Gå til innhold
Arkivverket

Historisk søk på eiendom/ hus i Egersund, hvordan får jeg innsyn?


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037250001442

 

I 1900 bodde Ingvald Nielsen i Mosbekkgaten nr 210b i Egersund ladested.  I 1905 fikk husene nytt nummer i byen, og adressen ble fra nå av Mellemgaten 2/ Mellomgaten 2.  "Før brannen" år 18XX hadde denne eiendommen et nummer 251.

 

Det virker som om det er noen "pantegreier" eller eiendomssøk som ikke er tilgjengelig for hvem som helst etter de nye oppdateringene.  Hvordan kan jeg registrere meg?  Er det eventuelkt andre som kan finne historikken til huset på denne adressen for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Digitalarkivet må man registrere seg på nytt for å få full utnyttelse av panteregistre, kirkebøker o.l. Den nye databasen ligger på en annen server.

Men det er gratis og jeg har brukt samme brukernavn/passord som jeg bruker her.

Gå inn på kirkebøker eller panteregister. Opp til høyre er det en halvfigur. Klikk på denne og registrer deg.

 

Eiendommen i Egersund finner du på dette kartet.

Skriv Mellomgaten i søkerfeltet. Da kommer det opp alternativer. 

For å finne g.nr/b.nr. klikk på riktig adresse.

http://www.seeiendom.no/

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette rett gård? G. nr 13, b. nr. 25.
Matrikkelnummer 13, gmlt. matrikkelnummer 21, løpenummer 210.
 
Treff:

Rogaland Eigersund herred GNR 13 Bnr 25 Aarstad Matrnr 13, Matrnr (gml) 21, Løpenr 210 Dalane sorenskriveri panteregister 41 AD1

 
Rogaland fylke, Egersund i Dalane, Panteregister nr. 41 AD1 (1869-1959), Realregisterside, Side 530-531
Permanent bilde-ID: tl20090112030798
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20090112030798


(Se under)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på s. 547 er løpenummer 215b:

Rogaland fylke, Egersund i Dalane, Panteregister nr. 41 AD2 (1869-1959), Realregisterside, Side 546-547
Permanent bilde-ID: tl20090112030808
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20090112030808

 

Det ble funnet ved å søke på panteregistre uten eiendomsregister.

1 eiendommer funnet. I tillegg finnes 7 panteregistre uten eiendomsregister. Bla i panteregistrene.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Digitalarkivet må man registrere seg på nytt for å få full utnyttelse av panteregistre, kirkebøker o.l. 

 

Ein treng vel berre å logge seg inn med brukarnamn og passord frå forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein treng vel berre å logge seg inn med brukarnamn og passord frå forumet?

Dette er svaret til  Espen Tønnesen.

Innlogging er bundet til domene. Digitalarkivet ligger på arkivverkets domene, mens den nytte løsninga ligger på Digitalarkivets domene. 
Innlogging på tvers av domener tillates ikke av wen-teknologien. 

Her.

https://forum.arkivverket.no/topic/202007-problemer-med-skannede-kirkeb%C3%B8ker-ny-l%C3%B8sning-fungerer-fint/page-2

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.  Takk for alle gode tips.  Jeg er nå blitt hjulpet og har funnet det jeg trengte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2 og #8: Her er det nok en del fortolkninger og feilaktig begrepsbruk, og ikke minst at ting er tatt ut av sin sammenheng og brukt til noe annet, som gjør at det må gjøres noen oppklaringer for å få ting riktig:

 

Registrering betyr å opprette bruker. Logge inn betyr å bruke registrert bruker for å få tilgang.

 

Det er kun nødvendig med ett brukernavn i forum, digitalarkivet og media.digitalarkivet.no. Du kan bruke løsningen for skanna materiale uten å logge inn. 

 

Når jeg skriver: " Innlogging er bundet til domene. Digitalarkivet ligger på arkivverkets domene, mens den nytte løsninga ligger på Digitalarkivets domene.

Innlogging på tvers av domener tillates ikke av wen-teknologien." så gjaldt det at man ikke automatisk ble innlogget i løsningen for skanna materiale. Hvis du er innlogget i forum, er du også innlogget i digitalarkivet, fordi de ligger på arkivverkets domene. Fordi løsningen for skanna materiale ligger på digitalarkivet.no, blir du ikke automatisk logget inn, og må logge inn også der. Men du bruker samme brukernavn som i forum og på digitalarkivet.

