Gå til innhold
Arkivverket

Peder Olson Fladhammer/Havelden - fødd i Luster 1829 - utvandra til Australia før 1863 - lagnaden hans?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Denne utfordringi vart eg merksam på alt tidleg på 1980-talet, men den gongen hadde eg ingen kjelder å konsultera for å finna svar...

 

Kanskje er det betre i dag?

 

Peder Olson, fødd på husmannsplassen Havelden under garden Fladhammer i Luster 8.5.1829, var son av husmann Ole Thomasson Havelden (1797-1862) og kona Anna Christensdotter (1791-1885).  Peder fekk i 1848 flytteattest til Bergen og i 1853 ny flytteattest til Nordfjord, men då det i 1863 vart halde skifte etter faren Ole Thomasson, var Peder busett i AUSTRALIA, men nokon adresse der nede har eg aldri finne...

 

Let det seg gjera komma på spor etter denne emigranten?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Peder Olsen ha tatt veien til Australia på 1850-tallet i søken etter gull? Nesten en halv million innvandrere kom til Australia, fristet av rikdommene nede i bakken. I 1851 ble kolonien Victoria skilt ut fra New South Wales og i juli samme år begynte det å dukke opp meldinger om gullfunn i kolonien. Oppdagelsene i New South Wales og Victoria skapte internasjonale overskrifter og beretningene fra Australia nådde Amerika og Norge. En stor folkevandring fant sted i det neste tiåret, og i Victoria alene ble folketallet sjudoblet.  

 

(jf. Fredrik Larsen Lunds bok "Nedenunder og hjem : Nordmenn i Australia gjennom 400 år" - utkom på Vega forlag i 2014. Den ligger ikke på bokhylla). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Peder Olsen ha tatt veien til Australia på 1850-tallet i søken etter gull? Nesten en halv million innvandrere kom til Australia, fristet av rikdommene nede i bakken. I 1851 ble kolonien Victoria skilt ut fra New South Wales og i juli samme år begynte det å dukke opp meldinger om gullfunn i kolonien. Oppdagelsene i New South Wales og Victoria skapte internasjonale overskrifter og beretningene fra Australia nådde Amerika og Norge. En stor folkevandring fant sted i det neste tiåret, og i Victoria alene ble folketallet sjudoblet.

 

(jf. Fredrik Larsen Lunds bok "Nedenunder og hjem : Nordmenn i Australia gjennom 400 år" - utkom på Vega forlag i 2014. Den ligger ikke på bokhylla).

http://www.scandion.no/leksikon/australia/gullrush.html

 

http://www.historieklubben.no/index.php?ID=Artikkel&ID2=40

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Grethe og Ann-Mary for interessante innlegg!

 

Eg kjenner ikkje til boki til Fredrik Larsen Lund, men spørsmålet er om dette er ei bok med «allmennt» innhald, d.v.s. ei bok som fortel om «fenoménet» gullfunn i Australia og samfunnsmessige verknader mm, eller om det er ei bok som i detalj tek for seg dei einskilde emigrantane og gullgravarane og lagnadane deira?

 

Som ein parallell lyt ein tenkja på dei uttallige bøkene som er skrivne om emigrasjon til Amerika, men som for ein forskar med interesse for detaljar og personlege lagnadar har lita eller inga nytte.  Eg vonar at boki til Lund er «annleis»...?

 

Eg takkar på ny for alle gode tips om lagnaden til Peder Olson frå Luster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka "Nedenunder og hjem" er vel mer en almenn beskrivelse av nordmenn som utvandret og slo seg til i Australia. En rekke personskjebner er omtalt og det finnes et personregister.

Jeg har nå sett gjennom boken og kan ikke finne at noen med passende navn er omtalt (Peder/Peter Olsen/Olsson - Peter/Peder Thomassen).

 

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka "Nedenunder og hjem" er vel mer en almenn beskrivelse av nordmenn som utvandret og slo seg til i Australia. En rekke personskjebner er omtalt og det finnes et personregister.

Jeg har nå sett gjennom boken og kan ikke finne at noen med passende navn er omtalt (Peder/Peter Olsen/Olsson - Peter/Peder Thomassen).

