Gå til innhold
Arkivverket

TEL Kviteseid: Etterlyser opprinnelse til Guro Joensdtr Kleivstaul (Grå?) f. 1747-48


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg har tilgjengelig nettutgaven av

 

Tittel: Ættesoga for Kviteseid i Telemark.
Forfatter: Loupedalen, Torjus
Publisert: 1956 Omfang: 700 s.

 

Og på DIS under genealogiske ressurser står det listet noen boktitler som bare er beskrevet med stikkord

http://www.disnorge.no/genress/kategorier.php?intKatre=101911

jeg kan ikke se en moderne bygdebok i denne listen.

Finnes det en nyere bygdebok for Kviteseid Telemark, inndelt i både gards- og ættesoge, som dere vet om.

 

Så vidt jeg forstår er de tidligste skannede KB for Kviteseid fra 1754.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Så til spørsmålet: opprinnelse til Guro Joensdtr Kleivstaul (Grå?) f. ca 1747

Kilde: Ættesoga for Kviteseid i Telemark, folio 97 PDF 98 under Epletveit, her står hun første gang nevnt som kone til Rolleiv Torson

 

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008051504059

 

Vielsen står i skannet KB for Kviteseid 1780, og lyder

"Den 5. Jul. paa Hvidesöe

Præstegaard trolovede

unge karl Rollev Thor-

sen Lien og Pigen Gu-

ro Joensd. Klevstöel.

Caut. Somund Somund-

sen Opgaarden og Bernt

Ovehsen Kirkeböen."

med tilføyelse i margen: "Copulerede d. 8 Nov. i Hvidsöe kirke" samt

"De ere næstsödskende börne og derfor Kongl. billev (?), naadigst bevilling."

 

De er også oppført i FT 1801, men jeg finner ikke Guros opprinnelse utifra disse dataene. Kan noen hjelpe. Næst-søskenbarn betyr noe mellom 2 og 3 ledd i slekt. Men likevel er det ikke så enkelt, med vissheten om dette slektskapet. FT 1801 hevder at hun er 54 år, som tilsier født 1747, men ingen dåp finnes fordi dette er FØR 1754, de tidligste KB.

 

Her er hennes konfirmasjon Kviteseid 1764, som viser at hun er født ca 1748

 

"Guroe Joensdatter Klefvstöel gl. 16 aar"
Kilde: (se også vedlegg)
Kviteseid Ministerialbok 1754 - 1773
https://media.digitalarkivet.no/kb20061213340298

Bruket Kleivstøl er på gården Utsund, som er omtalt i bygdeboken ovenfor fra og med folio 639 PDF 640. Spørsmålet er da: hvilken Joen/Jon er hennes far, er det noen her som har gransket denne familien tidligere.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noen gode forslag til hvordan komme videre. AKH

post-8296-0-82439800-1464893669_thumb.jpg

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1741, 13. 10. kontr. millom Gudmund Tormodson Utsund

 og Jon Andersen på 25 år mot årleg leige 2 rd. -

Innløys. av husi 20 rd. ved fråflytting. (Øvre Kleivstaul.)

 

Om denne Jon/Joen Andersen gifter seg dette året bosetter seg på Øvre Kleivstaul får barn bor hvertfall til Guro står til konf.

 

Denne Jon/Joen er da f.ca 1716

 

Mvh Johnny Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du er inne på riktig kurs her, men vil gjennomgå familieoppsettet enda en gang før jeg gir et ordentlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Johnny Øberg Henriksen,

veldig interessesant å få et svar på dette emnet. Jeg vil forøvrig si at bare 14 års periode med transkriberte kilder for Kviteseid overrasker meg, fordi Telemark er så tradisjons- og historierikt, men likevel er det ikke mange frivillige slektsgranskere der som transkriberer kildene.

 

Etter noen dagers studier har jeg kommet til at det har muligens vært to Joen Andersen på Kleivstaul, de var ikke brødre eller beslektet. Hvis jeg antar øvre=nordre, og nedre=søndre, så blir det slik:

 

Joen Andersen D.E. f. ca. 1716 av ukjent opprinnelse, bodde på Klauvstaul Nordre/Øvre

        Hadde (minst) en søster Hæge Andersdtr, også gift i Kviteseid

        Barneliste (minst disse): Ingebjørg 1745-, Guro 1748- og Torgrim 1752- alle gift i Kviteseid

 

Joen Andersen D.Y. f. 1728, etterkommer av Arnt Olavsson på Grå, bodde på Kleivstaul Søndre

 

Hvis dette er korrekt, så stemmer det med relasjonen næst-søskenbarn, slik som omtalt i første post øverst. Det er alt jeg har å si her og nå, hvis dere andre på forumet vet mer så kom gjerne med tilleggsopplysninger.

 

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.