Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn A Løkken

Løten og Vang i Hedmark . Leter etter vielse til Ola Olsen Stor Dørum i Vang og hustru Kari Halvorsdatter vestgarden Grimset i Løten

Recommended Posts

Bjørn A Løkken

Hei , kjære forum

Kari Halvorsdatter Grimset , var født ved garden Grimset vestre i Løten først på 1700 tallet , hennes far var Halvor Olsen Grimset Kari skiftet i levende live i 1760 , og døde  ved garden Hommelstad i Vang i Hedmark  , trolig da  i 1768  ( ref. BB for Vang ) . Jeg tror at Kari ble gift i ca. 1722 med vår Ola Olsen Stor Dørum, som var født ved garden Stor Dørum i Vang ca. 1685,  og død i 1734 ved garden Hommelstad i Vang .

Ola Olsen Stor Dørum var gift 2 ganger , hans første ekteskap var med enka på Hommelstad , Randi Jensdatter født ved garden Petlund i Stange, ca. 1665 og død ved Hommelstad i Vang i 1721 .  Ola Olsen Stor Dørum  ble gift for andre gang ca. 1722 , med  Kari Halvorsdatter Grimset i Løten . 

Jeg antar at de måtte være gift ca. 1722 / 23  siden deres første barn , Børre ble født i 1723 .

Det jeg gjerne skulle hatt hjelp til å finne er deres vielse eller trolovelse i kirkeboka , men jeg vet ikke om de ble gift i Vang der Ola Olsen ble født eller i Løten der Kari Halvorsdatter var født .

Når det gjelder fødslene deres så er vel dette for gammelt til å finne i kirkebøkene , eller tar jeg feil ? Jeg fant kirkeboka for Løten 1700 kronologisk liste med ttanke på Kari Halvorsdatter sin fødsel , men der og var skriften så , unnskyld uttrykket " jævlig "  at jeg måtte melde pass der og .

https://media.digitalarkivet.no/kb10040807030011

Jeg takker så meget på forhånd for god hjelp nok en gang . 

Endret av Bjørn A Løkken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Falch, erik h.

Jeg har sendt deg en pm med min e-postadresse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Jeg har sendt deg en pm med min e-postadresse.

Hei , tusen takk for svar og innspill 

Da har jeg sendt deg en PM med mine kontaktopplysninger . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Kari Halvorsdatter vestgarden Grimset i Løten sin fødsel  er i nær sagt alle sekundærkilder angitt / stipulert til  1706 , men hvis nå Kari og Ola Olsen Hommelstad ( Stor Dørum ) ble gift ca. 1722 som jeg sa så synes jeg at Kari var meget ung til å stå brud . Vel har jeg funnet drøssevis av stamfedre som tydeligvis hadde lagt sin elsk på uskyldige , rødmende og vakre jomfruer . Faktisk helt ned til 17 år's alder . 

Det at jeg angir at de kanskje giftet seg ca. 1722 er som jeg nevner utifra deres første barn ; Børre blir født i 1723 , og at Ola Olsen Hommelstad sin første hustru dør ved Hommelstad i Vang i 1721 . 

Jeg begynte å lete etter Kari Halvorsdatter sin begravelse , og den eneste jeg fant som kunne matche var denne :

https://media.digitalarkivet.no/kb20070512890461

Langt nede på høyre side .

Transkribert av Else B Rustad   : Når det gjelder Kari, så har hun et annet gårdsnavn: Kari Hovolsd. Hofsejer, 64. Begravelsesdato: 28. juli 1765.

Hvis dette er " min " Kari Halvorsdatter så vil det ut ifra hennes alder indikere at hun var født i 1701  + / -  i Løten i Hedmark .

Hvis man ser på denne Kari sin bopel ved hennes død , så er den oppgitt til : Hofsejer , er det noen som besitter lokale geografikunnskaper og som vet om hvor denne plassen er i Vang og da feks. hvor i forhold til garden Hommelstad i Vang .

Jeg legger ut en link her til :   

Løten prestekontor, K/Ka/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1694-1711, s. 18-19 ( Kronologisk liste fra år 1700 ) 

https://media.digitalarkivet.no/kb10040807030011

I håp om at noen vil hjelpe meg å lete etter Kari sin fødsel , hennes far var den ikke helt ukjente selvlærte jurist og gardbruker  Halvor Olsen Grimset 

Når det gjelder trolovelse / vielse mellom Kari Halvorsdatter og Ola Olsen Hommelstad så vet jeg ikke om de giftet seg i Vang eller Løten , men jeg legger ut link til kirkeboken for Vang fra 1720  i håp om at noen med betraktelig større kunnskaper innen  prestenes forferdelige håndskrift vil hjelpe meg å lete etter en trolovelse eller vielse mellom disse to elskende . Når det gjelder kirkebok for Løten så får jeg ikke opp noen her fra 1720 og fremover , så det er vel da mulig at den ikke eksisterer .

https://media.digitalarkivet.no/kb20070512890147

På forhånd nok en gang tusen hjertelig takk for letehjelp 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Kari sin fødsel er funnet 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.