Gå til innhold
Arkivverket

Sigurd eugen Olsen (Rustad)


Nina Fostås Bråthen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg leter etter rett far til min oldefar. Han var gifft med Ruth Johansen født 13 des 1900, eugen var født 23 mai 1893 på rikshospitalet i Oslo.

Moren til eugen var Inga Birgitte Olsen fra hakadalen, født 5 des 1869- 10 mai 1948. Hun giftet seg på nytt insagene kirke med Olaus Rustad.

Jeg finner dem på en folketelling i 1900 i sannergaden 13, forhuset, hos sin bror, sammen med sin far, men der står det bare at Inga er gift, og ingen mann er nevnt. Inga har jeg funnet mye på bakover i tid, men så var det da hennes første mann, som er ett mysterium. Det kan også se ut til at eugen hadde en søster som het astrid, med samme far?!vet han har 3 halvsøsken hvor Olaus er faren, disse har jeg navn på. Har hørt nevnt en gang at faren til eugen het Thorvald Olsen, men er usikker på dette.

Lurer derfor på om noen vet noe om eugen (og muligens Astrid født 1898) sin far.

Jeg har søkt i kirkebok forvrikshospitalet, men fant han ikke der (dåp). Har forsøkt å søke i digitalarkivet, men finner kun denne ene folketellingen.

Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det at han er født 23 mai 1895,ikke 23 mai  1893.

 

22.024

Eugen Sigurd Rustad Nordre gravlund 1895-05-23

 
1986-11-20

http://www.begravdeioslo.no/resultat/name/sigurd%20eugen%20rustad/year_of_death_uncertainty/1/sort_by_column/last_name/sort_order/1


Hei, jeg leter etter rett far til min oldefar. Han var gifft med Ruth Johansen født 13 des 1900, eugen var født 23 mai 1893 på rikshospitalet i Oslo.
Moren til eugen var Inga Birgitte Olsen fra hakadalen, født 5 des 1869- 10 mai 1948. Hun giftet seg på nytt insagene kirke med Olaus Rustad.
Jeg finner dem på en folketelling i 1900 i sannergaden 13, forhuset, hos sin bror, sammen med sin far, men der står det bare at Inga er gift, og ingen mann er nevnt. Inga har jeg funnet mye på bakover i tid, men så var det da hennes første mann, som er ett mysterium. Det kan også se ut til at eugen hadde en søster som het astrid, med samme far?!vet han har 3 halvsøsken hvor Olaus er faren, disse har jeg navn på. Har hørt nevnt en gang at faren til eugen het Thorvald Olsen, men er usikker på dette.
Lurer derfor på om noen vet noe om eugen (og muligens Astrid født 1898) sin far.
Jeg har søkt i kirkebok forvrikshospitalet, men fant han ikke der (dåp). Har forsøkt å søke i digitalarkivet, men finner kun denne ene folketellingen.
Mvh Nina

 

Han var født i 1895,ikke i 1893

Sigurd Eugen Olsen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
2 June 1895
Rikshospitalet, Oslo, Oslo, Norway
residence:
 
Oslo, Oslo, Norway
father:
Thorvald Olsen
mother:
Inga Birgitte Olsen Hakidalen
 
 
Greier noen å tyde bostedsadressen til Thorvald Olsen?
Inga Birgitte bodde i Vogtsgd 35.
Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Ministerialbok nr. 9 (1894-1897), Fødte og døpte 1895, Side 132
Permanent bilde-ID: kb20060831010534
 
Barnet's foreldre var ikke gift.
 
 
I dåpsboken står det   1866 (?) ved faren sitt fødselsår.
 
 
Oslo fylke, Rikshospitalet i Oslo, Dåpsbok nr. 4.2 (1895-1897), Fødte og døpte 1895, Side 27
Permanent bilde-ID: kb20050829030028
 
---
 
OBS, OBS!

 

Her ser man hvor  feil  det kan være på Family search! 

