Gå til innhold
Arkivverket

Mons Matthiasson Brandanger, Gulen SF - omkom på sjøen 1849


Elin Galtung Lihaug
 Del

Recommended Posts

I bygdeboken Gulen i gammal og ny tid : gards- og ættesoga. B. 2 

 
- på s. 459 finner vi opplysninger om en far og sønn - Mons Matthiasson Brandanger og sønnen Matthias, 18 år - som kom bort på sjøen 28. februar 1849, se vedlagte klipp fra bygdeboken. Han bodde på Sætenes i Gulen.
Er det mulig å finne mer om denne hendelsen, tro? Jeg har prøvd å søke i aviser på bokhylla.no, men ikke funnet noe. Vet noen av dere om det fantes lokalaviser for Gulen, Sogn og Fjordane på midten av 1800-tallet?
 
Vennlig hilsen
Elin
 

post-230-0-72715300-1464423917_thumb.jpg

Endret av Elin Galtung Lihaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ministerilalboken.

 

Står bare : "Druknet paa søen"

 

Sogn og Fjordane fylke, Gulen (Eivindvik), Husøy, Brekke i Gulen (Eivindvik), Ministerialbok nr. A 21 (1848-1858), Døde og begravede 1849, Side 247
Permanent bilde-ID: kb20070305620291
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Ann-Mary. Det hadde vært fint om vi kunne finne noe mer.

 

Oversikten på Slektshistoriewiki over digitaliserte lokalaviser 

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Digitale_aviser

viser at

Nordre Bergenhus Amtstidende / Fylkestidende for Sogn og Fjordane startet i 1872 og Firda Folkeblad startet i 1906.

 

Da er det kanskje bare Bergens adressecontoirs efterretninger (startet i 1765) som er aktuell, for landsdekkende aviser hadde vel ikke slike nyheter på den tiden?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien viser at drukning på sjøen dessverre ikke var en uvanlig hendelse. Dette skjedde så ofte at det neppe ble skrevet om når «kun» to mistet livet. Utdrag fra Redningsselskapets nettside:

 

«11. februar i 1849 omkom 500 fiskere under Lofotfisket på Vestfjorden. 31. mars i 1868 krevde uvær og kulde livet til rundt 100 fiskere.

Allerede i 1861 avdekket samfunnsforskeren Eilert Sundt at mellom 712 og 759 fiskere druknet årlig i Norge i perioden 1846 – 1860.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elin

 

Kanskje du kan finne noe spennende her : http://www.scandion.no/sognogfjordane/gulen/lokalhistorie/1.html

 

Her er det også en artikkel om ulykker i Gulen opp gjennom tiden. (I 1849 drukna far og son frå garden Sætenes ved Brandangersundet.)

 

Men som Grete Singstad sier:

 

I kystkommunen Gulen er drukningsulukkene med ein omkomen tallause. Bygdebøkene fortel at mest kvart hus i ytre Gulen har folk som har kome bort på sjøen. Men i Gulen har det også vore fleire store ulukker der kyrkjebåtar har forlist. Oversynet nedanfor tek berre med ulukker med fleire omkomne, og ulukker under særskilde omstende.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/fylkesleksikon/2225643.html

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd for meg som har størstedelen av røtene mine i havkanten.

 

Eg vil berre legge til at dei som drukna og ikkje blei funne, ikkje alltid er førte i kyrkjeboka eingong.

Og var det fattigfolk utan særleg eigedom, finst det gjerne ikkje skifte heller.

 

Det gjeld f.eks. ein tippoldefar av meg, Henrik Olsson Kinn, som kom vekk i 1882.

Barnebarnet hans kunne gjere klart greie for at han drukna saman med ein son.

Sonen og ein tredje person (ein annan tippoldefar ...) blei funne og står i kyrkjeboka, men ikkje Henrik.

 

Eg har prøvd å søke på nb.no, for eg tenkte at ei ulykke med tre omkomne kanskje ville vere omtalt f.eks. i Nordre Bergenhus Amtstidende, men eg har ikkje klart å finne noko.

 

Torodd

Endret av Torodd Kinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar,

 

Tusen takk for lenken til lokalhistorie i Gulen og til NRKs Fylkesleksikon med opplysninger om ulykker i Gulen gjennom tidene.

 

Vennlig hilsen

Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er spesielt interessert i temaet anbefales Eilert Sundts bok «På Havet».

Fra side 1, etter forordet, kan man lese om «Det store antall ulykkestilfeller på havet». Her finnes talloversikt over antall mennesker «som rammes af en hastig og brat død formedelst ulykkes-tilfælde» og hvor mange av disse som omkom på sjøen, fordelt på stift, tidsperiode m.m. F.eks. druknet det i gjennomsnitt 128 stk. i Bergen stift i årene 1846-50 og hele 220 i Tromsø stift.

Boka inneholder mye interessant i forlengelse av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.