Gå til innhold
Arkivverket

Blaing i protokoller tar nå 5-10 sekunder for hver side!


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

En får like det eller ikke men her kommer mitt bidrag til "debatten" om det nye systemet er blitt bedre eller verre sett i fra brukernes ståsted:

 

Mesteparten av det jeg har funnet ut om min slekt har jeg lært ved å bla i de gamle kirkeprotokollene og andre protokoller på det systemet som ble brukt før. Når jeg skriver "blaing", da mener jeg blaing! Jeg har bladd og bladd og bladd i utallige protokoller og brukt mye tid og har hatt stor glede av å bare bla og bla og bla! Det har vært svært lærerikt og inspirerende.  I 90% av tilfellene, tør jeg påstå, skiftet protokollen til ny side på et øyeblunk. Jeg erfarte at i løpet av øktene så hang systemet seg litt opp. Da gjorde jeg noe annet i stedet de 5 til 10 minuttene det varte før systemet kom til hektene igjen og leverte sideskifting av hastighet: "ØYEBLUNK" !

 

Når jeg nå "stikker innom" en hvilken som helst protokoll lagt ut på denne nye måten, så erfarer jeg at et hvert sidebytte tar mellom 5 og 10 sekunder! Jeg vet med meg selv at hadde jeg måttet vente 5 til 10 sekunder mellom hvert sidebytte da jeg holdt på som mest med min slektsforskning for noen år siden, så hadde jeg bare lagt i fra meg hele greia og sagt til meg selv: "Dette gidder jeg ikke!"

 

For slektsforskningen skyld så må noen i "systemet" ta ansvar og gjøre noe med denne tregheten. Slikt kan man ikke ha det!

 

Og til de som synes de må spørre om dette: Jeg har det siste i fiber, programvare og datakraft!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått tilbakemelding fra flere hold om at det for enkelte tar tid å bla i bildene i den nye løsningen for skanna materiale. Dette er noe vi jobber med. Vi ser av våre overvåkningssystemer at problemet ikke ligger på serverne hos oss, men ute på den enkeltes datamaskin. (....)

https://forum.arkivverket.no/topic/202446-lang-tid-å-få-opp-bildet/?p=1708544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå "stikker innom" en hvilken som helst protokoll lagt ut på denne nye måten, så erfarer jeg at et hvert sidebytte tar mellom 5 og 10 sekunder! Jeg vet med meg selv at hadde jeg måttet vente 5 til 10 sekunder mellom hvert sidebytte da jeg holdt på som mest med min slektsforskning for noen år siden, så hadde jeg bare lagt i fra meg hele greia og sagt til meg selv: "Dette gidder jeg ikke!"

 

Dette er nøyaktig det jeg opplever, bortsett fra at det her hos meg tar minst 15 sekunder å bla om.

 

Så får man se seg om etter nye hobbyer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har aldri kunnet bla så kjapt på ipad som med det nye systemet. Det tar 1-2 sekunder å bytte sider, så her går det unna som en vind i forhold til før. Pc har jeg ikke forsøkt enda, så jeg skal ikke si noe om det.

 

Det tar lenger tid å søke opp de kirkebøkene man skal ha og komme seg inn i dem..litt krøkkete opplegg, synes jeg, men ikke uoverkommelig. Jeg trøster meg med at jeg ikke valgte denne hobbyen fordi jeg har dårlig tid..eller no'. Fordelene ser ut til å være mye større enn ulempene så langt. Må bare ha litt lang tilvenningsperiode ( blir vel treigere med alderen). I begynnelsen syntes jeg alt var kort og godt helt skrekkelig, men det var jo fordi jeg elegant seilte utenom betaversjonen helt til den gamle greia forsvant. Da ble jo det nye systemet veldig nytt og ukjent, og jeg en dust. Stor takk til alle som kommer med hjelp, tips og råd...jeg har hatt bruk for det her jeg har sittet og sniklest i stillhet den første tiden.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, det nye systemet har mange fordeler, og jeg synes også det er relativt enkelt å forholde seg til. Det å søke fram riktige kirkebøker går helt greit, det er bare når det gjelder å bla seg fram, at det butter imot her. Noe som i sin tur gjør at man kvier seg for å begynne å bla, og dermed ender opp slik Alf Kristian nevnte: "Dette gidder jeg ikke!"

Bare til orientering: Jeg bruker kun PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres merkelig ut.

Her, på Windows10 og med Opera tar det 1-2sek å skifte side (til nye, ucachede sider), så hastigheten er det ikke noe å si på - akkurat nå.

