Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Pedersen utvandret fra Lom til Helgeland. Hvor er han etter 1865?


Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Johannes/Johan Pedersen utvandret fra Lom til Helgeland sammen med sin bror Erik (som er min tippoldefar) 

 

I 1865 er han gift og sitter på Tjøtta på Bakken gård. ( http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038357000751) Broren ble værende på Mindvær i Tjøtta, men Johannes ser ut til å "forsvinne" med kone og barn. 

 

Noen som har noen tips eller har sett noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn fødselsdatoer på personene det gjelder! :)

 

----

Johan Pedersen
mentioned in the record of Johan Pedersen and Maria Zachariasdatter
Name Johan Pedersen Birth Date 1831 Birthplace Guldbrandsdalen, Age 21 Spouse's Name Maria Zachariasdatter Spouse's Birth Date 1816 Spouse's Birthplace Kjerringvig, Spouse's Age 36 Event Date 21 Oct 1852 Event Place Alstahaug, Nordland, Norway Father's Name Peders Knudsen Spouse's Father's Name Zarcharias Erichsen Kjerringvig Marital Status Single Spouse's Marital Status Single

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7B1-VJ7

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn fødselsdatoer på personene det gjelder! :)

 

----

Johan Pedersen
mentioned in the record of Johan Pedersen and Maria Zachariasdatter
Name Johan Pedersen Birth Date 1831 Birthplace Guldbrandsdalen, Age 21 Spouse's Name Maria Zachariasdatter Spouse's Birth Date 1816 Spouse's Birthplace Kjerringvig, Spouse's Age 36 Event Date 21 Oct 1852 Event Place Alstahaug, Nordland, Norway Father's Name Peders Knudsen Spouse's Father's Name Zarcharias Erichsen Kjerringvig Marital Status Single Spouse's Marital Status Single

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7B1-VJ7

 

Den er grei! Jeg skal gjøre det. Ser forresten at denne var veldig vikgti da jeg ikke var helt 100% sikker på at det var riktig mann, men her står jo farens navn og fødested

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm merkelig at de bare forsvinner. Jeg har prøvd å lete i kirkeboka for tjøtta, men finner de ikke. De bodde på Bærøya i 1875 tellingen å burde finnes her. Lette også i skiftene og finner henne som arving på faren sin, men ikke noe mer en det. Da bor de forresten også på Bærøy, men det var før 1865 tellingen - hvor de bor i Kjerringvik på Tro. Snodige greier.


Uff, nå er det litt for seint. Hun kom i fra Kjerringvik på Tro, men de bodde på Bakken som også ligger på Tro. - i 1875 tellingen


skifte:

             **  Bærøen; Tjøtta/1880

     1298 Petter Johansen      M  Ugift             Hovedperson; Døde 12. februar 1880.

     1299 Johan Pedersen       M                    Far

     1300 Marie Zakariasdatter K                    Mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lete videre i kirkeboka på disse. De må gå bort mellom 1880 og 1900. Tipper søsteren gikk bort mellom 1875 og 1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, Anne Olsen som Marie Sakariasdatter bor hos i 1900 kjenner jeg godt til. Hun var fra Salten og kjent jordmor. Enke og drev gården samtidig som hun var jordmor. Legg merke til Johan Strøm som er hennes sønn. Arthur Strøm som også bor på gården er faren, men de var aldri gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan døde på Reitgjerdet pleiestiftelse i Strinda.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.