Gå til innhold
Arkivverket

Vielse attest


Anne-May Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hvordan finner jeg ut når mine foreldre giftet seg? Begge er døde :( Syns jeg så en gang for mange år siden at vi kunne finne vielse attester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne vielsen, må du vite når og hvor de giftet seg. Slike opplysninger kan du finne i kirkebøker/klokkerbøker og lysningsprotokoller eventuelt i borgerlige vigselsbøker. Et utgangspunkt kan være ditt eget fødselsår ev fødselåret til eventuelle eldre søsken og så kan du regne deg et eller et par år tilbake i tid med tanke på vielsesåret. Det kan også tenkes at foreldrene dine ble gift på det stedet hvor bruden (din mor) kom fra. Her står det litt på nettsidene til Arkivsenteret Dora i Trondheim/Statsarkivet i Trondheim: http://www.arkivsenteret.no/nyveileder/personopplysninger/vigsel-og-skilsmisse

 

I dag er det Skatteetaten som sender ut vielsesattest så snart de vet når et par har giftet seg: 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Utlevering-av-opplysninger/Attester/Andre-attester-og-utskrifter

 

Hvis du har noen flere opplysninger, kan vi kanskje hjelpe deg på sporet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Min far døde for 2 uker siden og min mor er på sykehjem. Pga noe potensiell pensjon trenger jeg vielsesattesten dems. Men ingen av oss barna vet hvor de giftet seg og vi finner ingen papirer på dette. Mor husker heller ikke. Det har skjedd på slutten av 50 tallet. Foreldrene mine har bodd flere steder, så ikke noe referanse på hjemsted/bosted.

Finnses den noen mulighet å finne noe basert på personnummer eller er dette bare å glemme ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke i Norsk lysingsblad på nb.no. Giftet de seg i Norge på 1950-tallet så vil de antagelig være å finne der.  Da finner du ut hvor de giftet seg og kan antagelig be om en attest fra kirkebok eller byfogdarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskerud Dagblad 11. november 1958

https://www.nb.no/search?q="svein gaasrud"&mediatype=aviser&fromDate=19581111&toDate=19581111

 

 

Formiddagsbryllup Onsdag 12. november:

Flyvertinne Inger Lofthus, Oslo og velferdssekretær Svein Gaasrud, Kongsberg f.t. Rotterdam.

Vielse i Fagerborg kirke. Adr. for dagen: Krusesgt. 6. Oslo

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.