Gå til innhold
Arkivverket

Hva tenkte presten, mon tro?


Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Det første jeg ser, er en spøkelsesheks som brenner på et bål. Men, nå har jeg god fantasi da.. :D

Haha, det spørs om ikke du har rett!  "Personen" helt til venstre løper i vill fart med en bøtte i hånda, for å slukke bålet (håper jeg!).  Og så den kappekledde da... og en hyrdestav  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det er presten sitt barn som har lurt seg til å brukt fjørpennen og blekket. Det er fleire påbegynte menneskeskikkelsar som ikkje er fullførte. - Skal tru kva "han far sjølv" sa når han fekk sjå "resultatet"....? 

:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det er presten sitt barn som har lurt seg til å brukt fjørpennen og blekket. Det er fleire påbegynte menneskeskikkelsar som ikkje er fullførte. - Skal tru kva "han far sjølv" sa når han fekk sjå "resultatet"....? 

:angry:

Helt klart også en plausibel forklaring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje han hadde forsynt seg for mye av altervinen?

 

Jeg så forresten en gate i perspektiv, med en allè på siden og en port (kirkedøren/st Peters port) i enden.   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilfeldig side lenger foran i "kirkeboka", presten (?) setter opp regnskap over varer han har kjøpt av en Niæld Sand, her finnes både malt brændevin og tobakk:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070627610548

Han har flere regnskap hvor han har handlet av Peder Omundsen. :) 

 

Jeg fikk hjelp av Else B i tydeforumet til det jeg ikke klarte å lese selv:

https://forum.arkivverket.no/topic/202735-hva-st%C3%A5r-p%C3%A5-prestens-handleliste-suldal-1783/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kirkeboka der er ganske spesiell og det var visst prestane der også på den tida :)

https://forum.arkivverket.no/topic/179111-suldal-med-roeldal-og-sauda-1781-1788-og-geografi-i-kirkebok/?hl=%2Bgeografi+%2Br%C3%B8ldal

Artig at du også hadde funnet og "hengt deg opp i" denne oppramsingen, Åsbjørg.  Jeg la ut link til den på tydeforumet i dag, i håp om at noen klarte å finne ut om presten oppga en grunn for denne fantastiske "reisen" han gjorde gjennom Norge, Island, Færøyene og Skottland.   :D

Eller kanskje han hadde forsynt seg for mye av altervinen?

 

Jeg så forresten en gate i perspektiv, med en allè på siden og en port (kirkedøren/st Peters port) i enden.   ;)

Med tanke på alle regnskapene som også finnes i denne kirkeboka, hvor brennevin og tobakk er viktige ingredienser, så kan det hende du er inne på noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.