Gå til innhold
Arkivverket

Er digitalarkivet egentlig laget slik at det er lett å søke i det?


Rolf Aalberg
 Del

Recommended Posts

Jeg finner digitalarkivet veldig vanskelig å bli klok på. Burde det ikke være mulig å søke på et personnavn og fødested for å finne en person?

 

Jeg har selv opprettet relasjonsdatabaser og hadde ikke noe problem med å definere søke-begreper, og så vippet systemet opp ting når jeg søkte etter noe.

 

Fornavn, etternavn, bosted - det står jo fast til evig tid, særlig etter at personen hele sitt liv bodde på samme sted, og er død?

 

Altså Ola Gromgut, Bortibygda, burde ikke det være nok til å finne enhver nordmann både i fortid og nåtid? Såfremt han har vært registrert i kirkebøker og/eller folkeregistre da.

 

Men det er vel jeg som er dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er registrert f.eks. i 1801-tellinga som Oluf Gromgutt Bortebygden, så finner du ham jo ikke om du søker på Ole Gromgut Bortibygda. Derimot burde du finne ham om du søker på Ol* Grom* Bort*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Men det er vel jeg som er dum.

 

Hvis det er noen trøst er vi omtrent like dumme alle sammen, registreringen her inkluderer et livsvarig medlemskap i "Foreningen for norske kaalhoder"! :lol:

 

Frank har rett i å påpeke mangfoldet i navn opp igjennom tidene, jeg viste for kort tid siden noen søkeresultater for fornavn som begynte på ol i noen folketellinger:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/202684-bruk-av-ole-og-oluf-i-kirkeb%C3%B8ker-og-bygdeb%C3%B8ker-i-sola-sogn/#entry1710842

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner digitalarkivet veldig vanskelig å bli klok på. Burde det ikke være mulig å søke på et personnavn og fødested for å finne en person?

 

Jeg har selv opprettet relasjonsdatabaser og hadde ikke noe problem med å definere søke-begreper, og så vippet systemet opp ting når jeg søkte etter noe.

 

Fornavn, etternavn, bosted - det står jo fast til evig tid, særlig etter at personen hele sitt liv bodde på samme sted, og er død?

 

Altså Ola Gromgut, Bortibygda, burde ikke det være nok til å finne enhver nordmann både i fortid og nåtid? Såfremt han har vært registrert i kirkebøker og/eller folkeregistre da.

 

Men det er vel jeg som er dum.

 

Jeg vil anbefale deg å lese brukerveiledninger du finner under Hjelp: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp

 

Jeg vil også understreke at dataene som er gjort søkbare i Digitalarkivet skal speile kilden så godt det lar seg gjøre. Det betyr at navn blir registrert hos oss slik de er stavet i kilden. Så Ola kan ha vært stavet Ole i en kilde og Ola i en annen kilde, slik at hvis du da søker kun etter Ola, så får du ikke treff i kilden hvor han er oppført som Ole. Trunkering er helt avgjørende når du skal søke i dataene i Digitalarkivet. Du finner gode tips til hvordan du kan trunkere på hjelpesidene, under Søk: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.