 

Sigurd Eugen Olsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
23 May 1895
 
christening:
2 June 1895
Hamre, Hordaland, Norway
residence:
1895
Oslo, Oslo, Norway
father:
Thorvald Olsen
mother:
Inga Birgitte Olsen

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig kandidat ?

 

1885-teljinga for 0301 Kristiania

 

Listenr. Gardnr Gateadr. By 3591 295 24 Tøiengaden Kristiania

 

(utdrag)

 

80727

9 2de Etage Haagen Ols. 1812 m Uldsager Garverarbeider      

 

80728

10   Gundhil Ols. 1833 k Svelvig        

 

80729

11   Hans Sigvardt Ols. 1862 m T Handelsbetjent      

 

80730

12   Thorvald Martinius Ols. 1867 m T Skomagerlerling      

 

80731

13   Gulborg Chr. Amalie Ols. 1871 k T
 

 

(utdrag)

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f80301&gardpostnr=3591&personpostnr=80730&merk=80730#ovre

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at fødselsdatoer er litt feil i telling 1910.

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Maridalsveien 49
  • Gatenr:
  • Bydel: Kristiania
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 29

Antall personer registrert på bostedet: 149

 

(utdrag)

 

 

Olaus Ols. hf g Fabrikarbeider 12.10.1861 Østre Aker    

 

Inga Birgitte Ols.

hm g   05.12.1871 Hakedalen    

 

Eugen Sigurd Ols.

s ug Visergut 23.05.1894 t    

 

Loi Johannes Ols.

s ug skolegut 14.04.1895 Frankrige    

 

Ole Yngvard Ols.

s ug   12.02.1903 t    

 

Ingrid Arvida Ols.

d ug skolepike 07.10.1905 t    

 

Gerda Elfrida Ols.

d ug   23.06.1908 t

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0301&kenr=084&bnr=0106&lnr=17


Det bodde  ingen Astrid hos dem i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorvald Olsen og Inga fikk datteren Astrid Aurora ,født 28 mai 1898,døpt 7 aug 1898 i Sagene.

 

Thorvald sin adresse:Jens Bjelkesgade  16

 

Står det 1860 på fødselsåret hans,tro?

 

Barnet var uekte.

Oslo fylke, Sagene i Oslo, Ministerialbok nr. 4 (1894-1904), Fødte og døpte 1898, Side 122
Permanent bilde-ID: kb20060213070830
 
----
 
Ministerialbok for Sagene prestegjeld 1894-1904 (0301M19)


Astrid Aurora
Nyttig tips!

Klikk på lenkene (de blå tallene) i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.Neste ► Siste ►Skriv ut – Merknad/korrektur (0) – Nytt søk

‌ ID: pd00000011151437 Kjønn: k Rolle: barn Alder:   Personnummer: 1 Fødselsdato: 28.05.1898 Familiestilling:   Fødested:   Uekte: u Bosted:   Viet:      

Tilhørende personer
P.nr. Rolle Stilling og stand Navn Alder/født Fødested Bosted 1 barn   Astrid Aurora 28.05.1898     2 far Ungk. Skomager Torvald Olsen 1860   Jens Bjelkesgd 16 3 mor Pige Sømfabrikarb Inga Olsen 1872   Biermannsgd 10 4 fadder Skomager Jakob Aulie       5 fadder Tømmermand Lorents Nilsen       6 fadder Kone Marie Sydolf       7 fadder Pige Anna Olsen      
Døpte
Dåpsnr. Løpenr År Dåpsdato Stadfestet Dåpssted Sogn/kirke 2126 133 1898 07.08     Sagene
 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk. Så da var de ikke gift, og jeg har lett på feil fødselsår hele tiden! Dette ga jo en hel del oppklaringer. Men har de da giftet seg mellom eugen og Astrid sin fødsel, ettersom Inga står oppført som gift under tellingen 1900? Det rare er jo at han ikke er på tellingen i samme husstand?

Tusen mange takk for fantastisk hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske Thorvald Olsen og Inga ble  gift etter at datteren Astrid Aurora ble døpt   i 1898 ? Ikke godt å si. :rolleyes:

 

Verdt å sjekke i kirkebøkene!

