Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling / antall personer


Anne-Grethe Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Ved 1801 tellingen for Sande i Vestfold har sognepresten Hans Daniel Hammer summert til at det var 1794 personer i Sande. 

 


Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sande prestegjeld, Statlig folketelling 24 (RA/EA-4070/J/Jd/L0024), 1801-1801, oppb: Riksarkivet.


Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/58286/39/


 



Ved den søkbare basen vises 1825 personer: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801

 

Det vil si 31 personer mer, enn hva presten har "summa summarum". 

 

Er det presten som har summert feil? 

Eller kan basen vise feil antall? Er det mulig å finne ut om noen personer er registrert to ganger? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde det same problemet då eg registrerte 1815-telling for Gloppen - då var det 100 personar feil i forhold til det presten oppgjev og det eg hadde på reknearket då eg var ferdig. Eg trur presten har talt feil i mitt tilfelle i alle fall.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Aase. Sannsynligheten for det samme finnes nok for Sande :) Skulle så gjerne kunne bekrefte det ;) 

 

Ser det skal være mulig å laste ned pdf fil av folketellingen: https://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Organisasjon-og-tenester/Tenester/1801-tellingen-som-pdf

 

Tenkte jeg ut fra den kunne klare å se om noen personer var registrert flere ganger. Men får beskjeden: "Dette nettstedet er ikke tilgjengelig".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten har i alle fall summert feil på folio 80b, hvor han har overført 1569 personer fra folio 80a, legger til 25 nye personer og overfører 1574 personer til folio 81a!

 

Dette utgjør en differanse på 20 personer, og hvis du sjekker summene for øvrig, finner du kanskje de resterende 11?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, jeg brukte nettleser chroome og fikk ikke lastet ned filen. Men nå har jeg lastet den ned med Edge ;)

 

Kan ikke se at det er noe enklere å sjekke regnestykket via pdf-filen, så jeg får gjøre som Kristian Hunskaar :) Han heiv seg over problemet mitt og blant 37 sider fant han en side hvor presten har gjort en feil. Tusen takk for hjelpen Kristian ;) Da får jeg brette opp erme og se om jeg kan finne den siste feilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg en tellingsfeil til :)  Presten har fra side 55b overført 363 personer til side 56a, hvor han så legger til 17 personer og summerer til 370. Han hadde sikkert ikke kalkulator som meg, for jeg får det regnestykket til å bli 380  ;)


 

Da gjenstår å finne en person som er oppført, men ikke blitt med på summen på nederste side. Da må jeg telle alle personer på hver side. Så får håpe feilen er på første side og ikke den siste. 

 

Når det er gjort kan vi endre fakta i historien med å øke Sandes befolkning i 1801 med 31 personer  :D

 

 

Endret av Anne-Grethe Syvertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den siste manglende personen (ved hjelp av pdf filen) ;)

 

På side 51b har presten ført inn 27 personer, men summert til 26. 

 

Med dette kan vi konkludere at det i 1801 var 1825 personer med bosted i Sande, Vestfold (ikke 1794 personer)  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.