Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av innførsel i MIN for Borre I 4 — 1815 -1845.


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Det dreier seg om Døde Mandkjøn 1837 side 56 nr. 34 Brukslenke for sidevisning — dog ikke Georg Jørgensen Kirkebakken som vitterlig er nr. 34, men det som står skrevet rett nedenunder.

 

Min tolkning så langt:

 

 

«Paa en Søerejse er Matros Nils Halvorsen Kirkebakken med en Brig fra Drammen, som maa være forlist, omkommet.

Ligesaa Matros Christian Erichsen Rørehagen med samme Skib.»

 

(så kjem det som je itte keinn ;-)

 

«NB død og ???? er ??sendt(?)  Enroullering(en?) den 9de Jan 1838.»

 

Som man vil forstå er det spørsmålstegnene som er spørsmålet her . . . ;-)

 

Forhåndstakk som alltid til de Gotiske trollmenn og -kvinner.

 

Beste hilsner

 

Even S.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nesten gjetting:

Paa en Søerejse er Matros Nils Halvorsen Kirkebakken, med en Brig fra Drammen, som maa være forlist, omkommet. Ligesaa Matros Christian Erichsen Rørehagen med samme Skib. NB. Døds og Føddelisten(?) er tilsendt Enroulleringen d. 9d Jan. 1838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Klædeskisten 

 

 

 

. Døds og Føddelisten(?) 

 

 

Else B. Rustads forslag lyder kanskje mer logisk enn mitt, men jeg synes den første bokstaven i ordet ligner veldig på en stor K (- selv om den skiller seg fra K'en som denne skriveren benytter f.eks. i Kirkebakken).

 

Jeg tenkte at vraket av den forliste briggen kanskje var funnet og at gjenfundne eiendeler, deriblant en kleskiste, var sendt til innrulleringskontoret. (Men jeg skal innrømme at jeg ikke helt fikk det til å passe med det første ordet Døds eller Døde.)

 

Jeg er tilbøyelig til å tiltre Else Rustads gjetning.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merknaden NB Døde og Føddelisten ... er ikke tilknyttet det konkrete dødsfallet. Det er presten som noterer ved årets slutt, at han har sendt liste over døde og fødte til innrulleringsmyndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sen respons — bokstavelig talt — men jobber delt dagsverk, formiddag og kveld for tiden.

 

Tusen takk alle tre for nyttig hjelp og info!

 

Mvh

 

Even Stormoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.