Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn A Løkken

Tydehjelp trolovelse og vielse kirkebok for Løten

Recommended Posts

Bjørn A Løkken

Ja da det er meg igjen som trenger dere nok engang , og det blir ikke siste gangen heller det kan jeg vedde pensjonen min på  :)

Nå er det trolovelse / vielse mellom Guldbrand Hønningstad i Løten og Kari Larsdatter fra Finstad store i Løten .

Jeg fant noe her som ligner på Copulered Guldbrand Hønningstad i 1701 

https://media.digitalarkivet.no/kb10040807030014

Det er den 7 postering på høyre side , men jeg ser ikke navnet til Kari Larsdatter her , var det '' vanlig '' å utelate kvinnene sitt navn i denne sammenhengen også  !!!

Hvis det er '' min '' Guldbrand så vil jeg gjerne vite alt som står her . Disse latinske kirkedagene samt det andre der . 

På forhånd tusen takk 

Endret av Bjørn A Løkken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Datoen er 2. søndag i advent (4. desember) og det står bare: Copulered Gulbrand Høingstad. Brudens navn er vel bare uteglemt tror jeg, siden presten har ført inn navnene på de andre brudene. (Til gjengjeld er han meget nøye med å anmerke hvor mye som er innkommet i "taflepenge"... ;)  )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Tusen hjertelig takk kjære Else 

Hva med denne da , jeg leter etter Guldbrand Hønningstad sin sønn Lars ( Lauritz ) sin dåp , han skal være født i 1702 her det noe her på venstre side som ligner litt , nr. 13 ovenfra og ned . 

Her må jeg også gjerne få det latinske navnet på kirkedagen komplett . Dom...... . XI a Trin......... og hvilken dato da dette og blir   :rolleyes: 

Comm. 6 Tafl. 6 Sk.

https://media.digitalarkivet.no/kb10040807030016

På forhånd tusen hjertelig takk for hjelp igjen 

Endret av Bjørn A Løkken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Dom. XI a trin. døbt Guldbrand Høingstads barn noie Lauridtz. (Det siste, Comm: 6, tafl. 6 s., er bare antallet kommunikanter og innkomne tavlepenger, og har ikke noe med dåpen å gjøre, bortsett fra at det skjedde den samme søndagen.

Dominica XI a trinitatis (11. søndag etter Trefoldighet) var i 1702 den 27. august.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Dom. XI a trin. døbt Guldbrand Høingstads barn noie Lauridtz. (Det siste, Comm: 6, tafl. 6 s., er bare antallet kommunikanter og innkomne tavlepenger, og har ikke noe med dåpen å gjøre, bortsett fra at det skjedde den samme søndagen.

Dominica XI a trinitatis (11. søndag etter Trefoldighet) var i 1702 den 27. august.

Tusen takk kjære Else 

Jeg liker disse tillegssopplysningene samme dag som feks. dåpsdagen , det sier jo litt om samtiden det og . Elsker slike små detaljer som gir tilleggsinnsikt . :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.