Gå til innhold
Arkivverket

Bla til neste bilde med mellomromstasten og zoom med scrollehjulet.


Espen Tønnessen
 Del

Recommended Posts

Vi har lagt ut en oppdatering som blant annet gjør at du kan bla til neste bilde ved bruk av messomromstasten. Fullstendig oversikt over endringer kommer på bloggen i morra.

 

Mandag som var la vi ut ny funksjonalitet som gjør at man kan zoome ved å holde inne alt-tasten og dreie på hjulet på musa for å zoome inn der musepekeren står. Info ligger allerede i bloggen, og veiledningene vil bli oppdatert. Obs. Denne funksjonaliteten er ikke tilgjengelig i Internet explorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med skroll - men viss det med mellomromstasten skal vere kome i funksjon allereie, virkar det ikkje hos meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SHIFT + venstrepil (på tastaturet) er bakover og SHIFT+ høyrepil framover.

 

Og nå altså også bla framover med mellomromstasten. BRA. :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finst det nokon triks for å zoome for oss som har touchpad utan scrollehjul? ctrl+/- zoomar alt saman inkludert teksten, og det hadde vore kjekt med noko liknande som berre zoomar biletet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firefox.

 

Ja det kan jeg ikke forstå.

 

Vi tester i Windows 7, windows 10 og mac. Vi tester Safari, Chrome og Firefox på mac og windows 7. I tillegg tester vi IE11 på win7 og edge på win10 (og av og til firefox og chrome). I dette tilfellet fant vi ingen problemer før vi slapp denne funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finst det nokon triks for å zoome for oss som har touchpad utan scrollehjul? ctrl+/- zoomar alt saman inkludert teksten, og det hadde vore kjekt med noko liknande som berre zoomar biletet.

 

På touchpad på mac virker det når jeg trykker inn ctrl og fører 2 fingre opp for å zoome inn og ned for å zoome ut.

På en HP-maskin med win 7 har jeg en scrollestrek på siden av touch-paden. Her fungerer det hvis jeg holder inne ctrl og drar finger opp og ned i scrollefeltet. 

 

På windows er dette løst på en del forskjellige måter, og da må du nesten selv undersøke hvordan du aktiverer scroll på din maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og zoomingen fungerer like bra med Alt Gr-tasten, ser jeg. Siden jeg, selv om jeg er høyrehendt gjerne betjener musen med venstre hånd, gjør dette at jeg rekker over alle viktige taster til kortkommandoene for flytting og zooming med høyre hånd, og kan la venstre hvile ved musen. Rett og slett STRÅLENDE!

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lagt ut en oppdatering som blant annet gjør at du kan bla til neste bilde ved bruk av messomromstasten. Fullstendig oversikt over endringer kommer på bloggen i morra.

 

Mandag som var la vi ut ny funksjonalitet som gjør at man kan zoome ved å holde inne alt-tasten og dreie på hjulet på musa for å zoome inn der musepekeren står. Info ligger allerede i bloggen, og veiledningene vil bli oppdatert. Obs. Denne funksjonaliteten er ikke tilgjengelig i Internet explorer.

 

Som lovet: http://blogg.digitalarkivet.no/post/144954944300/2016-05-25-oppdatert-programvare-skanna-materiale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra og blir stadig bedre!

Når jeg skal lagre til pdf og skrive inn tittel oppfatter systemet mitt ordmellomrom som at vi skal bla til neste bilde.

Bruker Firefox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott :-)

Men når dere først er i gang så synes jeg kanskje dere burde legge inn Shift+Space også, for å bla tilbake til forrige side?

Tror dette er en slags standard også?

Ihvertfall hopper Space nedover på en side, og Shift+Space hopper oppover - i Opera og Vivaldi, som er de jeg bruker for det meste.

 

Med det nye systemet så starter jeg like gjerne bak og blar meg framover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kommer nok til å bruke shift+pil mest. Men siden vi har fram/tilbake på pilene, så ville det vel ikke være helt feil å legge til "broren til" space heller - dvs shift+space når dere først er i gang? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra og blir stadig bedre!

Når jeg skal lagre til pdf og skrive inn tittel oppfatter systemet mitt ordmellomrom som at vi skal bla til neste bilde.

Bruker Firefox.

.

Er det når du skal skrive melding ved nedlasting på epost? (Da forsvinner boksen en skriver i og en kommer til neste side i kirkeboka en har åpen.) Er det andre steder å skrive?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget hefte (av en kirkebokside) og fikk både lastet ned PDF til nettleseren og fikk den tilsendt på epost. Da lot jeg bare være å skrive noe i meldingsfeltet til eposten.

 

Det et mulig jeg ikke har funnet alle mulighetene for å lage PDF. Jeg håper virkelig at det ikke er noe i veien for at vi kan få beholde bla-funksjonen på mellomromstasten, for det gjør blaingen mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Er det når du skal skrive melding ved nedlasting på epost? (Da forsvinner boksen en skriver i og en kommer til neste side i kirkeboka en har åpen.) Er det andre steder å skrive?

 

Dette opplevde jeg når jeg ville endre tittelen i pdf-rapporten. Da kunne jeg ikke lage mellomrom mellom ord.

Dette er et lite problem, ikke stort... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.