Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Tengel Langtveit, nevnt i Søndeled (A-A) 1869?


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

I et hefte som beskriver den vekkelsen som etter hvert resulterte i trossamfunnet "Guds menighet på Vegårshei", nevnes en Tengel Langtveit som "fødselshjelper".  Heftet er utgitt i 1904 (ny, modernisert utgave i 1965) - og skrevet av John Kvisli.  Tittel:  "En skildring av den religiøse bevegelse på Vegårshei".

 

Jeg siterer fra side 6 i den reviderte utgaven:  "I 1869 var det begynt litt vekkelse i Søndeled.  En Tengel Langtveit var kommet hjem fra Amerika.  Han hadde en tid reist til sjøs.  En gang forliste skipet, og han ble drivende omkring i sjøen i tre dager.  Han begynte da å søke Gud og ble en kristen.  I Amerika hadde han vært sammen med metodister.  Da han kom hjem, reiste han litt både i Søndeled og oppover Vegårshei.  Han gikk rundt i husene, leste Guds ord og talte med folk.  Han holdt også møter iblant".

 

Det står ikke mer om ham i heftet, og jeg har heller ikke funnet ham i andre kilder.  Den eneste Langtveit-gården jeg kjenner til i østre Aust-Agder, ligger i Holt.  Skal jeg dømme etter navnet, kunne han ha vært en sønn av holtingene Haaver Jørgensen Langtveit (1800-1865) og Ellen Pedersdatter Langang (1796-1876) - særlig fordi hennes far var sønn av en Tengel (Peder Tengelsen).  Jeg har imidlertid ikke funnet noen Tengel blant deres barn.  De giftet seg i Holt i 1818 og fikk barn født i 1820 (Peder), 1823 (Jørgen), 1825 (Bernt), 1828 (Marte), 1831 (Ellen), 1834 (Ole) og 1837 (Ingeborg).

 

Jeg finner heller ingen Tengel i ft-1865 som kan passe - men da var han vel muligens i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne karen, tro - som reiser til Amerika (på nytt?) i 1870?  

 

http://www.norwayheritage.com/udvandret.asp?type=passengerlist&ps=40398&jo=648

 

Name: Tengel Halvorsen Langetvedt   Age: 26   Sex: m   Remarks: seaman   Passenger on: Ship Fridleif 1870, from Tvedestrand Apr. 26 to Quebec June 20   Source: NAC C-4523 List 44 - Transcribed by Børge Solem - 2003

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom denne Tengel Halvorsen (Haaversen?) Langetvedt var 26 år i 1870, finner jeg ingen passende dåp.  Alderen er derfor muligens feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor en Thengel Halvorsen 22 år, sjømann, matros på "Langetvedt under Linland" i Søndeled i 1865

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor en Thengel Halvorsen 22 år, sjømann, matros på "Langetvedt under Linland" i Søndeled i 1865

Aha!  Der har vi nok mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kan jeg faktisk plassere ham i en større slektskontekst også!  Obber (Oddbør) Nilsdatter var fra Hytta u/Ås, Vegårshei - f. 5/11 1810.  Hun var søster til min tipp-tippoldemor Ingeborg Nilsdatter Hytta (g.m. Elling Olsen Myre-Ettestøl).

 

Obber (Oddbør) Nilsdatter giftet seg 8/9 1832 med Halvor Halvorsen Vierli(eie), f. ca. 1798 (sønn av Halvor Nottovsen).  Sønnen, den etterlyste Tengel Halvorsen Langtveit, blir dermed fetter til min tippoldemor, Inger Thomine Ellingsdatter Ettestøl (gift Askekjær).

 

Saken er løst  :D

 

Takk, Knut, for "gjennombruddshjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Tengel Langtveit nå er identifisert, dukker det opp flere spørsmål jeg gjerne skulle ha funnet noen svar på.

