Gå til innhold
Arkivverket

Ekteparet Jul Larsen og Margrete Andersdatter på Østre Ørmen i Onsøy


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har dataene om dem og deres barn, men det er videre bakover jeg gjerne skulle ha visst noe mer, og i Onsøy er det jo generellt vanskelig.

 

 

Jul Larsen, født ca. 1689. Begravet 4. mai 1769 fra Torbjørnrød, 80 år gammel. Jeg finner ham som bruker på Østre Ørmen i 1723.

 

Gift med

 

Margrete Andersdatter, født ca. 1685. Begravet 10. juli 1763, 78 år gammel.

 

De fikk barna: Peder (som jeg stammer fra), Karen, Inger, Anders, Dorte, Ole og Hans.

 

 

Juls foreldre:

 

Lars Julsen Østre Ørmen, født ca. 1657. Jeg tror det må være han den "En gl. Mand fra Forsetlund" som ble begravet 13. oktober 1736, 79 1/2 år gammel, men jeg vet ikke sikkert her.

 

Jeg tror han er gift med

 

Ingeborg Arnesdatter Ørmen, født ca. 1666. Død 29. mars og begravet 6. april 1740, 74 år gammel.

 

De hadde barna: Ole (som jeg stammer fra), Jul (som jeg stammer fra), Nils, Ellen, Hågen, Karen.

 

Margretes foreldre:

 

Anders Pedersen Østre Ørmen, født ca. 1660 (6 år i 1666). Oppsitter på gården i 1711 og 1723. Men han er ikke sikker.

 

Gift med

 

Ukjent

 

Besteforeldre:

 

Ingeborg Arnesdatter er sagt å skulle være datter av en Arne Olsen. Jeg finner en slik som bruker på gården Musangen i 1664, men vet ikke noe mer.

 

 

Anders Pedersens far kan være husmann under Østre Ørmen i 1664, Peder Andersen, født ca. 1624 (42 år i 1666), men ingen bevis.

 

 

Noen som har disse blant sine forfedre og kan bekrefte/avkrefte/suplere mine opplysninger. Mesteparten av disse navna i siste generasjon har jeg fra gamle slektsark gjennom familien, utarbeidet via Mormonkirken for førti år siden.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 4 uker senere...
On 5/30/2016 at 1:57 PM, Torbjørn Steen-Karlsen said:

Jul Larsen, født ca. 1689. Begravet 4. mai 1769 fra Torbjørnrød, 80 år gammel. Jeg finner ham som bruker på Østre Ørmen i 1723.

 

Gift med

 

Margrete Andersdatter, født ca. 1685. Begravet 10. juli 1763, 78 år gammel.

 

De fikk barna: Peder (som jeg stammer fra), Karen, Inger, Anders, Dorte, Ole og Hans.

 

Hei!

 

Vel, eg veit ikkje heilt om eg kan hjelpe så mykje med forfedrane til desse, iallfall ikkje heilt ennå...har hatt slit nok med å kome meg opp til denne generasjonen blant onsøy-folket. 🙄

 

...men eg lurer på om desse Jul Larsen og Margrethe Andersdatter kanskje kan vere foreldra til ein Anders Juulsen, som eg nett fann i skriftekorta for Onsøy (?)
 

 

Dei er i så fall blant mine  7. ledds oldeforeldre... 🙂

 

Lenke til innlegg her, som egnettopp  posta for å få litt drahjelp til finne ekteparet over. Lite respons! Verkar vere litt onsøy-allergi her 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Torbjørn Steen-Karlsen said:

Tusen takk Arne. 🙂

 

Det er vel eg som skal takke, som dumpa borti denne tråden din, som kanskje kan gi nokre trådar eg kan nøste vidare på... 🙂

 

Elles, sånn reint intuitivt, vil du seie det er ei sannsynlegheit for at Anders Juulsen eg skreiv om er son til Jul og Margrethe i innleggettt ditt?

 

Det er vel "ørmen- /torbjørnrød-land" dei alle krinsar rundt, så det er kanskje ikkje veldig sannsynleg at det er nokon andre med namn som kan blandast saman i same generasjonane (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et gammelt ark der Anders er skrevet inn som sønn av Jul og Margrete ja. Er dette dine forfedre?.

 

Margrete skal igjen være datter til Anders Pedersen Østre Ørmen, født ca. 1660 (6 år i 1666). Oppsitter i 1711 og 1723. Han kan være sønn til en Peder Andersen, født ca. 1624 (42 år i 1666). Husmann under Østre Ørmen i 1664. Eller til En Peder Halvorsen som i 1672 sier at han bodde på Østre Ørmen i 17 år men var da flytta.

 

Østre Ørmen ble på den tiden eid av Knut Sande på Nøtterøy i Vestfold.

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Torbjørn Steen-Karlsen said:

Jeg har et gammelt ark der Anders er skrevet inn som sønn av Jul og Margrete ja. Er dette dine forfedre?

 

Jo, viss Anders Juulsen er son av Jul og Margrethe er dei i linja for mine 6. og 7. oldeforeldre.

