Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til Sara Larsdatter (1824-1874), Målselv/Lenvik/Sørreisa


Ole Ivar Birkelund
 Del

Recommended Posts

Født: https://media.digitalarkivet.no/kb20070606610477

 

Død: https://media.digitalarkivet.no/kb20050309010659

 

Gift med Gunder Gundersen. https://media.digitalarkivet.no/kb20050309021058

 

I dåpsoppføringen er moren angitt til Maren Larsdatter og Lars Larsen. Disse var nybyggere og kom fra Alstadhaug/Vefsn. De fikk rydningsseddel på Maukdal (Målselv) i 1820 og er gift der i 1823. En bygningsmann Lars Larsen er oppført som utflyttet fra Vefsn i 1822, så alt ser ut til å stemme foruten at Sara ble født på Fagerfjeld og ikke på Maukdal.

 

Sara giftet seg med Gunder Gundersen/Gunner Gunnersen/Gunnar Gunnarsen (Rabbåsen, Sørreisa). De fikk 6 barn, men Sara finner jeg ikke i andre kilder jeg har funnet.

 

Problemet er at i Sørreisa bygdebok er hun oppgitt som datter av Lars Larsen (Lalla - samisk). Han var gift med Margit Larsdatter. Margit og Lars bodde (i Sverige på vinteren - flyttsamer) på Fagerfjeld (Lenvik) før de fikk rydningsseddel på Rabbåsen (Rabaas) i Sørreisa i 1828. Ifølge Sørreisa bygdebok ble Rabbåsen på 1840-tallet delt mellom Lars L Lalla sine tre svigersønner hvorav en var Gunder. Da må Sara Larsdatter vært hans datter og ikke Lars L og Maren L sin datter.

 

I andre kilder oppgis det også at Lars L Lalla hadde en datter født i 1821 eller 1824 som het Sara.

 

Videre ble Sara født i mars og ikke døpt før juli. Ikke uvanlig, men det stemmer også med sommerbeite for rein og samenes flyttemønster.

 

Videre: 15 barn med forskjellige foreldrepar ble født på Fagerfjeld i perioden 1817-1832. Navnene er ikke utpreget samiske, men jeg har ikke fått sjekket opp disse familiene ennå.

 

Kan Fagerfjeld vært et sted mange nybyggere bodde "på vei til/første vinteren" på rydningsplassen sin?

 

Den eneste oppføringen jeg har som knytter Sara til Maren og Lars er dåpsoppføringen.

 

Kan presten ha skrevet feil navn på moren?

 

Kildene som plassere Sara som datter av Lars L Lalla viser ikke til noen kilder. Kan det være at det er disse kildene som tar feil?

 

Veldig fint hvis noen vet noe om dette eller har tips til kilder jeg kan lete i.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke det.

 

Egentlig tror jeg presten gjorde feil da han skulle skrive navnet på moren til Sara. Men vil jo være så sikker som mulig, særlig siden jeg har brukt mye tid på å finne Maren og Lars i Nordland før jeg leste i bygdeboka fra Sørreisa.

 

Margit blir Maret(Marget) på samisk, noe som nok kunne ha bli feilforstått som Maren. Men jeg vil ikke utelukke at oppføringen er riktig som den står. Presten greide å skrive Marget "riktig" minst to andre steder, så hvorfor skulle han gjøre feil på akkurat min Sara?

 

Alternativt finnes det to Sara, men da forsvinner den norske Sara. Jeg har lett mye. Jeg har et par mulige kandidater i Balsfjord og Lyngen, men årstallene stemmer ikke...men det er jo ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er konfirmasjonen til Sara  i Tranøy.  

SATØ, Tranøy sokneprestkontor, I/Ia/Iaa/L0005kirke: Ministerialbok nr. 5, 1829-1844, s. 178
 
Foreldrene er Lars Larsen og Margarethe Larsdatter
Men hun er født i Sverige.
 
 
 
Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

 

Du minnet meg på at jeg ikje hadde sjekket konfirmanten i Tranøy. Har fokusert for mye på å sjekke ut Sara i Lenvik.

 

Lars Larsen Lalla hadde et barn som het Sara. Hun ble konfirmert i Tranøy i 1843. Her er hun oppført som døpt i Sverige i 1823. https://media.digitalarkivet.no/kb20070605620388

 

 

Jeg er forøvrig i slekt med henne.

 

Det finnes kanskje to Sara, men det bruker jeg ikke mer tid på. Jeg har allerede "kastet bort" mye tid på å lete etter folk jeg ikke er i slekt med. Sånt skjer!

Takk til Leif også...du fant den før meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du ser i feil bygdebok.

Maukdal ligger i Målselv. og Lars Larsen fikk gården.

Men Sara er ikke nevnt så langt jeg kan se.

 


 

 

Kanskje du er i slekt med den Svenske Sara?

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingenting om en Sara i bygdebøkene for Målselv. "Maukdalingene" Lars, Maren, deres sønner og Marens far og bror er det skrevet om flere steder. Jeg tror ikke denne Sara har eksistert.

 

Ja, jeg er i slekt med den "svenske", samiske Sara Larsdatter Lalla.

 

Hennes slektshistorie har jeg tilbake til tidlig 1700tallet. Ikke like morsomt når andre har funnet frem alt allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen til Sara og Gunder står det at bruden er født på Fagerfjeld.

Siden ingen Sara er nevnt under Maukdal i bygdeboka for Målselv kan det være at navnet på mor er skrevet feil på Sara f. 1824.

Har Sara flere søsken og har du sett på fadderne til Sara og ev søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oversikt på Geni.com over Lars Larsen Lalla, f. ca 1760, han er far til Lars Larsen f. ca 1791 i Jukkasjervi.

Lars Larsen, f. ca 1760 sin mor er Sara Andersdatter.

https://www.geni.com/people/Lars-Larsen-Lalla/6000000028849380933

Navnet Sara er brukt i denne familien.

 

Men dette kjenner du sikkert til fra før samt at du nok har kjennskap til Lars Larsen Lalla sine barn.

 

Sara konfirmert i Tranøy, oppgitt født i Sverige, som nok er feil, men forståelig, siden foreldrene er fra Sverige, er nok den samme Sara som er født på Fagerfjeld i 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Litt nysgjerrig på denne. Meiner du enno at Lars Larssen, far til Sara, kom frå Vefsn?


 

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,

 

Det er nok med tilnærmet 100% sikkerhet klart at Sara sin far var Lars Larsen Lalla, Fagerfjeld i Lenvik og Rabbåsen (Rabaas) i Sørreisa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.