Gå til innhold
Arkivverket

Grimstad 200 år, eller mye eldre?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at Grimstad feirer 200 års jubileum i disse dagerhttps://www.grimstad.kommune.no/politikk-og-organisasjon/grimstad-200-ar/

men jeg har arbeidet med slekt fra området på slutten av 1700-tallet hvor Grimstad blir brukt ofte. 

 

Blandt kilder er kanskje Borgerrulle for Kristiansand mest kjent http://www.nb.no/nbsok/nb/8574890f726d40b059bb06deb05c261f?lang=no#27

hvor Grimstad nevnes 35 ganger - flere fra før 1646.

 

Jeg er klar over at sognet var Fjære, men det finnes da også hus i selve Grimstad som er mere enn 200 år gamle.  Hva skal til for å være starten på en "by"?  Grimstad fikk så vidt jeg vet ikke bystatus før langt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom disse beboerne på Grømstad i 1801 (Ladested fra 1791) utgjør ladestedets innbyggere, så var det altså 362 av dem den gang.

 

FT1801. Gammel versjon: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010920&gardpostnr=112&merk=112#ovre

FT1001: Ny versjon: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=Gr%C3%B8mstad&bydel=&gaardsnummer=&page=1

 

Å få status som ladested og by utløste en del handelsjuss, som inntil ganske få år siden ble historie, og Grømstads vekst som handelssted må ha hatt en betydelig vekst i årene fra 1791 til 1816 - og videre som by.  Men når man ser på Borgerulle for Kristiansand, er det jo også flere andre steder på Agdesiden som kunne ha aspirert til både ladested- og by-status, men som ikke oppnådde nettopp det. Likevel kan man jo si at den geografiske avstanden mellom Tvedestrand, Lillesand og Grimstad, - (som i tur og orden fikk sine privilegier,) ikke var særlig stor, - særlig når Risør og Arendal allerede var godt etablert over 100 år før de nye småbyene vokste fram. Bytettheten på Agdesiden ble jo stor.

 

Begrepet BY hadde jo med juss å gjøre. Kongen i København hadde sin stiftsstad og handelssentrum i Christiansand fra 1600-tallet, og så det neppe hensiktsmessig å endre på strukturen rundt dette før slutten av 1700-tallet, da befolkningsveksten og handelen virkelig skjøt fart.

 

Vi Hamar-boere trekker på smilebåndet når steder som Brummunddal og Moelv får bystatus, selv om befolkningsgrunnlaget er langt større en det var for sørlandsbyene på 1800-tallet. Men det var handelsjussen som i tidligere tider avgorde hensiktsmessigheten av by- og ladested-status.

 

IM

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

«Grimstad vokste fram som en fiskerlandsby i middelalderen. Byen er nevnt i 1528, og skal være avmerket på hollandske kart tidlig på 1600-tallet. I 1791 ble Grimstad ladested. Grimstad fikk status som kjøpstad 10. august 1816, og arealet omfattet da bare 217 da.» (https://no.wikipedia.org/wiki/Grimstad)

 

 

Jeg tviler på om dette er helt presist mtp dato. (10. august). Vi har også tangert dette i lokale "debatter". Skal finne et avisutklipp som viser offentliggjøringen av det formelle vedtaket.

 

Det er et større pradoks at man søkte om bystatus for "Grømstad" (Forstått som støet (bryggeplassen) til gården Grøm (Heimen ved elva groa)) - og fikk bystatus til byen Grimstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Den Norske Rigstidende 31/7/1816.
 

Og Grimstad var jo ikke en by som konge eller regjering/storting opprettet. Den vokste fram...., og handelsinteresserte søkte status som ladested og kjøpstad.

post-246-0-41649800-1465906883_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov om Grimstad Kjøbsted ble sanksjonert 6. juni 1816, jf. "Love, Anordninger, Kundgjørelser, aabne Breve, Resolutioner m.m." 1816, s. 358f. (som utkllippet til Erichsen også oppgir). 10. august 1816 henviser kanskje til når åstedsforretningen m.m. var avsluttet?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Borgerrullene er til kilde henvisning er også Elev Protokollene til Kristiansand Katedralskole 1756-1860 ,ett fint oppslagsverk til Agder borgere som sender sine barn

i Skole. Fra Risør til Flekkefjord.

 

http://xml.arkivverket.no/borgere/krborger1756.pdf#page=13&zoom=auto,-195,319

 

Endret av Johnny Øberg Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de mange interessante innlegg.  Det er altså 200 års jubileum som by!

 

Jeg har jobbet i mange år med Anne Mattisdatter Sylow 1703-1771 og slitt veldig med å finne hennes opphav.  Det løsnet til slutt og faren var skipper Matthis Dirichsen Sylow c1670-1705 og moren Margrethe Mouritzdatter Thorup fra Randers. Hun var søster av fogd i Nedenes, Christen Mouritzen Thorup. Involverte eiendommer var både i Bie og i Grimstad. Huset i Grimstad som er nevnt så vidt i Borgerrulle for Kristiansand finnes visstnok fremdeles.  Se utsnitt av Borgerrullen.

 

Tar jeg feil når jeg mener å ha vært borte i at flere byer i Norge har feiret sine jubileum basert på et startår som kjøpstad eller ladested?

post-639-0-23497600-1465927415_thumb.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan A. Wikander hadde en lang interessant artikkel i Agder Historielags årsskrift nr. 49 utgitt i 1971: Gamle tomter i Grimstad, Grunneiere og huseiere.

 

Her har han kommet frem til at det var Br.nr. 88 i Grimstad som Sylow eide.  Br.nr. 88 hadde også strandlinje med sjøbod og brygge.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de mange interessante innlegg.  Det er altså 200 års jubileum som by!

 

Jeg har jobbet i mange år med Anne Mattisdatter Sylow 1703-1771 og slitt veldig med å finne hennes opphav.  Det løsnet til slutt og faren var skipper Matthis Dirichsen Sylow c1670-1705 og moren Margrethe Mouritzdatter Thorup fra Randers. Hun var søster av fogd i Nedenes, Christen Mouritzen Thorup. Involverte eiendommer var både i Bie og i Grimstad. Huset i Grimstad som er nevnt så vidt i Borgerrulle for Kristiansand finnes visstnok fremdeles.  Se utsnitt av Borgerrullen.

 

Tar jeg feil når jeg mener å ha vært borte i at flere byer i Norge har feiret sine jubileum basert på et startår som kjøpstad eller ladested?

 

Har Landgraff noe om dette? "Grimstadslægter" 1890-årene, finnes også her på DA i bokhylla.

http://da3.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=grimstadslekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Leif Salicaths spørsmål i #8: Porsgrunn fikk bystatus i 1807 og feiret stort jubileum i 2007, slik de også gjorde i 1907 og 1957. Jeg kan ikke huske at det har vært noe jubileum for at Porsgrunn ble skilt ut som eget prestegjeld i 1764, selv om dette kanskje var vel så viktig for byens identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.