Gå til innhold
Arkivverket

Tømmermand i Ryes compagnie i 1730


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Har funnet en interessant person i denne Hovedrullen. Han står listet som tømmermand. Jeg er helt grønn på området og lurer på hva en tømmermann gjorde? Deltok han i kamper (hvis de forekom) eller han hadde en mer praktisk rolle med vedlikehold og andre ting. Nr 99 heter Giert Simensen, og den Giert som jeg har vielsen til i 1737 var en grenader. Kunne man bli en grenader etter å ha vært tømmermann eller måtte ma ha en annen militær karriere?

 

Takker for svar - mvh Anne

 

Kildeinformasjon: Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, Realistisk ordnede pakkesaker, Militære ruller 474 (RA/EA-5419/E/Ea/L0474), 1682-1730, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Kavaleriet

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/51327/249/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Han står listet som tømmermand.

 

Jeg kan ikke se at det står nevnt noe om tømmermann i forbindelse med navnet Giert Simmenssen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du spør!

Det står ingenting på hver enkelt, men hvis du blar tilbake til denne siden - syntes jeg det sto Tømmermænd over nr 11 og tolket det slik at alle etter nr 11 var tømmermenn. Det var sikkert en forhastet konklusjon.. Det står "Tambours" over nr 9 - vil det kanskje si at bare han var Tambour og bare nr 11 var tømmermann? Hva var alle de andre? Soldater? Som jeg sa- er helt grønn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står under "Gefrid.[ere] og gemene", det vil si menige soldater (en gefreiter er en slags visekorporal).

 

Grenaderene var spesialiserte soldater, som skulle kaste granater. Det var som rullen viser fire av dem i hvert kompani. Det er ingen ting til hinder for at en menig steg til grenader, det var bedre betalt og ga mer prestisje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Han var blant den gemene hop, altså ;-) Denne som er nevnt her er det ikke mulig å si hvem er og hvor han kommer fra, men annenhver mann het ikke Giert Simensen, så kanskje! Derimot er jeg helt sikker på grenaderen! Og hvis det er den samme i 1730, brukte han over 10 år på å bli det.

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.