Jeg har en 10Mbit linje fra NextGentel.

 

Det kan være lokale problemer med nettet? Eller det kan være noen midlertidige problemer hos Digitalarkivet, som jeg har sluppet unna?

Eller enkelte bøker som har problemer?

Den jeg nettopp testet med var:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 618/L0442: Ministerialbok nr. 618A06 /1, 1863-1879, s. 41
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres jo litt merkelig ut dette. Har ikke merket noe problem med dette siden jeg gikk over til den nye visningen. Her kommer sidene opp "med en gang". Jeg bruker PC med Windows 10 og bruker Google Chrome som nettleser og har en gammel telefonlinje (kobberlinje) med abonnement fra NexGentel. 

 

Så prøvde jeg i en ikke oppdatert versjon av Exploder og sidene spratt opp like raskt. 1-2 sekund som i innlegget ovenfor. 

 

Så prøvde jeg på Samsongen med telenorabonnement. Første gang med mobil og det ble en trivelig opplevelse :) Også her er det like raskt. 

 

Så jeg skal ikke klage. Håper det blir en god løsning for dere som har problemer. For noe må det jo være.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som formålet med denne tråden er å løse problemet..

Det synes jeg da absolutt?

Som nevnt i den tråden du linket til så ser ikke problemet ut til å ligge på serverne.

At vi er flere som opplever veldig bra hastighet tyder også på at det er problemer et annet sted enn sentralt?

For å løse problemet må det først sirkles inn hva problemet er, hvordan/hvor det oppstår/om det er konstant eller ikke/på PC-Mac-nettbrett-mobil?

Og er dette noe som dukket opp bare med den nye løsningen?

Alt dette må jo klarlegges før problemet kan løses, og om de event kan gjøre noe sentralt som kan lette/fjerne problemet for de enkelte, eller om det er ting man selv kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du? For meg virker det som trådstarter har bestemt seg for at feilen ligger hos DA: https://forum.arkivverket.no/topic/202446-lang-tid-%C3%A5-f%C3%A5-opp-bildet/#entry1711483

 

Hadde formålet vært å få råd om hva som kan gjøres for å løse problemet, hadde innholdet vært et annet enn i innlegg #1.

 

Da hadde innlegget inneholdt opplysninger som f. eks.

 

  • Hvilken nettleser og om den er oppdatert
  • Om andre nettlesere er prøvet
  • Hvilket operativsystem
  • Sjekk om hvorvidt brannmur/ antivirusprogrammet stenger
  • Informasjon om hvorvidt bufrede internettfiler er fjernet

Det vil jo vise seg om trådstarter ønsker dialog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan jo foråvidt være enig i at trådstarer ikke akkurat ser ut til å bidra optimalt for å løse problemet, som tross alt er hans (og enkelte andres?).

Og jeg er selvfølgelig enig i at uttalelser som "Jeg har det siste i fiber, programvare og datakraft!" ikke akkurat er med på klargjøre problemet.

Så sånn sett kan jeg nok være enig med deg likevel, når det gjelder trådstarters egeninnsats.. ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg instruksen i denne tråden for tilbakemelding. https://forum.arkivverket.no/topic/202446-lang-tid-%C3%A5-f%C3%A5-opp-bildet/

 

Dette var selvsagt noe av det første jeg gjorde (om det var meg du siktet til, da?) Har ikke fått noen reaksjon på henvendelsen, men ser at Espen har gitt beskjed om at slike ikke kan ventes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mange frustrasjoner den første dagene med nytt system, men etter at jeg tok et par ukers pause før jeg tok opp igjen de nye sidene, ble jeg positivt overrasket - enten var PC-en i et helt annen lune enn første gang (det å slå av PC-en og starte på nytt igjen, og dermed restarte hele greia, kan noen ganger være en god løsning på problemer man har). Man er innom så mange steder på nettet, og kan dra med seg litt av hvert av rask og rusk man ikke er klar over.

 

Disse tilsynelatende tilfeldighetene kan også kan være noe av forklaringen på det problemet som er tatt opp i denne tråden også. Jeg overlever også av og til underlig oppførsel som f.eks. treghet i musepekeren og ikke minst lang responstid på opplasting av ny side f.eks. Dette hadde jeg også i den gamle kirkebokløsningen av og til. Jeg har da noen ganger tatt ned og restartet mobilnettet (jeg har mobil nettverkstilkopling) med godt resultat.

