Gå til innhold
Arkivverket

Angående merknad hos Marry Johansen (f. 19.08.1909) i FT1910


Are Øverseth Blomfeldt
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på om jeg kunne fått hjelp med å få vite hva som står i overstreket merknad hos min farmor Marry Johansen (f. 19.08.1909) i FT1910? Her er lenke: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392297975

 

Det som gjør dette ekstra spesielt er kommentaren som står på hennes mors (Amanda Ovidia Johansen) registerkort til Folkeregisteret, lenke: https://media.digitalarkivet.no/db10111509231194 Mary står oppført som et av barna, nederst til venstre på kortet som Mary Anthonie. Her står det skrevet med blyant "Ikke på listen 1/12-1910". Jeg er klar over at sistnevnte lenke viser til skannet materiale, men dette henger jo sammen. Jeg var litt usikker på hva jeg skulle velge, men registerkortet kan jo sees på som støttekilde for FT1910. Så jeg vil tro den overstrekede merknaden og det som er skrevet med blyant henger sammen. Men jeg lurer på hva begge deler betyr. 

 

Jeg har håp om elektronisk hjelp, det å selv gjennomgå 1900-tellingen på lesesal hos Riksarkivet kan bli litt vanskelig siden jeg bor i Svolvær.

 

På forhånd, tusen takk for hjelpen!

 

Mvh

Are Blomfeldt

Endret av Are Øverseth Blomfeldt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen 1910 er ikke skannet, slik at dette må eventuelt slåes opp i den originale tellingslisten som finnes i Riksarkivet. Men jeg tror kanskje det menes  at selve personposten er overskrevet, ikke bare en eventuell merknad. Jeg lurer på om ikke dette er den samme Mary/Marry, i samme hus, men altså her som pleiebarn:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392297891 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår. Takk!

 

Det at hun var pleiebarn har jeg mistanke om fra før, blant annet pga et bilde av farmor og en kvinne der farmor har skrevet bakpå at det er hennes pleiemor. Men uten navn på pleiemor. Men dette har vært en uløst sak i min slektsforskning. Jeg har fått hjelp tidligere til å prøve å løse saken, da var det også noen som foreslo at det er samme Mary, slik du gjør.

 

Jeg har to spørsmål for å gå videre med overstreking av posten/merknaden og angående dette om hun var pleiebarn:

1. Riksarkivet kan kanskje gjøre et oppslag i den originale tellingslisten for meg? Og at jeg kanskje kan få tilsendt oppslaget pr post eller elektronisk, til og med? 

2. Om hun faktisk var pleiebarn, er dette informasjon jeg får tilgang til, og hvordan går jeg fram? Og må jeg møte opp selv på en lesesal, eller kan jeg få informasjonen tilsendt?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.