Gå til innhold
Arkivverket

Christian Olsen Aas(e)rudmoen Vinger


Geir Asheim
 Del

Recommended Posts

 Trenger hjelp med Christian Olsen, nr 248 og hans foreldre og evt.flere av hans forfedre.

Tidligere i dag fikk eg hjelp til å tyde Aaserudmoen og Hansdatter i ett innlegg i " Tyding av skannede kilder"


 

Permanent bilde-ID: kb20070603180443



 

Deretter forsøkte eg å finne ekteskapet til Ole Pedersen og Olia Hansdatter, det kan eg muligens ha funnet her under 28 juni:

 

Permanent bilde-ID: kb20070603180580



 

Men hva er etternavnet til Ole Pedersen og Olia her?  Peers-moen?

 

 

På førehand takk

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står Peersmoen. (Blir sikkert også kalt Pedersmoen.)


I 1831 døper de en datter Marthea og da er gårdsnavnet Pedersmoen under Aaserud:

Hedmark fylke, Vinger, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 7 (1826-1839), Fødte og døpte 1831, Side 55
Permanent bilde-ID: kb20070603180366
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603180366

(Øverst h. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle titte i bind 3 av Vinger bygdebok - Austmarka og Varaldskogen, men jeg får ikke opp noen bok..?

 

Permanent lenke: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014012324002

Takk for svar.

Dette kan vel være Olia Hansdatter: http://www.nb.no/nbsok/nb/51042438c804c833d164dfcd9176440e?index=3#371

Side 369 III 3

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er henne. (s. 369 = 373 i visningsprogrammet deres.)

Jeg fikk åpnet med Safari på iPad'en. (Fikk svar fra nb nå om at de har problemer med visningen i Firefox og Crome etter de siste oppdateringene av disse nettleserne.)

 

Fikk opp boka med Opera fra datamaskinen etterpå.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olia Hansdtr. døpt 3/1 1808  var g 29/6 1829 m. Ole Perdersen Aaserudmoen f. 1790 d. 15/1 1844. Hun g.2. m. Johan Olsen Sagteppa f. 1817 d. 8/5 1851.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka står det at Ole Pedersen var født i 1783, Magne? Det er en på Østgaarden i 1801 som kan være han de mener: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058240002714

.

En Ole Pedersen født i 1790 er tjenestegutt på Brødbøl og det er også en annen f.1789, som er sønn på Stømner:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?k%5B%5D=0421&fornavn=Ole&etternavn=Peders*&kjonn=m&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=178*%7C179*&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det begynner å klarne opp "mysteriet"

Kan det tenkes at deler av denne siden i slekta mi har finsk blod i årene? Eg kjenner til at via min mormor, som har aner i Nes i Akershus, har mye slekt på Finnskogen. Dette spørsmålet om Aaserud mm handler om min morfar som er født på Gran på Hadeland.

 

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen til Ole Pedersen Aaserudmoen er ved giftermålet i 1829 oppgitt til 37 år og da blir  differansen stor med alder 60 år  oppgitt 15 år senere ved død  1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 369 inneholder flere feil. 1 Sven Olsen (Olsøn) øfferqvern soldat aff oberstl. Waldous Comp. g 3/8 1705 m. Anne Mathisdtr Øyenhameren " Den besoffede Anne Mathisd.". Hun tilhørte den finske slekten Ampiainen, trolig dtr. av Mathis Johansen Ampiainen og bror til Johan Mathisen s. 327. 2. Ole Svensen var deres sønn f, 1706 dpt 25/7. - ingen andre aktuelle i kirkeboken 1689 - 1729. Olia Hansdtr. og sønnen Christian er etterkommere av den finske slekten Ampiainen. Som enke gifter hun seg med en Soikainen, men det tilhører en annen gren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 369 inneholder flere feil. 1 Sven Olsen (Olsøn) øfferqvern soldat aff oberstl. Waldous Comp. g 3/8 1705 m. Anne Mathisdtr Øyenhameren " Den besoffede Anne Mathisd.". Hun tilhørte den finske slekten Ampiainen, trolig dtr. av Mathis Johansen Ampiainen og bror til Johan Mathisen s. 327. 2. Ole Svensen var deres sønn f, 1706 dpt 25/7. - ingen andre aktuelle i kirkeboken 1689 - 1729. Olia Hansdtr. og sønnen Christian er etterkommere av den finske slekten Ampiainen. Som enke gifter hun seg med en Soikainen, men det tilhører en annen gren.

Takk for svar.

Det kan være med å forklare den, tildels, store dominerende innslaget av finsk blod i min mors slekt og som er fastslått ved hjelp av DNA-testing (mtDNA U5b1b2)

 

 

Geir

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden din mor har finske aner via Nes, er hun trolig etterkommer av Sigfridsen- slekten på Mangen.

Den rene morslinjen slutter for min del med Kari Nilsdatter, født ca 1730?, som var gift med Nils Kristensen Håkålien. Håkålien tror eg er på vestsiden av Nettmangen. Må nok innrømme at her føler en rogalending seg ganske fortapt og må ty til masse hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nesboka b IV s 324 står det at Kari Nilsdtr. og mannen var fra Ullensaker. De fikk ei datter Mari som 1779 ble g.m. Israel Eriksen som har finske aner av slekten Laukkainen som kom fra Fryksdalen i Värmland via Smerud på Ljøner i Eidskog til Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nesboka b IV s 324 står det at Kari Nilsdtr. og mannen var fra Ullensaker. De fikk ei datter Mari som 1779 ble g.m. Israel Eriksen som har finske aner av slekten Laukkainen som kom fra Fryksdalen i Värmland via Smerud på Ljøner i Eidskog til Nes.

Takk. Det bekrefter det som eg hadde om den delen av slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.