Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp trolovelse og vielse kirkebok for Løten


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Ja da det er meg igjen som trenger dere nok engang , og det blir ikke siste gangen heller det kan jeg vedde pensjonen min på  :)

 

Nå er det trolovelse / vielse mellom Guldbrand Hønningstad i Løten og Kari Larsdatter fra Finstad store i Løten .

 

Jeg fant noe her som ligner på Copulered Guldbrand Hønningstad i 1701 

 

https://media.digitalarkivet.no/kb10040807030014

 

Det er den 7 postering på høyre side , men jeg ser ikke navnet til Kari Larsdatter her , var det '' vanlig '' å utelate kvinnene sitt navn i denne sammenhengen også  !!!

 

Hvis det er '' min '' Guldbrand så vil jeg gjerne vite alt som står her . Disse latinske kirkedagene samt det andre der . 

 

På forhånd tusen takk 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoen er 2. søndag i advent (4. desember) og det står bare: Copulered Gulbrand Høingstad. Brudens navn er vel bare uteglemt tror jeg, siden presten har ført inn navnene på de andre brudene. (Til gjengjeld er han meget nøye med å anmerke hvor mye som er innkommet i "taflepenge"... ;)  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk kjære Else 

 

Hva med denne da , jeg leter etter Guldbrand Hønningstad sin sønn Lars ( Lauritz ) sin dåp , han skal være født i 1702 her det noe her på venstre side som ligner litt , nr. 13 ovenfra og ned . 

 

Her må jeg også gjerne få det latinske navnet på kirkedagen komplett . Dom...... . XI a Trin......... og hvilken dato da dette og blir   :rolleyes: 

 

Comm. 6 Tafl. 6 Sk.

 

 

https://media.digitalarkivet.no/kb10040807030016

 

På forhånd tusen hjertelig takk for hjelp igjen 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dom. XI a trin. døbt Guldbrand Høingstads barn noie Lauridtz. (Det siste, Comm: 6, tafl. 6 s., er bare antallet kommunikanter og innkomne tavlepenger, og har ikke noe med dåpen å gjøre, bortsett fra at det skjedde den samme søndagen.

 

Dominica XI a trinitatis (11. søndag etter Trefoldighet) var i 1702 den 27. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dom. XI a trin. døbt Guldbrand Høingstads barn noie Lauridtz. (Det siste, Comm: 6, tafl. 6 s., er bare antallet kommunikanter og innkomne tavlepenger, og har ikke noe med dåpen å gjøre, bortsett fra at det skjedde den samme søndagen.

 

Dominica XI a trinitatis (11. søndag etter Trefoldighet) var i 1702 den 27. august.

 

Tusen takk kjære Else 

 

Jeg liker disse tillegssopplysningene samme dag som feks. dåpsdagen , det sier jo litt om samtiden det og . Elsker slike små detaljer som gir tilleggsinnsikt . :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.