Gå til innhold
Arkivverket

Farskap til Rakel Torbjørnsdatter Rossnes Oen f 1912-1952, uekte barn?


Gjest
 Del

Recommended Posts

Når det gjelder feil fødselsdatoer i folketellingen 1910, behøver det ikke å skyldes at de som har skrevet den av, har gjort feil. Disse feilene står i originaltellingen, og for at den originale og digitale versjonen skal bli helt identiske, må også feilene med. Det er heller ikke lov å gå inn og rette i selve originalen, med for eksempel fødselsdatoen som står i aktuell kirkebok. Men du kan legge inn korrektur i den digitale tellingen:

 

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Korrektur

 

Vær oppmerksom på det som står nederst i brukerveiledningen: 

 

"Vi vet at brukervennligheten i dette ikke er så god som ønskelig, men akkurat nå er det dette vi har fått klart. Vi ønsker å forbedre dette slik at du kan se opplysningene du ønsker å kommentere. Forhåpentlig blir dette bedre etter hvert."

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...
På 13. juni 2016 den 1.13, -linda-b-karlsen- skrev:

Hei, jeg søker informasjon om min bestemor min Rakel.

 

Det er ulike skrivemåter:

Rakel Torbjørnsdatter Oen

Rachel Theodora

Gravstøtte Blomvåg kirke: Rakel Rossnes Oen

 

I dåpsdata til Rakel står foreldrenes navn oppført: https://media.digitalarkivet.no/view/2132/76 

 

Mor til Rakel, ugift, Severine Gurine Paulsdatter Blomvågnes (Nesset) f 1880 død 1927)

Det står at hun oppgir at far til Rakel/Rachel Theodora er: 

Torbjørn Knudsen f 1890, Det er beskrevet at han er fra Hovland, Langevaag fra Bømmeløen (Bømlo)

 

Er det mulig å finne data som sier at han har erkjent seg farskapet?

Er det data som viser underhaldsbidrag til Rakel?

 

Fosterforeldre til Rakel er:

Magdeli (Malla) Johannesen Oen, og Ole Johannesen Oen (Gård, Oen i Blomvågen. Øygarden, Trolig Herdla kommune dengang

 

Data som sier noe om Rakel ble adoptert? Når? 

 

Håper noen kan hjelpe meg med disse uklare spørsmålene i slekta mi! 

mvh Linda 

 

Hei! Ser du oppgir din oldefar som Torbjørn Knutsen Hovland , dette må være samme Torbjørn som er far til min mor som ble født utenfor ekteskap i Haugesund i 1914. Har du noen tips om hvor jeg kan finne flere opplysninger om han ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei, eg ser dette nokon år seinare enn når det blei snakka om. Eg er sjølv i slekt med Rakel/Rachel ved att Paul Blomvågnes sin lillebror Rasmus, er min tipp oldefar. Eg lurer på vist nokon har funnet ut kven Severine Gurine sitt første uekta barn er? Blei barnet adoptert? Døyde i ung alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/13/2017 at 10:26 PM, Lisor said:

Hei! Ser du oppgir din oldefar som Torbjørn Knutsen Hovland , dette må være samme Torbjørn som er far til min mor som ble født utenfor ekteskap i Haugesund i 1914. Har du noen tips om hvor jeg kan finne flere opplysninger om han ? 

Mykje opplysningar i avisartikkelen under spørsmålet ditt   🙂   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 14.6.2016 den 7.23, Sigmund Steinsbø skrev:

Om du framleis stiller spørsmål om Torbjørn  Knutson er oldefar din, kan mogeleg ein dna test gje svaret, om du er rimeleg trygg på at det ikkje er andre slektsliner til dei potensielle tremenningane.

 

Ein dna test vil i praksis seia at du og ein av dei dokumenterte oldebarna begge sender inn ein spyttprøve til analyse. Det kostar ca. 800kr pr. prøve. Ta gjerne kontakt om du ser dette som eit alternativ, eg har tomme prøvesett.

 

Barnebarnet til Torbjørn Hovland har DNA-testa seg i My Heritage. Eg har fått DNA-treff på ho, sidan ho er min femmenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.