 

Jeg har sett litt på detaljene i Tengel Halvorsen Langtveits sjømannskarriere, slik den framgår av sjømannsprotokollene for Risør og nettsiden sjohistorie.no:

 

Han seilte ut som førstereisgutt 18/4 1861 (eller 18/4 1860) med bark "Nordstjernen" av Risør.  Turen gikk til Skottland.  Neste påmønstring er med bark "Haabets Anker" av Risør, og turen gikk denne gang til Frankrike.  I kommentarfeltet står det at han rømte i november 1863 i en by jeg ikke kan lese navnet på, men den begynner på G.

Siste registrerte påmønstring er 21/2 1865.  Turen går fra Risør med en liten jakt på 4,5 kommerselester, "Activ".  Den er hjemmehørende i Lillesand, og Tengel er eneste mannskap i tillegg til skipperen.  Igjen rømmer han - denne gangen 12/7 1865 i Aberdeen, Skottland.

 

Jeg finner altså  ingen flere påmønstringer på ham, så opplysningen i historien om "Guds menighet på Vegårshei" om at han kom hjem i 1869, etter bl.a. både å ha vært i Amerika, og etter å ha forlist og drevet rundt i sjøen i tre dager, virker noe underlig.  Dersom dette stemmer, kan det selvsagt tenkes at han har mønstret på et utenlandsk skip etter å ha rømt i Aberdeen sommeren 1865.  Han er imidlertid registrert hjemme hos mora i folketellingen 1865.

 

26. april 1870 emigrerer han så til Amerika på bark "Fridleif" av Tvedestrand.  Han reiser imidlertid ikke alene.  Hele familien reiser.  Den inkluderer mora, Oddbør Nielsdatter (61 år) og søsknene Aslak (20 år), Jørgen (18 år), Ingeborg (16 år) og Gurine (13 år).  Disse opplysningene er fra ministerialboka for Søndeled (utflyttingslistene).  Tengel er ikke nevnt i kirkeboka, men passasjerlista for "Fridleif" har ham med.  Han er sjømann og 26 år.  Her er også to søsken til nevnt:  Brødrene Nils d.e. (28 år) og Nils d.y. (22 år) - begge sjømenn. 

 

I kirkeboka er det rett etter denne familien ført opp en Ole Osmundsen (40 1/4 år) og kona Carolina Halvorsdatter (26 1/4 år).  Kan hun også være ei søster av Tengel?  Sammen med dem finner vi Oles sønn fra 1. ekteskap, Osmund (f. 3/2 1858) og "Mandens Brodersøn" John (f.  17/7 1861).  Vi finner disse igjen i passasjerlista som Ole Aasmundsen Skuggestøl og Caroline Skuggestøl (samt barna Aasmund og John).

 

Hvor i Amerika bosatte de seg?  Det må jeg prøve å finne ut av.  Bygdeboka for Søndeled (bind III) opplyser at Halvor Halvorsen fra Vegårshei kjøpte Langtveit u/Lindland ca. 1845, og at enka Oddbør solgte bruket rett før emigrasjonen i 1870.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carolina Halvorsdatter kan vi glemme i denne sammenhengen.  Hun var datter til en Halvor Berntsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oversikt over Tengel Halvorsen Langtveit og alle søsknene.

 

Foreldrene var altså Halvor Halvorsen (f. ca. 1798 i Vegårshei, død 1862 i Søndeled) og Oddbør Nilsdatter (f. 1810 i Vegårshei, emigrerte til USA i 1870).  Barna:

 

1. Halvor, f. 1833 i Vegårshei.  Muligens død ung?

2. Nils, f. 1835 i Vegårshei.  Ugift hjemme hos mora i 1865. Sjømann, matros.

3. Lars, f. 1837 i Vegårshei.  Ugift hjemme hos mora i 1865. Sjømann, styrmann.

4. Tonje, f. 1840 i Vegårshei. Ugift hjemme hos mora i 1865.

5. Erik d.e., f. 1842 i Vegårshei.  Ugift hjemme hos mora i 1865. Dagarbeider. Til USA sammen med mora i 1870. Sjømann.

6. Tengel, f. 1844 i Vegårshei. Ugift hjemme hos mora i 1865.  Sjømann, matros.  Til USA sammen med mora i 1870. Sjømann.