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under folketellingen 1885 står thorvald som født 1867, så da er det muligens mest sansynelig at?det er 1866 som er rett år på dåpen, der det står ? Bak årstallet kanskje?

Men lurer litt på hva som skjede med Astri aurora, ble hun satt bort? Og giftet de seg noen gang? Og Thorvald, døde han, eller forsvant han bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg blander litt her nå. Den Olaus Olsen som er far til Louis, er det den Olaus som giftet seg mee Inga, og ble stefaren til eugen ( tidligere barn av han). Det jeg oppdaget nå, var at jeg i mitt slektstre har Olaus Olsen, som er bror av inga, gift med Gerda. Olaus (stefar) heter her Olsen, men jeg har Olsen Rustad oppført på han?

Under folketelling 1900 står Inga oppført sammen med Olaus Olsen (husfar) og Gerda ( husfrue) og Olaus + Inga sin far. I sannergaden 13. Bare sånn at rett Olaus er på tellinga her, og at det ikke er skrevet feil i forhold til husfrue på Inga, og at det skulle vært Gerda det sto husfrue på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, du fant henne, tusen takk. Har du noen ide om hvordan jeg skal kunne finne rett Thorvald/Torvald Olsen? Hvor han er fra. Det står ikke i noen av barnas dåpen. Jeg har funnet noen kandidater, men ettersom det ikke er noe eksakt årstall eller fødselsdato å gå eter, og helle ingen bryllup mellom dem så er det jo vrient å komme noe vei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at det ikke står uekte på henne, og at olaus er oppgitt som faren? Det står jo Thorvald i dåpen hennes, kan han ha adoptert henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra  # 2 i dette temaet:

Norge fikk sin første adopsjonslov i 1917. Samtlige adopsjoner tilbake til 1917 er registrert i Det sentrale adopsjonsregisteret. Dette registeret føres i dag ved Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, tidligere Statens ungdoms- og adopsjonskontor.

 

Før adopsjonsloven trådte i kraft i 1917, kunne man neppe tale om adopsjon som rettsinstitutt her i landet. Før 1917 finnes det heller ikke noe register over adopsjoner, og for å finne opplysninger om adopsjon, må du lete i ulike kilder.

https://forum.arkivverket.no/topic/184384-spore-adopsjon/

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier noen å tyde dødsårsak, jeg klarer å lese ukjent/døde plutselig, men ikke det som står under (nr57)

Dette var jo i 1905, så da var det ikke praksis med adopsjon skjønner jeg. Bare litt rart at Olaus som giftet seg med inga i 1903 står som far på henne når hun dør, og det egentlig er Thorvald som er den riktige faren. Men da ble hun i hvertfall ikkje satt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke å tyde dødsårsaken .

 

Legg  spørsmål om tyding av dødsårsak inn på Tyding av skannede kilder

 

Husk å legg ved  denne :

 

Astrid ,nr 57.

 

Oslo fylke, Sagene i Oslo, Ministerialbok nr. 9 (1898-1923), Døde og begravede 1905, Side 55
Permanent bilde-ID: kb20061123340683
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter og leter, men finner ingen konfirmasjon på Sigurd Eugen? Ville vell trodd han også konfirmerte seg i Sagene, rundt samme tid sol Loi (Louis) de er jo født med kun et års mellomrom, og Loi er konfirmert i 1911, ville vært flott å finne det, mulig det er noen spor de på hvor faren kommer fra, finner jo så mange Thorvald/Torvald Olsen født 1860-1867.

Tusen takk, da har jeg fått det på plass også + hvor de bodde. Stusser litt over at Olaus er ført opp som faren hennes når hun dør da men.....og ikke Thorvald? Han står jo oppført under dåpen hennes.

Tusen takk, da har jeg fått det på plass også + hvor de bodde. Stusser litt over at Olaus er ført opp som faren hennes når hun dør da men.....og ikke Thorvald? Han står jo oppført under dåpen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant eugens konfirmasjon i sagene krk 3 okt 1909, her står faren oppført, men ingen fødselssted på han her heller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.