Gå til innhold
Arkivverket

Løten og Vang i Hedmark . Leter etter vielse til Ola Olsen Stor Dørum i Vang og hustru Kari Halvorsdatter vestgarden Grimset i Løten


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei , kjære forum

 

Kari Halvorsdatter Grimset , var født ved garden Grimset vestre i Løten først på 1700 tallet , hennes far var Halvor Olsen Grimset Kari skiftet i levende live i 1760 , og døde  ved garden Hommelstad i Vang i Hedmark  , trolig da  i 1768  ( ref. BB for Vang ) . Jeg tror at Kari ble gift i ca. 1722 med vår Ola Olsen Stor Dørum, som var født ved garden Stor Dørum i Vang ca. 1685,  og død i 1734 ved garden Hommelstad i Vang .

 

Ola Olsen Stor Dørum var gift 2 ganger , hans første ekteskap var med enka på Hommelstad , Randi Jensdatter født ved garden Petlund i Stange, ca. 1665 og død ved Hommelstad i Vang i 1721 .  Ola Olsen Stor Dørum  ble gift for andre gang ca. 1722 , med  Kari Halvorsdatter Grimset i Løten . 

 

Jeg antar at de måtte være gift ca. 1722 / 23  siden deres første barn , Børre ble født i 1723 .

 

Det jeg gjerne skulle hatt hjelp til å finne er deres vielse eller trolovelse i kirkeboka , men jeg vet ikke om de ble gift i Vang der Ola Olsen ble født eller i Løten der Kari Halvorsdatter var født .

 

 

Når det gjelder fødslene deres så er vel dette for gammelt til å finne i kirkebøkene , eller tar jeg feil ? Jeg fant kirkeboka for Løten 1700 kronologisk liste med ttanke på Kari Halvorsdatter sin fødsel , men der og var skriften så , unnskyld uttrykket " jævlig "  at jeg måtte melde pass der og .

 

https://media.digitalarkivet.no/kb10040807030011

 

 

Jeg takker så meget på forhånd for god hjelp nok en gang . 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt deg en pm med min e-postadresse.

 

Hei , tusen takk for svar og innspill 

 

Da har jeg sendt deg en PM med mine kontaktopplysninger . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Halvorsdatter vestgarden Grimset i Løten sin fødsel  er i nær sagt alle sekundærkilder angitt / stipulert til  1706 , men hvis nå Kari og Ola Olsen Hommelstad ( Stor Dørum ) ble gift ca. 1722 som jeg sa så synes jeg at Kari var meget ung til å stå brud . Vel har jeg funnet drøssevis av stamfedre som tydeligvis hadde lagt sin elsk på uskyldige , rødmende og vakre jomfruer . Faktisk helt ned til 17 år's alder . 

 

Det at jeg angir at de kanskje giftet seg ca. 1722 er som jeg nevner utifra deres første barn ; Børre blir født i 1723 , og at Ola Olsen Hommelstad sin første hustru dør ved Hommelstad i Vang i 1721 . 

 

Jeg begynte å lete etter Kari Halvorsdatter sin begravelse , og den eneste jeg fant som kunne matche var denne :

 

 https://media.digitalarkivet.no/kb20070512890461

 

Langt nede på høyre side .

 

Transkribert av Else B Rustad   : Når det gjelder Kari, så har hun et annet gårdsnavn: Kari Hovolsd. Hofsejer, 64. Begravelsesdato: 28. juli 1765.

Hvis dette er " min " Kari Halvorsdatter så vil det ut ifra hennes alder indikere at hun var født i 1701  + / -  i Løten i Hedmark .

 

Hvis man ser på denne Kari sin bopel ved hennes død , så er den oppgitt til : Hofsejer , er det noen som besitter lokale geografikunnskaper og som vet om hvor denne plassen er i Vang og da feks. hvor i forhold til garden Hommelstad i Vang .

 

Jeg legger ut en link her til :   

 

 Løten prestekontor, K/Ka/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1694-1711, s. 18-19 ( Kronologisk liste fra år 1700 ) 

 

https://media.digitalarkivet.no/kb10040807030011

 

I håp om at noen vil hjelpe meg å lete etter Kari sin fødsel , hennes far var den ikke helt ukjente selvlærte jurist og gardbruker  Halvor Olsen Grimset 

 

Når det gjelder trolovelse / vielse mellom Kari Halvorsdatter og Ola Olsen Hommelstad så vet jeg ikke om de giftet seg i Vang eller Løten , men jeg legger ut link til kirkeboken for Vang fra 1720  i håp om at noen med betraktelig større kunnskaper innen  prestenes forferdelige håndskrift vil hjelpe meg å lete etter en trolovelse eller vielse mellom disse to elskende . Når det gjelder kirkebok for Løten så får jeg ikke opp noen her fra 1720 og fremover , så det er vel da mulig at den ikke eksisterer .

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070512890147

 

På forhånd nok en gang tusen hjertelig takk for letehjelp 

 

 

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.