Gå til innhold
Arkivverket

Merkeleg talloppgåve 1649


Arnfinn Kjelland
 Del

Recommended Posts

Eg lurer på kva talet som står på tredje linje nedanfrå, høgre side: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28555/31/(Sogn og Fjordane fylke, Indre Sogn sorenskriveri, Tingbok 1 , 1648-1652), eigentleg tyder. Eg les teksten framafor slik " som bem.  her Erich, sig til holder och til førrends aff Arilds tid haffuer verrit brugt under fire gaarder til dieris vorstøffuel, och for 40 tyffue Aar siden ehr optagen och bebøgt først aff en mand wed naffn Ejnar Gutormbsen ... "

 

"40 tyffue Aar" må nesten vise til ein tidsperiode, men kor lang?

 

På førehand takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"40 tyffue Aar" må nesten vise til ein tidsperiode, men kor lang?

 

Kanskje det er sagt og ment "firsindstyve" - altså 80 - år? Og så har skriveren rotet det til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les det som "40 tyffue Aar" ...   Det eine er 40 og det andre er 20.

 

Eg ville ha leita etter Einar Guttormson i ei skatteliste om lag 20 og 40 år tidlegare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus ble fristet av Satan i ørkenen i fyrretyve dager og fyrretyve netter, ifølge min eldgamle bibel, altså i 40 dager og 40 netter.  Så det betyr nokså sikkert 40 etter eldre tiders talemåte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan huske at eldre folk brukte uttrykket "førrtjuge" for tallet 40 i den lokale dialekten i midt-Gudbrandsdal (Fron)

 

 

Jesus ble fristet av Satan i ørkenen i fyrretyve dager og fyrretyve netter, ifølge min eldgamle bibel, altså i 40 dager og 40 netter.  Så det betyr nokså sikkert 40 etter eldre tiders talemåte

 

Den danske ordboka er samd i dette. Men det er ikkje "fyrretyve" som står i teksten.   Det kan hende det var det som skulle stå, men det veit vi ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller fyrretyve - altså førti?

 

Ja, jeg fastholder min tolkning fra igår (- og jeg vil sågar fjerne den lille tvil som lå implisitt i spørsmålstegnet).

 

Datidens lesekyndige ville lese dette som "fyrre tyve" eller  "førr tyve", og for dem (og for dagens dansker) vil det ikke være noen tvil om at det er tallet 40 som menes.

 

I den gamle danske bibelutgaven kan vi i 5.Mosebok kap.8, vers 2 lese:

Og du skal komme i Hu, hvorledes HERREN din Gud i disse fyrretyve Aar har ført dig i Ørkenen for at ydmyge dig og sætte dig paa Prøve og for at se, hvad der boede i dit Hjerte, om du vilde holde hans Bud eller ej.

 

I Falk og Torps Etymologisk Ordbog står det under oppslagsordet Firti:

oldn. fjórir tigir; herfor i nydansk fyrretyve, hvilken form i norsk rigssprog er at anse for forældet.

 

(Formen er vel forøvrig også foreldet i dansk nå - de sier "førr". Men de har beholdt formen i ordenstallet fyrretyvende (= førtiende).

 

Eventyret om Ali Baba og de 40 røverne kalles fremdeles på dansk Ali Baba og De fyrretyve Røvere - og sannelig finner vi formen "40 tyve" i denne plakaten for en teaterforestilling basert på dette eventyret.

post-91-0-91264800-1463728045_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.