7. Niels Asbjørn, f. 1846 i Søndeled. Ugift hjemme hos mora i 1865.

8. Erik d.y., f. 1848 i Søndeled. Hjemme hos mora i 1865. Til USA sammen med mora i 1870. Sjømann.

9. Aslak, f. 1850 i Søndeled.  Hjemme hos mora i 1865. Til USA sammen med mora i 1870. Arbeider.

10. Jørgen, f. 1852 i Søndeled. Hjemme hos mora i 1865. Til USA sammen med mora i 1870. Arbeider.

11. Ingeborg (Emma), f. 1854 i Søndeled. Til USA sammen med mora i 1870.

12. Gurine, f. 1857 i Søndeled. Til USA sammen med mora i 1870.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom jeg et skritt videre.  Det viser seg nemlig at også dattera Tonje (f. 1840) emigrerte til USA i 1870 med "Fridleif".  Hun er registrert som Tonje Bjørnmyr - og nevnt rett etter mor og søsken sammen med ektemannen Syvert Larsen Bjørnmyr og barna Thorborg (2 år) og Halvor (6mnd.).

 

Jeg har så forsøkt å forfølge dem i kirkebøkene - og har da sett at de giftet seg i Vegårshei 16/6 1866.  Han var født i 1844 som sønn til Lars Syvertsen Fjellvik og Torborg Haaversdatter Songelia.  De fikk tre barn, de to eldste født på Fjellvik u/Ljøstad og yngstemann på Bjørmyr/Bjormyr u/Hommelsgård:  Torborg (1866-1867), Torborg Lovise (f. 1867) og Halvor (f. 1869).

 

I en slektsoversikt har jeg så sett at Syvert Larsen Bjormyr døde i Chicago 5/11 1933, 89 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være dødfallet til Tengel Halvoresen? Riktig fødselsdato, men feil fødselsår.

 

Name: Teugel Halverson

Titles and Terms:

Event Type: Death

Event Date: 1900

Event Place: Knox, Price, Wisconsin

Address:

Residence Place: Knox, Price, WI

Gender: Male

Age: 54

Marital Status: Widowed

Race: White

Occupation: Farmer

Birth Date: 26 Mar 1846

Birth Year (Estimated): 1846

Birthplace: Norway

Burial Date: 1900

Burial Place: Brannan, Price, WI

Cemetery:

Father's Name:

Father's Titles and Terms:

Father's Birthplace: Norway

Mother's Name:

Mother's Titles and Terms:

Mother's Birthplace: Norway

Spouse's Name: Kysa Nelson

Spouse's Titles and Terms:

Reference ID: p 101 cn2441

Additional Relatives:

GS Film Number: 1311650

Frame Number:

Digital Folder Number: 4207457

Image Number: 559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar dette må være samme mann.  Her kalles han riktignok Teuzel Halverson, men han er død i Price County 1900.  Dato: 4. august.  Fødselsdatoen er dessverre ikke med her.

 

http://www.wisconsinhistory.org/Content.aspx?dsNav=Nrc:id-5,N:4294963828-4294963812&dsNavOnly=N:1220&dsRecordDetails=R:DR351619

 

REDIGERT:  Nei, dette må være en annen kar.  Se lenke til Tengel Halvorsens gravstein i neste innlegg. Dødsdatoen er ikke den samme.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er gravsteinen til Tengle Halverson og Kaisy Nelson Halverson.  Fødselsåret er også her registrert som 1846, men min erfaring er at det ofte er uoverensstemmelser mellom faktisk fødselsår og det man finner i eldre amerikanske kilder.

 

Tengels fødselsdato må være fra en annen kilde enn gravsteinen, der det står at han døde 10. februar 1900, 55 år gammel.  Den alderen stemmer jo, siden han var født 26. mars 1844.

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=41387770

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.