Gå til innhold
Arkivverket

Lysning mellom Ole Olsen Schjetnehoug og Ane Pedersdatter Schjetnehoug, Klæbu. Hva står om ham, og hva har hendt?


Mari Ågedal
 Del

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å tyde denne lysningen mellom Ole Olsen Schjetnehoug og Ane Pedersdatter Schjetnehoug i Klæbu 27 mars 1835, nest nederst på høyre side. Den er ganske lang, og jeg har lyst til å vite alt som står der.

Ole Olsen er et stort mysterium, da han dukker opp fra intet på Schjetnehoug med et veldig vanlig navn. I tillegg står det sannsynligvis noe om Anes første mann.

 

Det jeg har er: 

27 marts anmelder(?) ...... Ole Olsen Shjetnehoug etter for..... fra ... Frost... 29 aar gammel født i Meldalen confirmant i Ørkedalen sin trolovelse med enke Ane Pedersdatter Schjetnehoug 27 aar gamme. Da troloverne(?) som ... gaardmend Peder og Niels Schietne i Lund?... for at enkens mand som for 3 aar  ... i Nordland(?).........

 

og så klarer jeg ikke å tyde mer. Hvis noen kan hjelpe meg vil jeg være veldig takknemlig.  :)

 

Lenke: https://media.digitalarkivet.no/kb20070920610078

 

 

Endret av Mari Ågedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert hun var enke heller:

 

27 Marts anmeldte Ungkarl Ole Olssen Schjetnehoug efter foreviist Attest fra Pastor Frost 29 Aar gammel fød i Meldalen confirmeret i Ørkedalen sin Forlovelse med Enke Ane Pedersdatter Schjetnehoug 27 Aar gammel. Da Forloverne, som vare Huusmænd Peder og Niels Schjetne ei kunde skaffe fuldkommen Sikkerhed, for at Enkens Mand som for 3 Aar siden reiste til Nordland var død betydedes dem at ingen Tillysning kunde finde Sted førend fuldkommen Legitimation i saa Henseende er erhvervet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert hun var enke heller:

 

27 Marts anmeldte Ungkarl Ole Olssen Schjetnehoug efter foreviist Attest fra Pastor Frost 29 Aar gammel fød i Meldalen confirmeret i Ørkedalen sin Forlovelse med Enke Ane Pedersdatter Schjetnehoug 27 Aar gammel. Da Forloverne, som vare Huusmænd Peder og Niels Schjetne ei kunde skaffe fuldkommen Sikkerhed, for at Enkens Mand som for 3 Aar siden reiste til Nordland var død betydedes dem at ingen Tillysning kunde finde Sted førend fuldkommen Legitimation i saa Henseende er erhvervet.

Tusen takk skal du ha, det var interessant lesning.   :)  De fikk tvillingsønner 24 mars og giftet seg 10 juli samme år. Så en form for bekreftelse må de vel ha fått til slutt.

Kan du også være snill å lese hva det står om dem ved vielsen? Her ser det for meg ut som om det står at han er født i Ørkedalen, ikke Meldal? Og hva er hennes "tittel" her?

Nr 3 på høyre side: https://media.digitalarkivet.no/kb20070920610241

 

Noe litt utenom tyding, men går det an å finne slike presteattester som er nevnt i lysningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 | Ungkarl og Inderst Ole Olssen Schjetnehoug fød i Meldalen 29 Aar | Inderst og Enke Ane Pedersd Schjetnehoug 27 Aar.

Mht presteattester så skal slike finnes i prestearkivene ved det enkelte statsarkiv. Det varierer svært hva som er oppbevart av slike, men du kan jo spørre ved statsarkivet i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.