 

Så til det trådstarter lurte på: Fordi gammel grunnbok inneholder personnummer kan vi ikke legge materialet åpent tilgjengelig på nett. Det kreves derfor egne rettigheter for å få tilgang. Det hjelper ikke uten videre bare å logge inn. For pantebøker og panteregistre er det ikke nødvendig å logge inn.

 

Materiale som ikke er sperret på noen måte er fullt ut søkbart uten å være logget inn. Derimot må du være innlogget for å kunne generere PDF-hefter, og for å kunne gjøre enkelte innstillinger i programvaren. Men det er altså ikke noe krav for å kunne søke, slik som det kan gå fram av tidligere innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

#10 av Espen T. Hvordan får man tak i egne rettigheter for å få tilgang til eiendomssøk? Adgangsbegrenset eiendomssøk/Eiendomssøk med hengelås. Viser til din nylige blogginnlegg om å fylle ut kommune, gnr og bnr i Selvbetjening ved siden av eiendomssøk.

 

Hva med hvis vi er interessert i flere eiendommer, da høres det ut for meg mange PDF filer/hefter med grunnboksblader. Forstår også det slik at vi må trykke Søk etter utfylte felt kommune,gnr og bnr for å få tilsendt PDF hefter. Altså ikke nok med å fylle ut.

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#10 av Espen T. Hvordan får man tak i egne rettigheter for å få tilgang til eiendomssøk? Adgangsbegrenset eiendomssøk/Eiendomssøk med hengelås. Viser til din nylige blogginnlegg om å fylle ut kommune, gnr og bnr i Selvbetjening ved siden av eiendomssøk.

 

Hva med hvis vi er interessert i flere eiendommer, da høres det ut for meg mange PDF filer/hefter med grunnboksblader. Forstår også det slik at vi må trykke Søk etter utfylte felt kommune,gnr og bnr for å få tilsendt PDF hefter. Altså ikke nok med å fylle ut.

 

Selvbetjeningsløsningen blir lansert i løpet av dagen. Da kommer det en egen knapp.

 

Hvis du jobber med f.eks en bygdebok, er eiendomsmegler eller advokat, eller har et annet profesjonelt behov for tilgang til grunnboka kan du sende en forespørsel til Statsarkivet i Oslo om tilgang. Hvis behovet er til andre formål er selvbetjeningsløsningen det vi kan tilby. Det er uansett mer enn vi har kunnet tilby tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar, men et nytt spørsmål.

 

Jeg prøver å bli kjent med eiendomssystemet.

 

Jeg søkte på Eiendomssøk til Panteregister for Akershus. Da kom det opp kun en kommune, Frogn kommune. Er det riktig? Med kun en kommune.

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på Eiendomssøk til Panteregister for Akershus. Da kom det opp kun en kommune, Frogn kommune. Er det riktig? Med kun en kommune.

 

Panteregisterne har to innganger. En inngang for de panteregisterne for de panteregisterne hvor vi har fått laget eiendomsregister, og en inngang for de som ikke har eiendomsregister. For Akershus er det kun Drøbak som har eiendomsregister. Når du gjøre et søk der, får du også følgende beskjed øverst i trefflista: 

591 eiendommer funnet. I tillegg finnes 8 panteregistre uten eiendomsregister. Bla i panteregistrene.

 

Ved å klikke på lenka utfører du samme søk i inngangen uten eiendomsregister. Her må du lete deg frem til det du er ute etter, men her er det forskjellig typer registre for å hjelpe deg på vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#14. Takk for svar, så nettopp på de skannede panteregistrene uten eiendomsregister. Der stod det "sperret" for Akershus, Nedre Romerike, Skedsmo i overskriften mens det stod ikonet "søk" og lenke til register. Men ikke register og "søk" etter 1919/1922 (tenker pga personvern). Da blir vel overskriften litt misvisende?

 

Jeg har forstått det slik at der jeg vil ha noe som er sperret, så må jeg ta kontakt med Statsarkivet i Oslo.

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Måtte bytte maskin fra Ipad til laptop for å kopiere og lime inn funksjonen) (kom på at jeg kanskje kunne prøvd med hurtigkommandoene, det skal jeg finne ut på Wikipedia)

 

Akershus, Nedre Romerike

 

https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/browse?counties%5B%5D=02&archives%5B%5D=no-a1450-02000000000637&place=

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.