 

Hans Gangstø

 

Jeg har også boka og det var tenkt som et forsøk på en mulig forklaring på eller årsak til at Peder befant seg i Australia ved farens dødsfall i 1863. Yngve Nedrebø skriver i sin oversiktsartikkel om norsk utvandringshistorie på nettsidene til Statsarkivet i Bergen at "da gullrushet startet i Australia i 1851 strømmet det til frivillige, og det har vært snakket om at så mange som 5000 norskfødte var med i perioder. Rundt 1860 skal det ha vært rundt 2500 nordmenn der. En god del av disse hadde tidligere prøvd lykken som gullgravere i California, og mange drog nok også tilbake til Amerika. Gullgravere er vel nesten per definisjon lykkejegere, og dermed innstilt på å flytte rundt avhengig av hvor lykken kunne smile, og det ble lite stabilitet av det." 

 

Men det er ikke alltid at kilder og arkiver inneholder opplysninger om de personene man søker, og kanskje ikke Peder var gullgraver i det hele tatt, selv om tidsrommet passer bra med gullrushet. 

 

Jeg har imidlertid kommet over denne karen på en nettside - Peter Thomson, født 1828 i Norge, d. 1890, Wagga Wagga, New South Wales: 

http://www.bellsite.id.au/gdbtree/HTMLFiles/HTMLFiles_84/P44079.html

 

Her står følgende personlige merknad: 

"Peter Thomson was brought out from Norway to work on Lennox Bridge at Lapstone, NSW. When that contract was completed, he moved to Wagga Wagga,purchased and ran the Royal George Hotel in Tarcutta Street, Wagga Wagga, NSW"

 

Men dette er nok mest sannsynlig et skudd i blinde....

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også boka og det var tenkt som et forsøk på en mulig forklaring på eller årsak til at Peder befant seg i Australia ved farens dødsfall i 1863. Yngve Nedrebø skriver i sin oversiktsartikkel om norsk utvandringshistorie på nettsidene til Statsarkivet i Bergen at "da gullrushet startet i Australia i 1851 strømmet det til frivillige, og det har vært snakket om at så mange som 5000 norskfødte var med i perioder. Rundt 1860 skal det ha vært rundt 2500 nordmenn der. En god del av disse hadde tidligere prøvd lykken som gullgravere i California, og mange drog nok også tilbake til Amerika. Gullgravere er vel nesten per definisjon lykkejegere, og dermed innstilt på å flytte rundt avhengig av hvor lykken kunne smile, og det ble lite stabilitet av det." 

 

Men det er ikke alltid at kilder og arkiver inneholder opplysninger om de personene man søker, og kanskje ikke Peder var gullgraver i det hele tatt, selv om tidsrommet passer bra med gullrushet. 

 

Jeg har imidlertid kommet over denne karen på en nettside - Peter Thomson, født 1828 i Norge, d. 1890, Wagga Wagga, New South Wales: 

http://www.bellsite.id.au/gdbtree/HTMLFiles/HTMLFiles_84/P44079.html

 

Her står følgende personlige merknad: 

"Peter Thomson was brought out from Norway to work on Lennox Bridge at Lapstone, NSW. When that contract was completed, he moved to Wagga Wagga,purchased and ran the Royal George Hotel in Tarcutta Street, Wagga Wagga, NSW"

 

Men dette er nok mest sannsynlig et skudd i blinde....

 

Angående kona til denne Peter Thomson.

 

Hun var født 1843,og fikk sønnen Albert i 1859.

Ung mor!

 

Albert står som nr 4 på listen over barna.

De 3 første  er det ikke angitt  fødselsår,og den 5 på lista er født i 1864.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ekteskap nr 2? I så fall er det vel et spørsmål om dette er vår mann. Barna må da være født etter 1853, da Peder iflg Lars fikk ny flytteattest til Nordfjord. Men var den attesten fra Luster? Han står som utflyttet til Bergen i 1848, jf. #1. Men jeg skrev vel at dette nok var et skudd i blinde....! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Hans, Grethe og Ann/Mary for nye spennande meldingar!

 

Særleg høyrest denne Peter Thomson interessant ut!  På den amerikanske NORWAY-lista er det ein person som bur i Australia og som er ein «kløpper» på å finna opplysningar derifrå.  Eg har sendt opplysningane vidare dit for å sjå om det kan gje resultat...

 

Eg takkar nok ein gong for kjempefin hjelp med Peder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.