Gå til innhold
Arkivverket

Søker dødsmelding for Elen Jørgine


Gunn Mathisen
 Del

Recommended Posts

Elen Jørgine f. Blomseth ble f. i 1876 (Lillenes) Stavum Verran. Hun giftet seg i 1897 Ørland med Jakob Sofus Johannessen Trettenget. Bosted Ørland. Elen døde i 1946.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrjar Heimbygdslag

Bibelen tilhørte Elen Jørgine Johansdatter Tretenget (1876-1946) som var fra Verran og hadde familienavnet Blomseth da hun ble gift med Jacob Sofus Tretenget (1875-1955). De fikk 11 barn, flere døde som små. Jacob kom fra Trettenget og de bodde der inntil sønnen Harald Kristian f. 13.5.1908 ble født. Da bodde de på Brækstad og Jakob har tittel "arbeider". Ved folketellingen i 1900 er han gårdsarbeider og smed på Tretenget. Jakob Tretenget var grisepasser i Ørland meieri. De bodde på Vipetangen, like nedafor meieriet. Søsteren, som er omtalt i bibelen, var gift med Nils Strand på Brekstad.

 
Gården Trettenget,

på matrikkelgården Viklem

G.nr. 68/4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ann-Mary for mer info.  Du lurer kanskje på hvorfor jeg har Elen Jørgine med i bygdebok for Brønnøysund (bind 5), men det kommer av at Elens mor døde i 1880. Faren kom da fra Verran til Brønnøy og ble gift her i 1884.

 

 Hans andre kone døde i 1916. Johannes Gunnerius Rasmussen Blomseth var innerst, og barna han fikk i Brønnøy var da reist til Amerika og Kristiania. Han drog nok derfor til den som var nærmest og døde på Ørland i 1926.

 

Elens søster Karen Oline var død på Ørland i 1924. Hun var gift med Nils Kristian Larsen. Har bosted (Persvika) Strand i Å i 1900. Nils var da innerst. Kanskje kom også denne familien til Ørland ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Blomseth ble gravlagt sammen med datteren og svigersønnen.

 

 

1351916 Karen Oline  Strand  1007  1867  2601  1924  0202  1924  k  F  1  12  Takk for alt  Vis Ørland Ørland

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1351916

 

1351915 Nils Kristian  Larsen Strand  2601  1869  1203  1951  1703  1951    F  1  11  Takk for alt  Vis Ørland Ørland

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1351915

 

1351914 Johannes Gunerius  Rasmussen Blomseth  2210  1834  3009  1926  0710  1926  F  1  11  Takk for alt  Vis Ørland Ørland

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1351914

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I KB for Ørland 1924 ser jeg at Karens bosted var Brekstad da hun døde. For Johannes står det Røstvik. Kan det være på Brekstad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om det gårdnavnet på Ørlandet. :rolleyes:

 

Er ikke  det et gårdsnavn i Hemne?

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkeboka for Ørland under døde fra 1926 står Johannes med bosted Røstvik. Da var det ikke en gård han døde på - trolig et sted som ikke er matrikkulert ? I boka jeg holder på med, blir det d.1926 Ørland for hans vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det er et sted her på Ørlandet ,selv om jeg ikke har hørt det navnet på de 30 årene jeg har bodd her i denne lille kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje RØSTvik er det samme som Røsvik ?

 

Røsvik

Røsvik is a farm in Norway and is nearby to Kleivhaugen,Skimmelsberget and Kjerkhaugen. Røsvik is also close toBrekstadbukta and Storskardet.

http://mapcarta.com/31262842

 

 

Røsvik ligger under  Matrikkelgården Viklem,gnr 68. Samme gnr som  som Trettenget ligger under.

 

 

 

Gården Røsvik,
under matrikkelgården Viklem
G.nr. 68/32.

http://www.yrjarheimbygdslag.no/bebyggelse/68_viklem/starten_viklem.htm

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er nok presten som har en t for mye, og det er klart hvor Johannes døde. Kan nevne at jeg har bilde av han. Det kommet fra Amerika, hvor tre av hans barn utvandret fra første ekteskap drog. En bror av jentene på Ørland - Anton Rudolf kalte seg Rudolph i Amerika. Har et flott bilde av han ved siden av bilen sin. En annen sønn, Johan, døde i 1914 ved et sprengningsuhell. Han og kona har jeg også bilde av. Alle bilder er kommet fra etterkommer av Johan. Johannes fikk fire barn i andre ekteskap. To utvandret, mens de to som bodde i Oslo ble etterlyst under Statsarkivet i Oslo.


Hei igjen. Skal prøve å finne ut om det er etterkommere etter dattera til Margrethe som du nevnte under Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan nevne at jeg er et av tippoldebarna til Elen Jørgine og Jakob Sofus, så jeg er veldig nysgjerrig i bilder.
Og flere opplysninger angående Elen Jørgines mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.