Anane mine på Onsøy byrjar med ein tipp-oldefar, Nils Olaus Olsen (Niels Olavus Olsen Ørmen, nordre) f. 1844, som reiste ut av bygda, fann seg kone i Lindhjem/Larvik, og starta garveri i Drangedal, seinare på Skåtøy/Kragerø. Blei litt storkar, trur eg, for han var både likningssjef og ordførar ei tid. Ei av døtrene fann seg ein bonde frå Drangedal, og dei igjen hadde ei dotter som fann seg ein gild kar frå Drangeid/Flekkefjord, som var skulemeister og seinare bestyrar på jorbruksskulen i Telemark - min farfar... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg har om foreldrene til Jul.

 

Lars Julsen Ørmen Østre, født ca. 1657. ”En gl. Mand fra Forsetlund” ble begravet 13. oktober 1736, 79 ½ år gammel.

 

      Gift med

Ingeborg Arnesdatter Ørmen, født ca. 1666. Død 29. mars og begravet 6. april 1740, 74 år gammel.

      Barn:

1. Ole Larsen, Til Halvorsrød. Se nr. 46.

 

2. Jul Larsen, født ca. 1689. Begravet 4. mai 1769 fra Torbjørnrød, Onsøy, 80 år gammel. Bruker på Ørmen østre i 1723. Gift med Margrethe Andersdatter Ørmen, født ca. 1685. Begravet 10. Juli 1763, 78 år gammel.

 

3. Nils Larsen. Død 28. februar 1761 fra Skåre, 66 år gammel. Gift med Kirsti Arnesdatter.

 

4. Ellen Larsdatter. Begravet 20. februar 1771 fra Ek, 67 år gammel.

 

5. Hågen Larsen. Begravet 19. februar 1775 som legdslem, 73 år gammel. Gift med Ellen Kristoffersdatter.

 

6. Karen Larsdatter. Begravet 31. desember 1758 fra Strand, 56 år gammel.

 

Ingeborg Arnesdatters far er foreslått og hete Arne Olsen. Vet ikke hvem han er. Lars Julsens foreldre vet jeg ikke noe om.

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då reknar eg iallfall koplinga mellom Jul "min" Anders Juulsen som ganske sannsynleg. Anders var brukar på Torbjørnsrød, og sonen Ole Andersen vart fødd der. Jul var sikkert i følge på Torbjørnrød som gammal...

 

Gildt å få noko å nøste på... 🙂

 

Kanskje me må innom og drikke kaffe hos Onsøy historielag ein gong? Dei har visst ope hus første torsdagen kvar månad (18-21). Har du vore der, kanskje? Dei held til i Høvelbygningen på Elingaard...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne MH-profilen er det ein som meiner Lars Juulsen (1657) er fødd på Wallestrand (Stranden?), med yrke "sjøfarande" og "utkommandert".

 

Det er òg ei oppføring for mor Marthe Bentsdatter og far Juul Amundsen (f. Utne / Arbeidsmann)

 

Far Juul Amundsen er òg oppført med far Amund Larsen Utne og mor Elen HelgeSEN (?)

 

Eg har ikkje open tilgang til MH (..men får litt overflatiske tilslag mot ein geni-konto eg har). Her er sikkert  ikkje noko kjeldehenvisingar uansett, det er det mest aldri på desse nett-sidene... 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kn i alle fall ikke stemme for Lars Julsen skal være født i 1657 ish, og når da hans farfar Amund Larsen Utne står som født i 1691 har vel alt falt allerede.

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei Thorbjørn og Arne.

 

Dette er ikke noe jeg har forsket på i særlig grad selv, men jeg har fått matcher på både geni.com og MyHeritage, som sammenfaller presist med de tingene Thorbjørn beskriver i din første post herover, 30 mai 2016. Dine spørsmål er mao. identiske med alle de slektsleddene jeg har notert derfra.

 

Jeg har også en MyHeritage match som oppfører Juul Amundsen og Marthe Bentsdatter, Onsøy som foreldre til Lars Juulsen (f: 1657). Det er ikke oppført noen fødselsdato på Juul og Marthe annet enn "født mellom 1592 og 1652" på begge. Ganske upresist med andre ord.

Derimot står det fødested, Forsetlund ved Juul - mens ved Marthe står det Forsetlund ved død. Ingen dødsår - og ingen av de to er oppført med foreldre...

 

Selv har jeg "forsket" på denne lenken i fra slekten bare noen få dager, og har gjort noen treff i kirkebøkene som leder meg inn på alle disse personene Thorbjørn beskriver i øverste post her. Min "vei" inn til denne slekten er via Karen og Baard som er nevnt herunder. 

 

 

-Arne Åsbjørn Drangeid. Jeg har også fått MyH match på en Anders Juelsen oppført som sønn av Juul Larsen og Margrethe Andersdatter, slik du spør om. Men jeg har altså ikke kontrollert dette selv. Andre oppførte barn av disse to er: Karen Juulsdtr (f: 1726, Ørmen. Gift med Baard Mortensen, Røtne. Mine forfedre), Peder, Inger, Dorte, Ole, Hans. Pluss en mulig Lars (?) (mangler fødselsdato på disse).

 

Har noen av dere kommet lenger i deres etterforskning på denne slektssiden hører jeg selvsagt gjerne ifra dere :-)

 

mvh Runar, Sarpsborg.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.