Gå til innhold
Arkivverket
Lene Benedicte Lauritzen

Hva tenkte presten, mon tro?

Recommended Posts

Lene Benedicte Lauritzen

Kanskje noe sånt som "Det er 10 cm igjen av siden, men det har ingen hensikt å starte noe nytt her.  Kanskje jeg skal tegne et selvportrett?"

https://media.digitalarkivet.no/kb20070627610553

Suldal sokneprestkontor, Ministerialbok nr. A 1, 1777-1780

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Det første jeg ser, er en spøkelsesheks som brenner på et bål. Men, nå har jeg god fantasi da.. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Det første jeg ser, er en spøkelsesheks som brenner på et bål. Men, nå har jeg god fantasi da.. :D

Haha, det spørs om ikke du har rett!  "Personen" helt til venstre løper i vill fart med en bøtte i hånda, for å slukke bålet (håper jeg!).  Og så den kappekledde da... og en hyrdestav  :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harald L. Bakke

Eg trur det er presten sitt barn som har lurt seg til å brukt fjørpennen og blekket. Det er fleire påbegynte menneskeskikkelsar som ikkje er fullførte. - Skal tru kva "han far sjølv" sa når han fekk sjå "resultatet"....? 

:angry:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Eg trur det er presten sitt barn som har lurt seg til å brukt fjørpennen og blekket. Det er fleire påbegynte menneskeskikkelsar som ikkje er fullførte. - Skal tru kva "han far sjølv" sa når han fekk sjå "resultatet"....? 

:angry:

Helt klart også en plausibel forklaring :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Eller kanskje han hadde forsynt seg for mye av altervinen?

Jeg så forresten en gate i perspektiv, med en allè på siden og en port (kirkedøren/st Peters port) i enden.   ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

En tilfeldig side lenger foran i "kirkeboka", presten (?) setter opp regnskap over varer han har kjøpt av en Niæld Sand, her finnes både malt brændevin og tobakk:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070627610548

Han har flere regnskap hvor han har handlet av Peder Omundsen. :) 

Jeg fikk hjelp av Else B i tydeforumet til det jeg ikke klarte å lese selv:

https://forum.arkivverket.no/topic/202735-hva-st%C3%A5r-p%C3%A5-prestens-handleliste-suldal-1783/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Den kirkeboka der er ganske spesiell og det var visst prestane der også på den tida :)

https://forum.arkivverket.no/topic/179111-suldal-med-roeldal-og-sauda-1781-1788-og-geografi-i-kirkebok/?hl=%2Bgeografi+%2Br%C3%B8ldal

Artig at du også hadde funnet og "hengt deg opp i" denne oppramsingen, Åsbjørg.  Jeg la ut link til den på tydeforumet i dag, i håp om at noen klarte å finne ut om presten oppga en grunn for denne fantastiske "reisen" han gjorde gjennom Norge, Island, Færøyene og Skottland.   :D

Eller kanskje han hadde forsynt seg for mye av altervinen?

Jeg så forresten en gate i perspektiv, med en allè på siden og en port (kirkedøren/st Peters port) i enden.   ;)

Med tanke på alle regnskapene som også finnes i denne kirkeboka, hvor brennevin og tobakk er viktige ingredienser, så kan det hende du er inne på noe ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inga Gurung

:lol: :lol: :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.