Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål om hva som skal vises når man blar i skannede kilder


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Når jeg leser et skannet dokument med valget 'Fullskjerm på', får jeg opp det øverste informasjonsfeltet - som jeg har valgt bort - mellom hver side når jeg blar. Det gjør ikke noen skade, annet enn at det irriterer at det tar dobbelt så lang tid å få opp neste side, da... :) Til orientering bruker jeg Firefox i Linux.

 

Et tillegg: Scrollinjen ligger hele tiden synlig over dokumentet når størrelsen ikke er endret. Hvis jeg velger å zoome inn, forsvinner naturlig nok scrollinjen ut av syne. Men hver gang jeg blar til ny side, får jeg først opp informasjonsfeltet som nevnt over, og så en kort visning av scrollinjen - som om zoom ikke var endret - før neste side vises.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HTML-koden i sida er laget slik den ser ut uten fullskjerm. For å få fullskjerm overstyres HTML-koden av javascript etter at bildet er ferdig lastet inn i nettleseren. Det skjer på millisekunder, og er knapt merkbart på min maskin. Hvis du har en gammel eller treig maskin, kan det ta lenger tid og kanskje være mer plagsomt. Hva slags driver har du til skjermkortet? Får du benyttet akseleratoren i skjermkortet eller rendrer du via hoved-CPU?

 

Noe av samme årsak gjelder nok scroll-linjen. Etter at bildet er lastet, kjører javscriptet kommandoer for å zoome og panorere bildet i forhold til det som står foreskrevet i cookien. Kan høre med utviklerne. Muligens kan vi endre rekkefølgen på hvordan ting gjøres slik at scrolleren tegnes opp etter at vi vet om vi er i fullskjerm og vi skal panorere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen.

Jeg skal ikke si hva jeg mener om javascript, selv om det sikkert er nyttig i enkelte sammenheng! :)

Jeg bruker for tiden en gammel containerpc fra Blindern av god, gammel årgang (nåja, den er da fra dette årtusendet, ihvertfall. Tror jeg...), full av sammenraskede deler, P4 1.8GHz og 500MB RAM, så JA: den er rimelig treig. Jeg har krysset av for å aksellerere skjermkortet, men jeg tror ikke det kortet støttes fullt i denne Linuxen, kortet er et Matrox G550 AGP fra yngre steinalder som drives av Mesa G400.

Boxen er neppe representativ for noe som helst, egentlig, den reflekterer bare min svake økonomi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av våre utviklere ble inspirert til å ser på saken og har laget en fiks som bør gjøre opplevelsen langt bedre. Legges ut i morra.

 

Vi gjør ikke noe med glidevelgeren foreløpig da vi har tenkt å gjøre en kodeopprydding som vil gjøre en slik endring overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.