Gå til innhold
Arkivverket

Sporløs forsvinning i Fjell


Per Bragstad
 Del

Recommended Posts

Dersom en person, som har både kone og små barn, ble plutselig borte, hvordan ville øvrigheten takle en slik hendelse for noe over 100 år siden? Det gjelder min gammelonkel Ole Samuelsen, f.1844 på Indre-Bragstad på Holsenøy, som giftet seg og slo seg ned i Fjell, nærmere bestemt Langøy, omkring 1870. Han og kona Martha Nilsdtr. fra Lokøy, får etter hvert 5 barn i tidsrommet 1872-1881 (det siste barnet lever bare et par uker). Ole omtales som plassmann, fisker og dikselmann.

Da nesteldste barnet, Samuel Olsen, blir konfirmert den 29.september 1889, omtales faren i klokkerboka som Afd. Pladsmd. Ole Samuelsen Langøen. Men jeg finner ham ikke i listene over døde og gravlagte i Fjell fra 1880 og utover. Heller ikke i de omkringliggende prestegjeld, eller i Bergen. Oles mor Martha Olsdatter dør i 1880, faren Samuel dør i 1888. Jeg har en teori om at Ole har rodd/seilet hjem til begravelsen av faren og enten på vei til eller fra, har druknet, og at liket ikke ble gjenfunnet. Det kan vel forklare manglende innførsel i kirkebøkene. Mitt spørsmål blir i så fall om andre instanser, for eksempel lensmannen, var pålagt å undersøke og  rapportere slike forsvinninger til for eksempel skifterett, politimester eller lignende. Eller har presten og klokkeren ganske enkelt glemt å "bokføre" begravelsen? Bygdebokforfatteren har heller ikke noen forklaring på hvor Ole ble av. Jeg håper imidlertid at et eller annet sted befinner løsningen på mysteriet seg.

 

Jeg får dessverre ikke til å lime noen lenke til klokkerboka inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du spør Statsarkivet i Bergen om det finnes dødsmelding mellom 1880-1889 for Ole Samuelsen f. 06.09.1844, bosatt i Fjell,

(Dåp Meland i Hamre) http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000003173421

 

kan du jo kanskje spørre Brukerforumet om hjelp til å lete etter dødsfallet? https://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/

Vi er mange der som kan forsøke å hjelpe til med å lete.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.