse på.

Hjerneslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Klarer ikke helt å legge denne fra meg..

Ser at da datteren deres, Kristi, døde i 1905 så er han oppført som pårørende: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001945399

Er ikke det veldig merkelig hvis Gunvor var usikker på sin sivilstatus i FT1900 og oppført som enke i 1910?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Klarer ikke helt å legge denne fra meg..

Ser at da datteren deres, Kristi, døde i 1905 så er han oppført som pårørende: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001945399

Er ikke det veldig merkelig hvis Gunvor var usikker på sin sivilstatus i FT1900 og oppført som enke i 1910?

Jo, merkelig er det. Kanskje hun mente hun var enke siden hun ikke hadde hørt fra ham på mange år og ga beskjed om det til de som gjorde tellingen, mens presten ikke ville gå med på det, også han siden ikke de hadde hørt noe?

 

Her er et bilde av tre av søskenene med sørgebånd på armen etter Kristis død i 1905.  http://digitaltmuseum.no/011014073663?owner_filter=FMA&query=bertel%20%C3%A5gedal&pos=3

 

De er så fine, de gamle bildene.  :)

Endret av Mari Ågedal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Flott bilde :-)

 

Og hvem av Bertel Bertorsens sønner er det som var far til mannen din da?

De står jo i bygdeboka for Bjelland, men ikke så lett å gjette hvem av dem...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Sendte deg en PM.  :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.