 

Det er verdt forsøket. Enten blir det bedring, eller så har man i all fall ekskludert en forklaring på et problem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg tar det kun ett sekund før neste side er oppe og har ingen problemer med den nye løsningen, så her må feilen ligge på den enkeltes pc. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nemnt det før og tek det opp att, dei som meiner dette er FOR elementært, får bere over med meg - men det er nok framleis mange som sit med maskiner der "oppsamla masse" må fjernast manuelt - og som aldri gjer det. Det er sikkert mange måtar å ordne seg på, men eg brukar i alle fall Ccleaner med jamne mellomrom. Gratisversjon kan lastast ned hos piriform.com og gjer veg i vellinga når maskina blir for treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt råd, Aase.

 

Det er spesielt de midlertidige internettfilene som lagres på maskinen (for at sidene skal hentes raskere opp neste gang), som bør fjernes. Dette rådet har den siste uken gjort at kirkebokbildet har kommet opp for brukere som ikke fikk opp bilder i det hele tatt. 

 

Disse filene har forskjellige navn i de ulike nettleserne: Hurtiglager for nettsider, bufrede internettfiler, midlertidige internettfiler og sikkert også flere betegnelser. De lagres sammen med nettleseren og derfor vil fjerning av disse filene gjøre nettleseren 'like god igjen'. Nedlasting av en ny nettleser løser kanskje problemet nettopp fordi den ikke har rukket å samle opp midlertidige filer i bufferet, men skulle altså ikke være nødvendig.

 

Jeg bruker Ccleaner flere ganger i uken, men noen ganger fjerner jeg filene direkte ved å trykke SHIFT + CTRL + DEL og sletter deretter hurtiglageret (som det heter i Firefox). 

 

Personlig ønsker jeg ikke å fjerne informasjonskapsler/cookies, fordi i noen av disse ligger informasjon fra DA om å huske at jeg (alltid) er logget inn på DA, på forumet og på det nye visningsprogrammet. For å få Ccleaner til å fungere slik at programmet ikke sletter disse, har jeg derfor fjernet haken for cookies i Firefox, men beholdt den for rydding på andre nettlesere jeg av og til prøver.

 

Ccleaner kan også rydde i datamaskinens registerfiler, hvor det ofte ligger ugyldige filhenvisninger etter oppdatering av programmer.

 

Når jeg henviser til å slette midlertidige internettfiler direkte i den enkelte nettleser, er det fordi det er lettere å få gjort (når frustrasjonen tar en...) enn å laste ned nye programmer.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spesielt de midlertidige internettfilene som lagres på maskinen (for at sidene skal hentes raskere opp neste gang), som bør fjernes. Dette rådet har den siste uken gjort at kirkebokbildet har kommet opp for brukere som ikke fikk opp bilder i det hele tatt. 

 

 

Når jeg henviser til å slette midlertidige internettfiler direkte i den enkelte nettleser, er det fordi det er lettere å få gjort (når frustrasjonen tar en...) enn å laste ned nye programmer.

 

Tilgi en kløne, Anne-Lise, men hvor finner jeg disse midlertidige filene, slik at jeg kan få slettet dem? (Jeg bruker Firefox).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her:

Jeg bruker Ccleaner flere ganger i uken, men noen ganger fjerner jeg filene direkte ved å trykke SHIFT + CTRL + DEL og sletter deretter hurtiglageret (som det heter i Firefox.) (...)

.

Du må være i nettleseren - det er det samme hva du har åpnet. Det er flere ting en kan slette i den nye dialogboksen som kommer opp - f. eks. nettleserhistorikk og informasjonskapsler / cookies, men jeg sletter bare filene i hutiglageret.

 

Om du ikke er pålogget permanent, som jeg er, kan du slette cookies også.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan gå på Innstillinger - Avansert - Nettverk.

 

Selv bruker jeg Opera og Vivaldi, og som mange andre her CCleaner (kjøpeversjonen), som gjør en strålende jobb med å holde diskene rene og raske.

Cookies sletter jeg forøvrig ikke automatisk, for de aller fleste er ganske nyttige. Hvis de fjernes må man bl.a. stadig logge inn manuelt overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjalp dessverre ikke så meget.

Jeg slettet følgende:
* Nettleser- og nedlastingshistorie
* Infokapsler
*Hurtiglager for nettsider

Likevel tar det nå 17 sekunder fra jeg har funnet rett side i kirkeboka og klikket på den, til siden kommer opp. Hvis jeg nå skal bla til neste side, tar det 19 sekunder.

 

Kan hende jeg bare må avfinne meg med dette, og finne på noe annet å gjøre i disse sekundene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.