Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Førde 1770 på Furebøen: hvem er død?


Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Jeg klarer ikke å tyde innledningen og er usikker  på om jeg får det riktig med meg.

Men stemmer det at det er Ole Olsen som forlanger skiftet og står det i tilfelle noe om grunnen?

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 8b , 1769-1775, side 525b
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24195/71/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126670071.jpg
 

 

Arvingene som er nevnt i skiftet (de har jeg klart å tyde), har jeg som barn av Ole Jonsen Furebøen (ca 1692-ca 1782), og som en av hans sønner har jeg Ole Olsen f. 1734. Og nå lurer jeg på om dette er riktig?

 

Håper noen kan oppklare dette for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er han som forlanger skifte, men jeg kan ikke se at det står noe om grunnen til det. Mulig at han hadde tenkt å bli "kårmann", og at det var derfor skiftet ble holdt.

...efter forlangende af Enkemanden Ole Olsen foretaget Registr. og Vurder. over hans boes Effecter og Ejendeele,  alt til paafølg. Fra-bytte og deeling imellem hans børn, saavel af første som sidste Ægteskab, 4r Sønner og 7 Døttre, navnl... Så følger navnene på hans barn.

 

Men: Disse barna er jo Ole Olsens, ikke Ole Jonsens? (Hvis det ikke er en skrivefeil et eller annet sted, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tydingen Else, men dette er absolutt forvirrende:

 

Ole Jonsen var gift første gang med Anna Pedersdatter og jeg har notert følgende barn på disse:

1. Alette (ca 1720),

2. Johanne (ca 1722),

3. Lars (ca 1723),

4. Peder (ca 1725).

 

Kilde: Førde bygdebok (som jeg ikke har for hånden lenger).

 

Ole Jonsen var gift andre gang med Kari Sjursdatter. Det er skifte etter henne på Furebøen i 1757 og følgende barn er nevnt:

1. sønnen Ole Olsen 21 år gammel,
2. sønnen Salomon Olsen 15 år,
3. datteren Lucia Olsdatter 23 år,
4. Anna Olsdatter 18 år,
5. Ragnhild Olsdatter 16 år,
6. Ales Olsdatter 14 år,
7. Rachel Olsdatter 12 år,
8 Sara Olsdatter 8 år
 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 7a , 1756-1761, side 83b
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24192/86/

 

Skiftet på Furebøen i 1770 som Ole Olsen forlanger. har barna:

1. Lars Olsen bor gården Strand
2. Peder Olsen bor på Gielde (Hjelle)
3. Ole Olsen myndig og finner ... for faderen
4. Salomon Olsen bor på Furrehoug
5. Johanne Olsdatter død, var gif med Ole Alexandersen Fossen
6. Alis Olsdatter den eldre gift med Mads Alexandersen Terve
7. Anna Olsdatter gift med Niels Mortensen Espeland
8. Ragnilde Olsdatter gift med Anders Olsen Aasen
9. Alis Olsdatter den yngre, gift med Truels Olsen Fengestad
10. Rachel Olsdatter, ugift 25 år
11. Sara Olsdatter, ugift 21 år.

 

Så spørs det om det ikke er skrivefeil her eller om jeg ser meg blind på et eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3. Ole Olsen myndig og finner ... for faderen

 

 

Ja, det er litt forvirrende, men det kan jo ha forekommet en skrivefeil.

Nr. 3, Ole Olsen, om ham står det slik: Ole Olsen, myndig og hiemmeværende hos Faderen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.