Gå til innhold
Arkivverket

Ole Pedersen Lerberg født ca. 1765 i Vang , Hedmark , Hvem var han og hans opphav ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hvem var Ole Pedersen Lerberg , født på  Vang i Hedmark  i 1766 , og død i Løten den 11 november 1827 . ( Ref. BB for Løten ) 

 

Han ble senere gift med Kari Hansdatter Imset . Kari Hansdatter sitt opphav har jeg full kontroll over , så det er Ole Pedersen sitt opphav jeg forsøker å finne ut av .

 

Ole Pedersen var bruker av Imset i Løten i perioden 1796 og frem til 1823 .

 

Hvem vet noe om denne Ole Pedersen , og hvem vet noe om hans opphav fra garden Lerberg i Vang , og hans øvrige opphav .

 

Jeg legger ut lenke til Ole sin dåp den 20 juli 1766  , hans foreldre var Peder OLsen Lerberg og Sigri Jensdatter 

 

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070512890365

 

 

På forhånd tusen hjertelig  takk for svar og innspill 

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er kun i dåpen til ovenn. Ole Pedersen (d.e) at moren (Sigri) kalles Jensdatter. Både i ekteskapsinngåelsen (21.10.1756) og i dåen til 3 andre barn (Ole d.e. 1758, Jørgen 1761, Jens 1762) kalles hun JØRGENsdatter.

 

Peder Olsen Leerberg blir begravet 24.02.1810, 85 år gammel.

Siri (Sigri) Jørgensdatter Leerberg blir begravet 07.07.1813, 83 år gammel.

 

Disse dataene er hentet fra søkbare kirkebøker fra Vang.

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vangsboka bind 3 skal Lerberg være omtalt. Dette bindet er rimelig ferskt, og ikke lagt ut på nettet. Jeg lover ikke noe, men kan muligens sjekke opp innen tirsdag, gjennom andre som har dette bindet.

 

Vær forresten klar over at FT1801 Vang, er Leerberg feilskrevet til LARBERG. På dette tidspunktet er 2 av de 4 sønnene til Peder/Sigri døde. Det er storebror til Ole d.y., JENS (JONS) som blir værende på Lerberg med foreldrene (Peder/Sigri) som kårfolk.

Under bruket "Alderslyst" i bind 2 Vangsboka er Per (Peder) Lerberg omtalt i forbindelse med en tvist der han er vitne.

 

Antakelig er Peder og Sigri å finne i en eldre KB for Vang (kronologisk ført) men det blir en skikkelig lesejobb å finne dåpen deres, selv om vi nå vet at de begge er født på 1720-tallet.

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar , innspill og god informasjon Iver .

 

Jeg ville sette umåtelig stor pris på om du fikk til å gjøre et oppslag i BB for Vang bind 3 . 

 

Jeg har vært litt på leting etter Peder og Sigrid sin fødsel , men ikke funnet noe konkret ennå , men jeg fortsetter letingen jeg . Jeg har tatt utgangspunkt i begtravelses infoen som du la ut , og skulle Peder og Sigrid være født henholdsvis i 1725 og 1730 + / - . 

 

En varm og god sommerhilsen fra Trondheim til alle flinke hjelpere . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Olsens foreldre:

Ole Andersen f. ca. 1658. død 30/7 1764. VANG. Bror av Jens Øde-Arnset. Bodde i 1711 på Rogstad Vang.

Gift 1 m. Mari Monsdatter f. 1692 død 1721. Datter av Mons Olsen Lerberg ca.1662-ca.1736

Gift 2 m. Kari Olsdatter. (Gift 1721). Født ca. 1693. Død 1785 på Lerberg.

 

Siri Jørnsdatters foreldre:

Datter av Jørn Fransen (døpt 6/2-1696 begr. 27/12 1740 på Buttekvern i Furnes) og Gønner Larsdatter.

Siri Jørnsdatter er født på Almerud i Furnes

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Olsens foreldre:

Ole Andersen f. ca. 1658. død 30/7 1764. VANG. Bror av Jens Øde-Arnset. Bodde i 1711 på Rogstad Vang.

Gift 1 m. Mari Monsdatter f. 1692 død 1721. Datter av Mons Olsen Lerberg ca.1662-ca.1736

Gift 2 m. Kari Olsdatter. (Gift 1721). Født ca. 1693. Død 1785 på Lerberg.

 

Siri Jørnsdatters foreldre:

Datter av Jørn Fransen (døpt 6/2-1696 begr. 27/12 1740 på Buttekvern i Furnes) og Gønner Larsdatter.

Siri Jørnsdatter er født på Almerud i Furnes

 

IM

 

Tusen hjertelig takk for god informasjon Iver , da har jeg fått litt å jobbe med . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.