Gå til innhold
Arkivverket

Ber om råd og tips for å finne ut mer om døtrene til Andriette Roneus, Älvsborg / Trankil / Østfold 1818 -> ....


Stine Toverud
 Del

Recommended Posts

Hei forumet.

 

Har fulgt med en stund her, og sett at det går an å legge inn "Etterlysninger", og se om man kan få hjelp til å finne ut mer om familier man står fast på. Jeg har jobbet lenge med familien til Johan Henrik Stenmark, gartner, f. 1794 i Blomskog, Värmland, Sverige. Hans første kone var Andriette Roneus f. 1797 i Åmål. I 1825 flyttet de til Østfold, og bodde i både Berg, Idd og Halden. De fikk flere døtre:

 

1) Anna Stina Stenmark, f. 17.12.1818 i Lånsbol, Mo, Älvsborg, Sverige. Dette må være hun som senere kalles "Anne Kirstine" i skiftet etter Andriette i 1837. Da er hun 20 år og ugift. Jeg finner ikke konfirmasjonen hennes i Idd og Berg 1830-35 eller Halden 1830-33, som er de stedene Johan Henrik kan tenkes å bo på den tiden hun skulle konfirmeres. Ble hun gift? Fikk hun barn? Hvor bodde hun?

 

2) Maria Ulrika Stenmark, f. 7.8.1821 i Silbodal - død 1824. Finnes det originaldokumenter som beviser dette?

 

3) Marie Ulrikke Stenmark f. 07.09.1822, d. 19.10.1853. Denne vet jeg mye om, men lurer på en tolkning av hennes bosted under konfirmasjonen (se vedlegg).

 
4) Beata Christina Stenmark, f. 28.09.1824, døpt 3.10 Trankil. Nevnes ikke i skiftet etter Andriette, tolkes da som død. Finnes det en dødsdato?

5) Lisa Grethe / Grethe Elise Stenmark, f. 17.11.1827/28 i Berg. Denne har jeg funnet mye om, se gjerne bort fra henne.

6) Julia Johannesdatter, f. 01.10.1830, døpt 16.01.1831 i Idd. Har lett, uten å finne konfirmasjonen mellom 1844-1849. Hun ble 7 år, det vet vi, fordi hun står oppført som arving i skiftet etter Andriette. Der står det også at hun ble oppfostret hos Anders Jonassen Wolmerødtangen. Finner henne ikke igjen i noen av Folketellingene etter 1837. Ble hun gift? Fikk hun barn? Døde hun?

 

 

Relevant utdrag fra Skiftet etter Andriette:

"Gartner Johan Stenmark var tilstede og oppga de av ham med den avdøde sammenavlede børn, som følger:
Anne Kirstine 20 år, ugift, Marie Ulrikke, 15 år, Grethe Elise 9 år og Julie 7 år.
Flere børn sagde han ei at existere som avlede med hans afdøde kone. Som formynder for bemeldte umyndige blev Niels Jacobsen Ende indsat og var personlig tilstede.  [...]

Sengested var givet til Anders Jonassen Wolmerhaugen som et lidet vederlag for at han har modtaget datteren Julie til oppfostring."

 

 

Johan Henrik giftet seg på nytt med Maria Andersdatter i 1837 og de fikk mange barn. Da Andriettes datter nr. 5, Lisa Grethe, konfirmerte seg i 1841, står det at hun bodde sammen med farens nye familie på Berbye gård i Enningdal / Idd. Går det an å finne ut om de andre døtrene også bodde der?

 

 

Sender herved inn dette og håper på det beste. Gi meg gjerne tips om hvor jeg kan lete videre, feks hvilke bygdebøker som finnes i Sverige... !

 

Med ønske om en god ny uke :)

 

 

Vedlegg 1: https://media.digitalarkivet.no/kb20061013010512  / http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061013010512.jpg- side 265 løpenr 18

 

 

Endret av Stine Toverud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite hvor Andriette døde.  

 

Etterlyser Dødsprotokoll fra Østfold 1834

Startet av Stine S. ToverudMar 21 2016 18:44

 

Andriette Roneus døde 9.oktober 1834, oppholdssted Ende, registrert i kirkeboken for Idd/Enningsdalen.

 

Kan dere hjelpe meg å finne henne i riktig dødsprotokoll?

 

----

 

Endelig! Jeg fant et skiftedokument fra Østfold i 1837, hurra. Men hva står det der..........
Startet av Stine S. ToverudMar 31 2016 12:46

https://forum.arkivverket.no/topic/201874-endelig-jeg-fant-et-skiftedokument-fra-%C3%B8stfold-i-1837-hurra-men-hva-st%C3%A5r-det-der/

 

 
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut denne?

 

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Halden
  • Kommunenummer: 0101
  • Gatenavn: Saugbanken
  • Gatenr: 467
  • Bydel: 8
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 3

Antall personer registrert på bostedet: 14

 

(utdrag fra listen)

 

Anna Stina Olsen hm e Fattigvæsenet 1817 Sverige     Sophie Olsen d ug Strygerpige 1855 Frhald     Lars Olsen s ug Jernbanearbeider 1859 Frhald

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0101&kenr=006&bnr=0280&lnr=00

 

----

 

Det var nok bomskudd,tror jeg.

 

Er vel kanskje disse?

Lars Olsen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
26 December 1860
HALDEN, OSTFOLD, NORWAY
father:
Ole Olsen
mother:
Anne Stine Larsdr
 
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Beata Christina f. 28/9 1824 i Trankil, død 4/4 1825 i Trankil.

 

Kan ikke finne Maria Ulrika død i 1824.Finner henne ikke i dødboken.I husforhør Trankil AI:5,1821-1825 s. 39 står familien.Ingen notat om at hun er død 1824.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill!

 

Supert Kari, at du fant dem så lett! Jeg er veldig interessert i originaldokumentasjon, både husforhørslengder og feks dåpsattester fra tiden familien bodde i Sverige. Kan du sende meg en kopi? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kari! Var det på Arkiv Digital at du fant dette? Ser av bildet du la ved at det står noe om datteren Anna Stina helt ytterst til høyre, men slutten av setningen er ikke kommet med..! Kan du lese resten for meg?

 

 

Har også lyst til å heve frem bildene jeg la ut i #1 og spørre om noen kan bekrefte Marie Ulrikkes bosted under konfirmasjonen.. Står det "Tverber"? "Tverken"? Noen som vet hva eller hvor dette er?

 

Og hva skjedde egentlig med Julia Johannesdatter? Hun burde jo finnes i folketellingen selv om hun har fått ny oppfostrer, men det er jo vanskelig å finne henne når hun ikke kalles med farens slektsnavn...

Endret av Stine Toverud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene er fra Arkiv Digital.Her er alt som står på høyre side i husf.Anm.på Anna Stina er at hun skal være født 1818.

 

Jeg tror at barn nr. 2 og 3 som du har,Maria/e Ulrika/Ulrikke er samme person.Fant henne ikke død 1824,hun flyttet nok med til Norge.Det var heller ingen barn f. 1822 i husforhøret.

I Silbodal finner jeg ingen f. i 1822 som kan være henne.Legger ved fødsel/dåpsinnførsel på Maria Ulrika f. 1821.Hun er født 7/8-21,døpt 10/8.

Hennes bosted ved konf. tror jeg er Tverbek.Det finnes i Berg sogn (Tverbæk).

 

Hilsen Kari

post-475-0-72936100-1464166294_thumb.jpg

post-475-0-84274200-1464167548_thumb.jpg

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.